شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور و رئیس حزب کمونیست چین گفت اپیدمی کروناویروس وخیم‌ترین بحران بهداشت عمومی این کشور از زمان بنیانگذاری جمهوری خلق چین است.

Xi Jinping

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ساوث‌ چاینانا مورنینگ پست شی که روز یکشنبه ۴ اسفند از طریق تله‌کنفرانس خطاب به همه دولت‌های محلی و هنگ‌های نظامی در سراسر کشور  سخن می‌گفت، همه‌گیری ویروس کورونا  را از لحاظ سرعت گسترش و آلوده کردن مردم و مشکل بودن پیشگیری و مهار آن بی‌سابقه‌ترین مورد همه‌گیری از زمان بنیانگذاری جمهوری خلق چین خواند.

او گفت: «این بحرانی برای ما و نیز آزمونی عمده است» و پذیرفت که کشور باید از نارسایی‌های آشکار در پاسخدهی به این همه‌گیری، درس بگیرد تا بتواند توانایی‌اش در حل بحران‌های آینده را بهبود بخشد.»

شی جین‌پینگ کنترل شیوع بیماری در شهرووهان و ایالت هوبی در مرکز چین و نیز جلوگیری از گسترش همه‌گیری به پکن، مرکز سیاسی چین را دو هدف استراتژیک اصلی کشور اعلام کرد.

اظهارات شی در هنگامی بیان می‌شود که شمار موارد ثابت‌شده عفونت با ویروس کورونا در سرزمین اصلی چین به حدود ۷۷۰۰۰ مورد رسیده و شمار موارد مرگ از ۲۴۰۰ مورد گذشته است. اغلب موارد شیوع بیماری و تلفات ناشی از آن در استان هوبی در مرکز چین رخ داده است.

اما مقامات بهداشتی چین می‌گویند نشانه‌هایی از بهبودی وضعیت هم مشاهده می‌شود. روز شنبه ۳ اسفند در مناطق گوناگون چین به جز ایالت هوبی، فقط ۱۸ مورد جدید بیماری شناسایی شد که در ماه جاری میلادی پایین‌ترین حد خود است. همچنین در ۲۱ ایالت چین از جمله پکن هیچ مورد جدید ثابت‌شده‌ای گزارش نشد.

تا روز شنبه، پکن پایتخت چین ۳۹۹ مورد عفونت با ویروس کورونا و چهار مورد مرگ ناشی از آن را گزارش کرده است. ۱۸۹ نفر نیز پس از بهبودی از بیمارستان مرخص شده‌اند. گرچه روز شنبه مورد جدیدی از بیماری از پکن گزارش نشد، اما رشته‌ای از عفونت‌های بیمارستانی با ویروس کورونا که روز پنجشنبه اعلام شد، امیدها را در این باره که وضعیت پایتخت چین به زودی به حالت عادی باز گردد، به باد داد.

بر اساس فیلمی از این تله‌کنفرانس در تلویزیون دولتی چین منتشر شد، همه افرادی که به طور حضوری یا از طریق پیوند ویدئویی در سخنرانی شی حضور داشتند، ماسک زده بودند. فقط شی و شش عضو دیگر کمیته مرکزی حزب کمونیست چین که روی صحنه‌ای از دور حاضران نشسته بودند، ماسک به چهره نداشتند.

کد خبر 486359

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha