سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

چین می‌گوید به عنوان بخشی از اقدامات برای مهار شیوع ویروس کورونا خریدوفروش و مصرف گوشت حیوانات وحشی را ممنوع می‌کند.

coronavirus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ساوث‌مونینگ‌چایناپست دادوستد حیوانات وحشی و گوشت آنها صنعتی چند میلیارد دلاری در چین است و میلیون‌ها نفر در آن مشغول به کار هستند.

همه‌گیری ویروس جدید کورونا یا کووید-۱۹ که تا به حال به مرگ بیش از ۲۵۰۰ نفر در چین انجامیده و به کشورهای خارجی انتشار پیدا کرده است، به حیوانات وحشی حامل ویروس کورونا که در بازارها برای مصرف غذایی فروخته می‌شوند، مربوط شده است.

اغلب پژوهشگران معتقدند ویروس از یک بازار حیوانات در شهر ووهان چین به میزبان انسانی انتقال پیدا کرده و پس از جهش توانایی سرایت انسان به انسان را یافته است.

کمیته مرکزی کنگره ملی خلق چین در بیانیه‌ای که در تلویزیون دولتی این کشور منتشر شد، اعلام کرد: «از هنگام شیوع کووید-۱۹خوردن حیوانات وحشی و تهدید پنهانی بزرگ این عمل برای بهداشت عمومی توجه گسترده‌ای را جلب کرده است.»

بر اساس این بیانیه، تصمیم برای ممنوع کردن مصرف حیوانات وحشی که شامل مبارزه با دادوستد غیرقانونی حیوانات وحشی هم هست، به طور فوری به اجرا در می‌آید.

تقاضا برای گوشت حیوانات وحشی باعث ایجاد صنعت پرورش این حیوانات از جمله پرورش سیوت یا گربه زباد (یک پستاندار کوچک وحشی) در چین شده است.

سازمان جهانی بهداشت همه‌گیری ۱۷ سال پیش سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی ناشی از یک کوروناویروس دیگر) را که باعث مرگ بیش از ۸۰۰ نفر در سراسر جهان شد به مصرف  خوراکی گربه زباد در چین ارتباط داده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ۷۰ درصد از عوامل بیماری‌زایی که در ۵۰ سال گذشته کشف شده‌اند، منشا حیوانی داشته‌اند.

طرفداران حفاظت از محیط زیست و حیات وحش از این تصمیم استقبال کرده‌اند،‌گرچه برخی از مفسران می‌گویند

لازم است دولت به شرکت‌هایی که کارشان پرورش این حیوانات است، کمک مالی کند تا از این کار دست بردارند.

دادوستد و مصرف حیوانات وحشی در چین صنعتی به ارزش ۷۴ میلیارد دلار است و بیش از ۱۴ میلیون نفر در آن اشتغال دارند.

کد خبر 486882

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha