چهارشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

کیکاووس زیاری: «موش»، آماده نمایش شد؛ سومین ساخته سینمایی «شاهد احمدلو» فیلم‌ساز جوان سینمای ایران برخلاف دو کمدی قبلی‌اش، یک درام خانوادگی با حال و هوای سیاسی و جنگی است

احمدلو با فیلم تازه‌اش به سراغ اوضاع و احوال کشور همسایه عراق رفته است. اوضاع سیاسی ملتهب فعلی عراق خط اصلی قصه فیلم است. «خالد» و «ضحی» شخصیت‌های اصلی قصه، زوج جوانی هستند که تحت تأثیر شرایط جنگی عراق قرار می‌گیرند. آنها عکاس و خبرنگار یک روزنامه محلی هستند. وقوع جنگ و حمله آمریکا به این کشور، زندگی مشترک خالد‌ و ضحی را هم مورد هجوم قرار می‌دهد و  آنها هم مثل بقیه مردم عراق با مشکلات زیادی روبه‌رو می‌شوند. اما این زوج جوان در مقابل این مسئله عکس‌العمل متفاوتی نشان می‌دهند که همین رفتار آنها مسائل و ماجراهای اصلی فیلم را خلق می‌کند.

فیلم‌نامه موش توسط عباس رافعی و جابر قاسمعلی نوشته شده و احمدلو کار بازنویسی آن را انجام داده است. فرشاد محمدی مدیر فیلم‌برداری فیلم است و شهرام حقیقت دوست، ماه‌چهره خلیلی، آتیلا پسیانی، فرامرز روشنایی و یوسف تیموری نقش‌های مختلف آن را بازی کرده‌اند. احمدلو که کار هنری را از دوران کودکی با بازی در فیلم‌های سینمایی شروع کرد، در این فیلم خود یکی از نقش‌های مهم را بازی می‌کند. قصه فیلم موش اوضاع سیاسی عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین را بررسی می‌کند.

احمدلو که سال‌ها قبل در «دندان‌مار»، اثر مسعود کیمیایی بازی کرد، در نوجوانی چند فیلم مستند ساخت که جایزه‌هایی از چند جشنواره گرفت. موفقیت این فیلم‌ها راه را برای فیلم‌سازی حرفه‌ای وی فراهم کرد. احمدلو با «چند می‌گیری گریه کنی» به جمع فیلم‌سازان حرفه‌ای پیوست و پس از آن، «اگه می‌تونی منو بگیر» را کارگردانی کرد. بازیگران موش در فیلم  به زبان فارسی صحبت می‌کنند و قرار است یک نسخه فیلم به زبان عربی دوبله شود.

ماه چهره خلیلی در موش- عکس ها از محمد فوقانی

جابر قاسمعلی، نویسنده فیلم‌نامه موش قبل از این، فیلم‌نامه فیلم‌هایی مثل «روانی» و «جای امن» را نوشته و تعداد زیادی کار تلویزیونی دارد. او که به زودی اولین کار سینمایی خود «چتر سفید» را در مقام کارگردان جلوی دوربین می‌برد، درباره موش به دوچرخه می‌گوید: «طرح اصلی قصه فیلم‌نامه را عباس رافعی به من داد. براساس آن فیلم نامه‌ای به نام «بومرنگ» نوشتم که یکی دوبار بازنویسی شد. وقتی طرح اولیه را خواندم احساس کردم قابلیت تبدیل شدن به یک کار پرتنش را دارد. می‌خواستم فیلمنامه‌ای پر تنش و سراسر تعلیق بنویسم که در طول ماجرا در آن اتفاق‌های زیادی رخ می‌دهد و هربار حادثه تازه‌ای اتفاق می‌افتد. قرار بود فیلم را رافعی کارگردانی کند. شاهد احمدلو هنگام ساخت فیلم و بازنویسی فیلم‌نامه، تغییراتی در آن ایجاد کرد. من فیلم را ندیده‌ام و نمی‌دانم این تغییرات چیست و چقدر است.»

شاهد احمدلو کارگردان فیلم هم با ذکر این نکته که کل صحنه‌های موش در ایران فیلم‌برداری شده، اضافه می‌کند: «هنگام پیش تولید فیلم یک سفر ده روزه تحقیقاتی به عراق کردم. قرار بود صحنه‌هایی از فیلم در آنجا فیلم‌برداری شود، اما به دلیل ناامن بودن محل، تصمیم گرفتیم فضای عراق را در ایران بازسازی کنیم. 07درصد صحنه‌های داخلی و 20درصد صحنه‌های خارجی را در تهران فیلم‌برداری کردیم و بقیه صحنه‌ها را در خرمشهر و آبادان گرفتیم. »

وی درباره تغییر سبک کار فیلم‌سازی خود ادامه داد: «همیشه تجربه‌گرایی و تجربه مسیرهای تازه را دوست داشته‌ام. مایل بوده‌ام که در زمینه‌های گوناگون کار کنم. تلاش می‌کنم از فرصت‌های مختلف استفاده کنم و کارگردانی موش را به همین دلیل قبول کردم. دوست داشتم کاری انجام دهم که نگاه‌ها را نسبت به خودم عوض کنم و با ارائه یک کار تازه، چهره تازه‌ای از خود نشان دهم.»

کد خبر 48600

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز