رئیس انجمن تغذیه ایران، به تشریح اهمیت تغذیه سالم در پیشگیری از ابتلا به کرونا و هنگام بیماری پرداخت.

کرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرگزاری مهر، جلال الدین میرزای رزاز، گفت: نقش محوری تغذیه در کاهش بار بیماریها و جلوگیری از بیماریهای غیر واگیر نظیر دیابت، اضافه وزن، سندرم متابولیک، بیماری های قلب و عروق ، سرطان و...، به اثبات رسیده و رعایت اصول تغذیه سالم میتواند تا ۵۵ درصد از باربیماریها را در آینده کاهش دهد.

این متخصص علوم تغذیه افزود: حدود ۲۴ تا ۲۸ درصد از بیماران بستری در بیمارستانهای ایران دچار سوء تغذیه هستند که متاسفانه این امر باعث طولانی شدن مدت زمان بستری بیمار گردیده و درمان را با اخلال جدی مواجه میکند. ضمن اینکه هزینههای مادی و معنوی زیادی به بیمار و خانواده او تحمیل میکند.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ی و صنایع غذایی کشور، در ادامه به راهکارهای تغذیه ای پیشگیری از ابتلا به کرونا اشاره کرد و گفت: شاه کلید پیشگیری از ابتلا به کرونا افزایش و تقویت سیستم ایمنی و دفاعی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است.

رئیس دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که سیستم ایمنی به دو بخش اختصاصی و غیر اختصاصی تقسیم میشود، افزود: غیر اختصاصی، شامل پوست، آنزیم لیزوزوم، لایههای مخاطی همچون گوارش، تنفس و گلبولهای سفید است و اختصاصی، شامل لنفوسیتهای Tو B است.

وی به افزایش فعالیت فیزیکی به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پیاده روی روزانه، خواب کافی و پرهیز از اضطراب اشاره کرد و گفت: در هنگام بیماری و مواقعی که بدن مورد هجوم قرار میگیرد مواد غذایی لازم یا از ذخایر داخل بدن تامین میشوند یا از طریق خوراکی که تامین آنها نقش محوری دارد.

رزاز ادامه داد: افراد دچار بیماریهای زمینهای مانند دیابت، بیماریهای مزمن و حاد تنفسی و نقص سیستم ایمنی، نیازمند مراقبتهای ویژه تغذیهای هستند.

وی تاکید کرد: چنانچه شرایط رعایت اصول کلی تغذیه سالم فراهم باشد همه ویتامینها و املاح برای بدن تامین میگردد. ولی در صورت وجود بیماریهای زمینهای مانند دیابت، بیمارهای مزمن تنفسی و نقص در سیستم ایمنی میتوانند با مشورت متخصصین تغذیه از طریق مصرف مکملها میزان لازم برای تامین سلامت خود را مصرف نمایند.

چه غذاهایی برای مقابله با کروناویروس مفید است؟

رزاز در ارتباط با نقش ویتامین C، گفت: در حال حاضر جای بحث دارد و برخی از منابع معتبر توصیه به عدم استفاده از این نوع ویتامین در هنگام ابتلا به کرونا دارند. از همین رو، در شرایط بیماری و هایپرکاتابولیک نیاز به افزایش دریافت کالری با متخصص تغذیه مشاوره شود.

وی به ویژگیهای غذاهای سالمتر اشاره کرد و افزود: شرایط پخت غذای سالم و بهداشتی کاملا رعایت شود، خودداری از مصرف غذاهای نیمه پخته مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ عسلی، محدودیت جدی در استفاده از سرخ کردنیها و خودداری از زمانهای پخت خیلی طولانی برای حفظ ارزش غذایی مواد غذایی، باید مورد توجه قرار گیرد.

این متخصص تغذیه گفت: توجه ویژه به صبحانه کامل مانند استفاده از عدسی، لوبیا، تخم مرغ، سبزیجات، حبوبات، مصرف زرد چوبه به همراه زعفران، دارچین و سیر، مصرف شود.

وی افزود: بهتر است همراه غذا، پیاز خام یا سالاد و سبزیجات، روغن زیتون و لیموترش یا نارنج مصرف شود.

رزاز ادامه داد: استفاده از میان وعدهها مثل میوه، انواع مغزها و شکلات تلخ به عنوان منابع آنتی اکسیدان، مورد توجه قرار گیرد.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیهای و صنایع غذایی کشور، در پایان بر عدم استفاده از فست فودها و عدم استفاده از غذاهای رستورانهای غیر معتبر تاکید کرد.

کد خبر 486739
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha