معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صراحتا آمار ارایه شده از سوی نماینده قم را تکذیب کرد.

كرونا اورژانس

به گزارش همشهری آنلاین، اعتماد نوشت: «نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی به کرونا مبتلا شد.» این خبری است که ظهر روز یکشنبه دست به دست در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و واکنش‌های بسیاری را برانگیخت. اما چندی بعد با ارایه آمار ۵۰ کشته بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در قم این موضوع در حاشیه قرار گرفت و ناظران و کاربران شبکه‌های اجتماعی یکی پس از دیگری از احتمال پنهان‌کاری و عدم بیان حقایق از سوی مسوولان دولتی و غیردولتی سخن گفتند.

احمد امیرآبادی فراهانی که بار دیگر و به عنوان منتخب اول مردم قم موفق به اخذ جواز حضور در مجلس یازدهم شده در کارنامه خود، سابقه بارها و بارها انتقاد شدید به مسوولان دولتی را دارد، یکشنبه بازهم در صحن علنی حاضر و به جمع خبرنگاران آمد و مسوولان دولتی را به خلاف‌گویی متهم کرد اما دقایقی از پارلمان خارج شد و همزمان کارمندان مجلس اقدام به پاکسازی کرسی او در «بهارستان» کردند.

پس از این وقایع معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صراحتا آمار ارایه شده از سوی نماینده قم را تکذیب کرد.

علی نوبخت حقیقی، رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز در جریان گفت‌وگوی خود با روزنامه «اعتماد» با تاکید بر لزوم پرهیز مسوولان و جریان‌های سیاسی از ارایه آمار غیرواقعی درباره ویروس کورونا و تعداد مبتلایان به آن در سراسر کشور، اظهارات نماینده قم را تکذیب و آن را ناشی از عدم اطلاع صحیح او از ویروس کرونا و شباهت‌هایش با سرماخوردگی و آنفلوآنزا دانست.

  • تکذیب هم‌جناحی

به‌رغم تکذیب‌ها، امیرآبادی‌فراهانی اما حاضر به پس گرفتن اظهاراتش نشد. او که غروب یکشنبه در اظهاراتی که ایلنا آن را منتشر کرد، خبر از ارسال اسامی ۴۰ فوت شده استان قم در اثر بیماری کرونا به وزارت بهداشت داده بود، شب گذشته در توییترش با استفاده از هشتگ «صداقت» خطاب به معاون وزیر بهداشت نوشت: «جناب حریرچی رسانه ملی که کاملا در خدمت شماست ولی درخصوص دفن‌شدگان در بهشت معصومه قم چی داری بگی! البته پزشکان کامکار و فرقانی نوع فوت را مشکل حاد تنفسی می‌نویسند ولی خوب می‌دانید فوتی‌ها از میان قرنطینه‌های کرونا هستند. بسته‌های رایگان هم که وزیر قول دادند، نرسید.»

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در حالی در توییترش بار دیگر ادعاهایش را مطرح کرد که مجتبی ذوالنوری، نماینده نزدیک به جبهه پایداری قم در مجلس دهم که به عنوان نفر دوم این حوزه انتخابیه مجوز حضور در پارلمان یازدهم را اخذ کرده در قامت رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خط بطلان بر گفته‌های امیرآبادی‌فراهانی کشید و در اظهاراتی که فارس آن را منتشر کرد، گفت: «اینکه گفته می‌شود در قم ۵۰ نفر به خاطر این موضوع ظرف مدت ۱۰ روز فوت شده‌اند، بر اساس بررسی‌های ما صحت ندارد چرا که ما سیر مرگ و میر طبیعی در همه بیمارستان‌های کشور از جمله قم را داریم و آن را بررسی کرده‌ایم. در بیمارستان کامکار و فرقانی و دیگر بیمارستان‌های قم نیز ما مرگ و میر را به طور طبیعی داریم. مرگ و میر این مقطع زمانی یعنی حدود ۱۰ روز را اگر بخواهیم با سال گذشته مقایسه کنیم، تفاوت ۱۰ الی ۱۵ درصدی بیشتر ندارد و این یعنی مشابه همان سال گذشته است.»

او همچنین بدون بردن نام امیرآبادی فراهانی به انتقاد از گفته‌های او پرداخت و تصریح کرد: «ما نباید بین مردم و عزیزان‌مان در قم تشویش ایجاد کنیم. نباید فکر کنیم که اگر شهر تخلیه شود، وضع بهتر می‌شود. آن قرنطینه‌ای هم که گفتند شهر را تعطیل نمی‌کند. به‌طور کلی بهتر است مکان‌های پرتردد کنترل شود و در صورت نیاز مراکز آموزشی نیز تعطیل شوند.»

  • ورود دبیر

باتوجه به تداوم ادعاها از سوی نماینده قم و اصرار او بر صحیح بودن آمار ۵۰ کشته براثر ابتلا به کرونا ظرف ۱۰ روز در استان قم، ناظران از مصونیت او و سایر نمایندگان اصولگرای مجلس و سایر نهادهای انتصابی گفتند و با یادآوری نوع برخورد صورت گرفته با محمود صادقی در جریان موضوع تایید شده حساب‌های قوه قضاییه، از این دوگانگی‌ها گلایه کردند. گلایه‌هایی که در کمال ناباوری روز گذشته با واکنش علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی که به تازگی به جرگه مسوولان فعال در شبکه اجتماعی توییتر پیوسته، مواجه شد.

این مقام مسوول در توییتر خود از مسوولیت دادستانی برای برخورد با ادعاهای خلاف واقع گفت و با استفاده از هشتگ «حق‌الناس»، نوشت: «از دادستان کل‌کشور خواستم که اظهارات آقای امیرآبادی نماینده مردم شریف قم در مجلس را در مورد تعداد مبتلایان و فوت‌شدگان کرونا در قم، صحت‌سنجی و نتیجه را به مردم اعلام کند. انتشار اخبار غیرواقعی و پنهانکاری هر دو مخل امنیت ملی و زائل‌کننده سرمایه اجتماعی است.»

  • کرونا در میان مسوولان

به‌رغم آمارهای امیرآبادی فراهانی و تکذیب‌های مکرر، ابتلای مسوولان و چهره‌های سرشناس همچنان یکی از موضوعات جنجال‌ساز محسوب می‌شود.

در همین راستا صبح روز گذشته و پس از درخواست‌های مکرر ناظران برای قرنطینه قم و بستن حرم حضرت معصومه (س) به‌ منظور جلوگیری از شیوع گسترده‌تر ویروس کرونا در این استان، خبر درگذشت یکی از اعضای دفتر آیت‌الله شبیری‌زنجانی، مرجع تقلید شیعیان بر اثر بیماری کرونا منتشر شد. خبری که نوه آیت‌الله شبیری‌زنجانی در اظهاراتی که ایلنا آن را منتشر کرد، تایید و اعلام کرد که «فاضلی از مدت‌ها پیش بیماری دیابت داشتند و حدود یک هفته در بیمارستان بستری بودند، منتها این اواخر آزمایش کرونای ایشان هم مثبت بود و از دنیا رفتند.»

موضوع اما به همین‌جا ختم نشد؛ چند ساعت بعد و خبر ابتلای مقامی به کرونا منتشر شد که پیش‌تر و در جریان نشست خبری خود با علی ربیعی، سخنگوی دولت در پاسخ به چرایی پرهیز از قرنطینه قم، این مهم را متعلق به دوران «جنگ جهانی اول» دانسته بود.

ایرج حریرچی که از قرار معلوم در طول روزهای اخیر و با شیوع گسترده کرونا در ایران «در خط مقدم مقابله با این بیماری» قرار داشته در فایلی ویدیویی خبر ابتلای خود به بیماری کرونا را تایید کرد.

نکته قابل توجه این است که حریرچی که پیش‌تر کرونا را ویروسی «دموکرات» توصیف کرده بود که به‌گفته او، «فقیر و غنی و مسئول و غیرمسئول نمی‌شناسد»، در این فایل ویدیویی صراحتا اعلام می‌کند در روزهای گذشته علائم ابتلا به بیماری کرونا را داشته است اما پاسخ نمی‌دهد چرا او به عنوان دبیر ستاد ویژه مدیریت پیشگیری از آلودگی با ویروس کرونا به‌رغم اطلاع از این علائم، بدون رعایت نکات ایمنی در نشست مطبوعاتی شرکت کرد که علاوه بر علی ربیعی که بعضا اخباری مبنی بر ابتلا او به کرونا نیز منتشر می‌شود، دست‌کم ۲۰ خبرنگار در آن حضور داشتند.

  • کرونا در زندان

پس از حریرچی قرعه فال دوباره به نام مجلس و نمایندگان افتاد.

محمود صادقی، نماینده مردم تهران در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی که با مُهر شورای نگهبان از حضور در انتخابات یازدهمین دوره قوه مقننه بازماند، از جمله نمایندگانی بود که در دو، سه روز گذشته اخباری تایید نشده از ابتلای او به ویروس کرونا حکایت می‌کرد.

او در دوران تبلیغات انتخاباتی برای ترغیب مردم به حمایت از هم جناحی‌های خود به شهرها و استان‌های مختلف ایران به‌ویژه گرگان سفر کرده بود. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس روز گذشته در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر رسما خبر ابتلای خود به کرونا را تایید کرد. او در ادامه این پیام توییتری خود به مساله‌ای اشاره کرد که چند روزی هست توسط کاربران و ناظران شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود.

خانواده زندانیان به‌ویژه زندانیان سیاسی در طول روزهای گذشته بارها و بارها نسبت به سلامت جسمانی عزیزان‌شان مطالبی را مطرح کردند و مسوولیت این مهم را مستقیما متوجه قوه قضاییه دانستند؛ از این ‌رو صادقی پس از تایید ابتلای خود به ویروس کرونا در شرایطی که آن را «ناامیدی از ادامه حیات» خود خوانده، نوشت: «آقای رییسی! خانواده‌های زندانیان امنیتی و سیاسی تقاضا دارند برای جلوگیری از شیوع بیماری به زندانیان امنیتی و سیاسی مرخصی بدهید تا کنار خانواده‌ها این اپیدمی را پشت سر بگذارند.» به این ‌ترتیب باید دید درنهایت قوه قضاییه با این مهم موافقت می‌کند یا اینکه در روزهای آینده اخباری مبنی بر شیوع کرونا در زندان‌ها همانند شهرها و شهرستان‌های مختلف ایران به گوش خواهد رسید.

به گزارش همشهری آنلاین، رییس روابط عمومی وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان و فوت شدگان کروناویروس در کشور را اعلام کرد.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر جهانپور گفت:‌ بررسی‌های انجام شده از روز گذشته تا پیش از ظهر امروز بروی موارد مشکوک کووید ۱۹ مشخص شد که تاکنون ۳۴ نفر ابتلای قطعی‌ شان به کرونا، تایید شده است که از این تعداد ۱۶ نفر از استان قم، ۹ نفر استان تهران، یک نفر استان فارس، ۲ نفر استان مازندران، ۲ نفر استان گیلان، یک نفر نیشابور،  دو نفر استان البرز و یک نفر جزیره قشم هستند.

وی همچنین گفت: از این ۳۴ نفر در روزهای اخیر ۳ نفر فوت کردند و در مجموع ۹۵ تشخیص قطعی و ۱۵ نفر هم براثر این بیماری فوت کردند.

البته پس از این آمار ابتلای یک بیمار در یزد و یک بیمار دیگر در گلستان به کرونا تایید شد. یک بیمار کرونایی نیز در هرمزگان جان خود را از دست داد.

کد خبر 487066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha