از ۷ همسایه‌ای که با ایران مرز مشترک زمینی دارند، ۵ همسایه یعنی عراق، ترکیه، ترکمنستان، افغانستان و پاکستان تدابیری را برای محدودیت رفت‌وآمد با ایران به اجرا گذاشتند؛ از بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی تا توقف پروازها به مبدأ و مقصد ایران.

مرز زمینی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یورونیوز، از بین کشورهای دارای مرز زمینی با ایران، تنها دو کشور آذربایجان و ارمنستان هنوز سیاست روشنی را در این زمینه اتخاذ نکرده‌اند. از کشورهای دیگر منطقه نیز کویت و گرجستان پروازهای خود را به ایران به حالت تعلیق درآورده‌اند.

  • اردن 

اردن ورود چینی‌ها، ایرانی‌ها و شهروندان کره جنوبی را به خاکش ممنوع کرد. دولت اردن روز یکشنبه اعلام کرد که ورود تمام مسافران از مقصد چین، ایران و کره جنوبی به این سرزمین، به جز شهروندان اردنی، با هدف محدود کردن خطرات گسترش ویروس کرونا ممنوع خواهد بود.

  • پاکستان 

مقامات پاکستان روز یکشنبه اعلام کردند که مرز تفتان (مرز مشترک این کشور با ایران) را بسته است. بنا بر اعلام رسانه‌های پاکستان، گذرگاه ترانزیت و بازار مشترک این منطقه مرزی بسته شده و فعالیت‌های تجاری و مسافرتی به حالت تعلیق درآمده است.

پاکستان اعلام کرد که اقدامات پیشگیرانه و حفاظتی را برای جلوگیری از شیوع کرونا در این منطقه مرزی به اجرا گذاشته و بیمارستانی ۱۰۰ تخت‌خوابی را نیز برای مقابله با وضعیت اضطراری در امتداد مرز ایران آماده کرده است.

  • ترکمنستان 

رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی حمل و نقل بین‌المللی خراسان رضوی روز یکشنبه از بسته شدن مرز زمینی ترکمنستان با ایران خبر داد.

احمد زمانیان یزدی اعلام کرد: مرز ترکمنستان به علت بیماری کرونا بسته شده و ترکمنستان اجازه نمی‌دهد که کلیه کامیون‌ها با هر ملیتی از ایران به داخل این کشور وارد شوند و تنها کامیون‎های با ملیت خود را پذیرش می‌کند. اما به کامیون‌هایی که از این کشور به طرف ایران می‌آیند اجازه تردد می‌دهد.

وی ادامه داد: انتظار ما این بود که ترکمنستان این کار را با اطلاع قبلی انجام دهد. اکنون ماشین‌های زیادی از ترکیه، ایران و قزاقستان با بار در مرز متوقف هستند. این وضعیت باید از طریق وزارت خارجه پیگیری شود که چرا اطلاع قبلی داده نشده و بدون اطلاع مرز را بستند، در حال حاضر اقداماتی در حال انجام است.

کد خبر 486478

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha