رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: برای گرفتن آزمایش از افراد مشکوک به کرونا ویروس باید نمونه‌ها را به آزمایشگاه مرجع یعنی تهران ارسال کنیم و در تلاش هستیم تا آزمایشگاه ویروس‌شناسی را به‌زودی در بیرجند راه‌اندازی کنیم.

ویروس‌

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، محمد دهقانی یکشنبه ۴ اسفند افزود: تلفات ویروس کرونا از همه بیماری‌های ویروسی کشنده، کمتر است. سایر بیماری‌هایی که ویروس آن‌ها از همین خانواده است شامل سارس و مرس ۳۳ و ۳۵ درصد مرگ و میر دارند.

وی بیان کرد: کرونا ویروس از قابلیت سرایت بالایی برخوردار ولی از بین برندگی آن خیلی کمتر است. ۸۵ درصد افرادی که به ویروس جدید مبتلا می‌شوند نیاز به بستری ندارد و تنها ۱۵ درصد بیماری شدید می‌گیرند که از این میزان نیز فقط پنج درصد نیازمند بستری و مراقبت ویژه قرار می‌گیرند.

نشانه‌های احتمالی ابتلا به کرونا ویروس

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند عنوان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیمارانی بیشتر در معرض خطر هستند که از قبل بیماری‌ها زمینه‌ای داشته‌اند مانند بیماری قلبی و عروقی و افرادی که سن بالایی دارند و تنها با رعایت بهداشت عمومی امکان مقابله با ویروس کرونا وجود دارد.

دهقانی تب، سرفه و تنگی نفس را از نشانه‌های ابتلا به ویروس کرونا اعلام و مطرح کرد: اگر علائم مذکور در افراد به‌صورت معمولی باشد در منزل بمانند و استراحت کنند و اگر این علائم شدید شد به پزشک و بیمارستان مراجعه نمایند.

این موارد و نکات را جدی بگیرید

وی اعلام کرد: راه‌های انتقال ویروس کرونا از راه هوا، ارتباط نزدیک با فرد مبتلا، دست زدن به وسایل آلوده‌ است در این شرایط باید به‌طور مداوم دست‌ها را شست، از دست دادن و روبوسی با افراد دارای نشانه تنفسی و با همدیگر خودداری و از حضور در تجمعات غیرضروری خودداری شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ضمن توصیه به مردم برای شستن دست‌ها به‌طور مداوم و در زمان‌های مورد نیاز و خودداری از دست دادن و روبوسی کردن، اضافه کرد: پوشاندن دهان و بینی هنگام عطسه، رعایت فاصله با بیماران و پیشگیری از تماس با حیوانات اهلی و وحشی و نخوردن غذاهای نیم‌پز از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

دهقانی با اعلام اینکه بیمارستان ولیعصر(عج) بیرجند به‌عنوان مرکز اصلی که اگر بیمار مشکوک به کرونا داشته باشیم، تجهیز شده، مطرح کرد: آمبولانس‌های ما امکانات لازم برای انتقال بیماران مشکوک را دارند و بیمارستان‌های سطح استان با توجه به اطلاع‌رسانی صورت گرفته، از آمادگی لازم برخوردار هستند.

افراد سالم به‌هیچ عنوان ماسک نزنند

وی همچنین در خصوص زدن ماسک، تشریح کرد: افراد سالم به‌هیچ عنوان نیازی به زدن ماسک ندارند و افرادی باید از ماسک استفاده کنند که دچار سرماخوردگی و علائم ویروسی باشند و بیماران تنفسی و زمینه‌ای و پرسنل بیمارستانی نیز باید از ماسک استفاده نمایند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند توضیح داد: تاکنون هیچ‌گونه مورد ابتلا به ویروس کرونا در استان خراسان‌جنوبی مشاهده نشده اما این به‌معنای ایمن بودن در مقابل این ویروس نیست و در صورت مشاهده آمادگی مقابله را با این ویروس را داریم و درصدد راه‌اندازی آزمایشگاه ویروس‌شناسی در مرکز استان هستیم.

دهقانی از لغو سفرها به استان قم خبر داد و عنوان کرد: کشور ایران بیست و هشتمین کشوری است که ویروس کرونا به آن وارد شده لذا ایجاد تنش‌ها کمکی به حل موضوع نخواهد کرد و شبکه‌های معاند تمام تمرکزشان را بر روی کشور ایران گرفته و با بمباران اخبار و تنش‌های روانی سعی در ناامید کردن مردم دارند.

راه‌اندازی آزمایشگاه ویروس‌شناسی در بیرجند

وی اضافه کرد: برای گرفتن آزمایش از افراد مشکوک به کرونا ویروس باید نمونه‌ها را به آزمایشگاه مرجع یعنی تهران ارسال کنیم و در تلاش هستیم تا آزمایشگاه ویروس‌شناسی را به‌زودی در بیرجند راه‌اندازی کنیم که با این مهم نتیجه آزمایش ظرف چند ساعت اعلام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از وجود کیت‌های تشخیص ویروس کرونا در استان خبر داد و تبیین کرد: در حال تلاش برای تهیه دستگاه‌های آزمایشگاهی هستیم و دو نفر متخصص پی اچ دی ویروس‌شناسی نیز در استان مستقر و ظرف چند روز آینده یک نفر دیگر نیز به این مجموعه ملحق می‌شود.

دهقانی همچنین در خصوص نبود ماسک و ژل ضدعفونی در داروخانه‌ها و افزایش قیمت‌های سرسام‌آور این محصولات، گفت: شهروندان در صورت مشاهده این موارد می‌توانند به سامانه ۱۹۰ اعلام و همچنین معاونت غذا و دارو در استان نظارت‌ها را بیشتر خواهد کرد.

کد خبر 486174

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha