چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

یک جراح دندانپزشک می‌گوید فضای دندانپزشکی‌ها بر اساس پروتکل‌های بهداشتی ضد عفونی می‌شود بنابراین ترس از ابتلا به کرونا نباید سبب شود بیماران درمان‌ خود را به تعویق بیندازند.

دندانپزشكي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، سارگل زراستوند جراح دندانپزشک و ایمپلنتولوژیست با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: ترس ابتلا به ویروس کرونا و پرهیز از حضور در اماکن عمومی این روزها به شدت گسترش یافته است به طوری که بیماران مبتلا به دندان‌دردهای شدید، عفونت لثه‌ای و حتی بیمارانی که روند درمانشان نیمه‌کاره باقی ‌مانده است به دلیل هراس از ابتلا به کرونا از مراجعه به دندانپزشکی خودداری می‌کنند. این ترس باعث بروز مشکلات جدی برای برخی از افراد شده است.

وی با تاکید بر این‌که بهداشت دهان و دندان با سلامت افراد رابطه مستقیمی دارد، اظهار کرد: برخی از بیماران با وجود نیاز به درمان اورژانسی همچنان از مراجعه به پزشک خودداری می‌کنند و این مصداق «خودکشی از ترس مرگ» است! رسانه‌ها باید به طور گسترده این موضوع را به جامعه آموزش دهند.

  • رابطه استرس و سیستم ایمنی بدن 

زراستوند دندانپزشکی را شاخه‌ای از پزشکی دانست و با بیان این‌که درمانگرها بیش از بیماران به موضوعات بهداشتی و فضای امن درمانی توجه دارند و نباید هیجانات جامعه را بی‌جهت بالا برد، افزود: در مقایسه با سارس و تعدادی دیگر از ویروس‌ها، کرونا آنقدر کشنده و خطرناک نیست. 

با ایجاد ترس و ‌استرس فقط سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود. در نتیجه اگر حتی یک ویروس ضعیف هم وارد بدن شود برای میزبان خطرناک خواهد بود و بیماری شکل پیشرونده می‌گیرد؛ زیرا دفاع بدن برای مقابله با این ویروس کاهش می‌یاید. 

بنابراین توصیه به آرامش و ذهن آرام و در کنار آن توجه به مسائل پزشکی و رعایت کنترل عفونت جزو مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری از انتشار عفونت است.

  • تدابیر دندانپزشکان برای جلوگیری از شیوع کرونا 

این جراح دندانپزشک با بیان این‌که جای ترس و نگرانی از بابت شیوع و انتقال این ویروس از طریق مطب دندانپزشکی‌ها وجود ندارد، گفت: براساس پروتکل‌های درمانی و بهداشتی، فضای دندانپزشکی‌ها قبل از ورود و خروج هر بیمار، کف مطب، درها، دستگیره، آسانسور و حتی کفش بیمار ضدعفونی می‌شود. 

همچنین وقت بیماران طوری تنظیم می‌شود که پس از خروج هر بیمار، بیمار بعدی حضور پیدا کند تا اتاق انتظار از تجمع بیمار و ازدحام آلوده نشود. باید به مردم اطمینان داد افرادی که به هر دلیلی به خدمات اورژانسی دندانپزشکی نیاز دارند می‌توانند روند درمان خود را طی کنند.

وی ادامه داد: دندانپزشکان در خط اول مواجهه با چنین بیماری‌هایی هستند، چراکه دندانپزشک با ناحیه آناتومیک سر و گردن بیمار و مستقیم با دهان بیمار یا سیستم تنفسی فوقانی که درست در منطقه آلوده است در ارتباطند، بنابراین تلاش بر این است که با رعایت تدابیر پیشگیرانه از شیوع بیماری‌های مختلف از جمله کرونا جلوگیری کنیم. 

زراستوند خاطرنشان کرد: ترس از کرونا بزرگ‌تر از واقعیت‌های آن شده است. شکی نیست که کرونا ویروس خطرناکی است، ولی این به معنای خودداری از درمان نیست و بیماران باید روند درمان خود را طی کنند. 

کد خبر 486852

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha