مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: ساکنان حاشیه رودخانه‌ها در مناطق شهری و روستایی برای در امان ماندن از آثار تخریبی طغیان روخانه‌ها و سیلاب از حریم رودخانه‌ها فاصله بگیرند.

بحران سیل

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، علیمردان طالبی سه‌شنبه ۶ اسفند بیان کرد: برخی از شهروندان در مهروموم‌های گذشته اقدام به تصریف حریم و بستر رودخانه و ساخت‌وساز انبار و واحد مسکونی در این محدوده‌های ممنوعه کردند.

وی اضافه کرد: در مناطق شهری بیشتر حریم رودخانه‌های پرآب تصرف‌شده اما در روستاهای واقع در مناطق کوهپایه‌ای حتی اقدام به ساخت‌وساز در بستر رودخانه‌ها کردند که این اقدام بسیار خطرآفرین است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان گفت: بیشترین مشکل مدیریت بحران دهانه پل‌ها و آبراهه‌ها است چراکه به علت ریختن زباله در داخل جوی‌ها هنگام سرازیر شدن آب باران، سیلاب نمی‌تواند با سرعت‌بالا از دهانه آبراهه‌ها عبور کند بنابراین وارد سطح جاده و راه‌ها می‌شود.

طالبی بیان کرد: هم‌اینک عمده دغدغه مدیریت بحران استان در شهر همدان منطقه منوچهری و قاسم‌آباد به علت تجاوز به حریم رودخانه‌ها است.

وی افزود: در برخی از روستاها بدون هیچ‌گونه محاسبه علمی اقدام به ایجاد پل بر روی مسیل و روخانه‌ها کردند درحالی‌که دهانه پل‌ها برای عبور آب کافی نبوده و این قبیل ساخت‌وسازهای غیراصولی هنگام طغیان رودخانه تخریب می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران اظهار داشت: در حال حاضر میزان بارندگی در مناطق جنوبی استان بسیار بیشتر از مرکز و شمال استان بوده و در این راستا ماشین‌آلات موردنیاز برای امدادرسانی آماده‌باش هستند.

طالبی ادامه داد: طبق بررسی‌های صورت گرفته و گزارش‌های دریافتی از فرمانداران شهرستان بارش متناوب باران تاکنون هیچ‌گونه خسارتی وارد نکرده است.

به گفته کارشناس اداره کل هواشناسی همدان؛ با توجه به آخرین نقشه‌های پیش‌یابی و مدل‌های هواشناسی از دوشنبه هفته جاری سامانه بارشی قدرتمندی استان همدان را تحت تأثیر قرار داده و به‌تناوب تا اواخر هفته جاری در برخی از ساعات بارش و رگبار شدید باران، رعدوبرق، تگرگ، وزش باد و در نقاط مستعد ریزش برف پیش‌بینی می‌شود.

محمدحسن باقری شکیب ادامه داد: بارش‌ها تا روز چهارشنبه جاری ادامه دارد که با ورود این سامانه بارشی احتمال خسارت رعدوبرق، تگرگ، طغیان رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیرها در برخی از نقاط استان همدان وجود دارد.

کد خبر 486818

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha