یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۱
۰ نفر

«هنرمندسرای بومگردی هورشید» در شرق اصفهان میزبان گروه صلح و دوستی «جای‌جاگات» از هند بود و علاوه بر آن ۲ نمادواره از عروسک‌ها را به عنوان سفیران صلح این شهر با گروه صلح و دوستی جایجاگات روانه ژنو سوییس کرده‌است.

عروسک‌های شرق اصفهان

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، گروه صلح و دوستی جای‌جاگات از ملیت‌های مختلف با آرمان «عدالت، صلح و دوستی بین ملت‌ها» از دهلی نو راهی شدند و قرار است با گذر از ایران، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان، صربستان، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، ایتالیا و سوییس پیام‌آور صلح و دوستی باشند.، هنرمندسرایی که تسهیلگر و احیاگر نقش و نمادها از میراث ناملموس شرق اصفهان بوده 

این گروه در ایران با گذر از استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان و یزد به اصفهان رسیدند. در این سفر و راهپیمایی صلح‌جویانه دو نمادواره «اسفند بانو» و «گاوچاه»، از عروسک‌های شرق اصفهان به عنوان پیام‌آوران صلح همراه این گروه خواهند شد.

فرزانه سلیمانی نیسیانی، پژوهشگر هنر و احیاگر نقش و نمادهای میراث ناملموس شرق اصفهان گفت: دو نمادواره «اسفندبانو» و «گاوچاه» ثبت ملی  شده و آخرین دست‌آورد ما از میراث ناملموس شرق اصفهان، بازآفرینی عروسک‌های بومی و محلی و نقش و نمادهایی است که در این عروسک‌ها نمود یافته است.

به گفته وی نمادواره «اسفند بانو» و «گاوچاه» در پروسه ثبت ملی موفق بوده‌اند و این دو نماد به عنوان سفیران صلح منطقه شرق اصفهان به گروه صلح و دوستی جای‌جاگات معرفی و اهدا شده‌اند.

سلیمانی ادامه داد: با توجه به این که پنجم اسفند ماه روز زن و زمین در فرهنگ ایران است، این جشن بهانه خوبی شد تا به مناسبت این روز و حضور گروه صلح و دوستی جای‌جاگات در ایران و اصفهان دیدار و گردهمایی با دوستداران فرهنگ اصفهان و فعالان محیط‌زیست با موضوع زن، زمین و صلح داشته باشیم.

مدیر هنرمندسرای بومگردی هورشید یادآور شد: کمپین جای‌جاگات در سال ۲۰۱۴ در هند راه‌انداری شده و با بیست و پنج هزار عضو با پنجاه کشور جهان در ارتباط است. چهار نفر از رهبران این گروه در شهرهای جنوب و جنوب‌غربی ایران تا تبریز پیاده‌روی خواهند داشت. اعضای هیات مدیره گروه جای‌جاگات همراه با دبیران اجرایی گروه، پروانه امیریان و پویان خوشبخت دو شب در اصفهان حضور داشتند و با اهالی فرهنگ و هنر و فعالان محیط‌زیست در محل هنرمندسرای بومگردی هورشید دیدار و گفت‌وگو داشتند.

اصفهان، شهر دوستدار صلح و دوستی

این فعال فرهنگی گفت: هدف از این گردهمایی معرفی اصفهان به عنوان شهر دوستدار صلح و دوستی بین ملت‌ها است. همچنین درباره آنچه که در این گردهمایی گذشت،کنشگران فرهنگی و زیست‌محیطی از چالش‌ها و دغدغه‌هایشان نسبت به خشونت و در مقابل آن از صلح و زمینو تجربه‌های زیست آنها که منجر به صلح و دوستی شده گفت‌ وگو کردند.

سلیمانی تصریح کرد: ما در کشورهای در حال توسعه هستیم و ممکن است چالش‌های مشترکی داشته باشیم و بنابراین می‌توان از تجربه‌های چندسویه بهره برد اینکه چگونه می‌توان چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرد و روح صلح و دوستی را در مسائل و مشکلات اجتماعی چه به لحاظ سیاسی و اقتصادی حل کرد و فضای آرام توام با امنیت در جامعه ایجاد کرد.

وی افزود: یکی از محورهای این گردهمایی و گفت و گو، معرفی سفرای صلح و دوستی در طول تاریخ فرهنگی اصفهان است و این‌که این سفیران چه تاثیری در صلح پایدار و صلح جهانی داشته‌اند.

این پژوهشگر هنر، بنیانگذار اولین عروسک‌خانه بومی و محلی در شهر اصفهان است و هنرمندسرای هورشید را هم با الهام از همین عروسک‌ها و نمادواره‌ها ایجاد کرده است.

به گفته سلیمانی تعامل بین هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر اصفهان با سایر شهرها و جامعه بین‌المللی که از دغدغه‌های هنرمندسرای بومگردی هورشید است.

وی با اشاره به اهمیت نقش تعامل و گفت و گوی فرهنگی معتقد است: گفت‌وگو مسیر صلح را ساده تر و روان‌تر می‌کند. اصل ماجرای هنرمندسرای بومگردی، صلح و دوستی است، جایی که فعالان فرهنگی در کنار یکدیگر دوستانه از تمایزها و تشابه‌های فرهنگی بگویند.درباره معرفی جاذبه‌های فرهنگی و هنری اصفهان در مدت کوتاه حضور گروه صلح و دوستی جای‌جاگات در اصفهان، با توجه به اینکه هردو کشور هند و ایران در زمینه‌های فرهنگی و هنری غنی هستند و تشابهات زیادی هم دارند و از سویی موضوع راهپیمایی و سفر گروه جای‌جاگات هم دوستی و صلح است سعی‌مان بر این است که در معرفی جاذبه‌های فرهنگی و هنری اصفهان برای اثرگذاری بیشتر به وجه تمایزهای فرهنگی بپردازیم و از این دریچه اصفهان را بیشتر معرفی کنیم.

سلیمانی همچنین افزود: گروه صلح و دوستی جای‌جاگات از جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و هنری اصفهان، موزه صلح و هم چنین فعالان و تولیدکننده‌های عرصه فرهنگ و هنر و صنایع دستی دیدار کردند.

همچنین گروه صلح و دوستی جای‌جاگات ضمن دیدار و نشست با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان مقرر شد همکاری‌ها و رایزنی‌هایی را برای برگزاری نمایشگاه هنرهای سنتی اصفهان در ژنو داشته باشند.

در راه تحقق شعار صلح

جای‌جاگات به معنی «سلام به جهان» است و گروه صلج و دوستی جای‌جاگات در یکصد و پنجاهمین تولد ماهاتما گاندی، با راهپیمایی در ۱۰ کشور جهان بنا دارد ارزش‌های مبارزه بدون خشونت گاندی و همچنین تعلق زمین به همه را گوشزد و محقق کند.

راجا گوپال پی وی، رئیس هیات مدیره گروه صلح و دوستی جای‌جاگات درخصوص کمک‌های سازمان ملل به کمپین آنها گفت: افراد زیادی در ژنو هستند که می‌خواهند نتایج کار ما را ببینند. هدفمان این است که ببینیم در کشورهای مختلف چه کارهای برای صلح می‌توان انجام داد.

وی افزود: ما در این سفر و راهپیمایی یک‌ساله، دوستان زیادی پیدا می‌کنیم و یکی از اهداف ما این است که در بازگشت به این کشورها، اتحاد قویتری برای صلح بنیان کنیم.

پیوند زن و زمین در فرهنگ ایران و هم‌صدایی با صلح

گوپال درباره پیوند زن و زمین در فرهنگ ایران و هم‌صدایی پیام آن با شعار گروه جای‌جاگات بر این باور است که برقرای صلح بدون توجه به زن و زمین امکان‌پذیر نخواهد بود.

 وی با اشاره به قدرت زنان در مدیریت اقتصادهای بومی گفت: زنان می‌توانند حافظان صلح باشند. مردها جنگها را بوجود آورده‌اند و زنها شاید بتوانند صلح ها را رقم بزنند.

رئیس هیات مدیره گروه صلح و دوستی جای‌جاگات در ادامه افزود: آلودگی هوا به عنوان بزرگترین تهدید برای زمین است، بنابراین اگر ما کره زمین را را از این بحران‌ها نجات دهیم، کمک می‌کنیم به نسل‌های آینده که بتوانند در این زمین زندگی کنند.

عروسک اسفندبانو، نماد زن و زمین به عنوان سفیر صلح اصفهان به گروه جای‌جاگات معرفی شد. به باور گوپال عروسک نماد آینده است و کبوتر نماد صلح؛ وی هدف جای‌جاگات را تمرکز بر روی «صلح برای آیندگان» دانست و گفت: عروسک‌ها می‌توانند پیام‌آوران صلح باشند، باید عروسک‌ها را مردمی‌تر کرد و چیزی که اهمیت دارد این است که عروسکها و نمادواره‌ها باید بخشی از گروه‌های صلح و دوستی باشند تا بتوان آنها را به عنوان سفیران صلح معرفی کرد.

کد خبر 486082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha