گیلان به لحاظ تراکم آثار تاریخی رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است، اخیراً نیز مستندات و پرونده ۵ بنا و حمام تاریخی گیلان برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تهیه و ارسال شده است.

حمام تاریخی

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از تسنیم، گیلان به لحاظ تراکم آثار تاریخی رتبه چهارم را در کشور به خود اختصاص داده است از طرفی به‌منظور ثبت در فهرست آثار ملی کشور فرآیند مستندسازی و تهیه پرونده ۵ بنا و حمام تاریخی این استان در حال حاضر تهیه و به شورای ثبت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گیلان اظهار کرد: حفظ و صیانت از میراث‌ فرهنگی این استان وظیفه همه است. شناسایی، ثبت و معرفی آثار تاریخی به مردم و نسل‌های آینده از جمله موارد بسیار مهمی است که این دستگاه تأکید بسیار زیادی روی آن دارد.

شهرود امیرانتخابی بیان کرد: استان گیلان در حال حاضر دارای هزار و ۱۷۳ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، کشور بوده و از حیث تراکم آثار تاریخی نیز در رتبه چهارم قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: مستندات بناهای تاریخی استان گیلان به شورای ثبت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ارسال می‌شود در همین زمینه حمام‌های قدیمی کیاسر در لاهیجان، دهکا در آستانه‌اشرفیه، سباح کوچکی در رودسر، احمدی در پیربازار رشت و خانه تاریخی اقبال در شهر بندرانزلی از جمله این بناها محسوب می‌شوند.  

امیرانتخابی بیان کرد: گیلان یکی از مراکز پیش‌ رو در ثبت میراث فرهنگی بوده و این استان مقام چهارم کشوری را در این بخش کسب کرده است. مقبره‌های ۴ پادشاه شهرستان لاهیجان نخستین اثر تاریخی استان گیلان بود که ۸۱ سال قبل یعنی در تاریخ ۲۱ آبان سال ۱۳۱۷ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

کد خبر 485801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha