«زیر چتر کتاب» عنوان طرحی است که برای تعویض کتاب‌های خوانده شده با نخوانده شده، در ایوان انتظار میدان ولیعصر(عج) اجرا می‌شود.

طرح زیر چتر کتاب

همشهری آنلاین-زینب زینال زاده: براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تنها ۵۸ درصد مردم مطالعه غیر درسی دارند و به طور میانگین سرانه مطالعه در کشور روزانه ۲ تا ۱۲۰ دقیقه و ماهانه ۷ ساعت و ۴۱ دقیقه است. اعداد و ارقامی که در مقایسه با سایر کشورها بسیار پایین و اندک است و فعالان حوزه کتاب گران بودن قیمت کتاب را دلیل اصلی آن می‌دانند.
معاونت امور فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران، برای افزایش سرانه مطالعه طرح «زیرچترکتاب» را اجرا می‌کند. طرحی که شهروندان بدون پرداخت هزینه و با اشتراک گذاری کتاب‌های خوانده شده‌شان می‌توانند کتاب‌های مورد علاقه‌شان را تحویل بگیرند و بخوانند.
طرحی که از یک سو بدون هزینه شهروندان را به مطالعه تشویق می‌کند و از سوی دیگر کتاب‌های خوانده شده‌ای که داخل کتابخانه‌ها یا داخل انباری‌ها خاک می‌خورند را به چرخه مطالعه وارد می‌کند.
کتاب‌های مذهبی، علمی، داستان، تاریخی و حتی کمک درسی، با نظم روی میزها چیده شده‌اند. از مرد میانسالی که مشغول تورق کتاب‌های است درباره طرح می‌پرسیم و می‌گوید: «طرح خوبی است و امیدوارم سال آینده هم تداوم داشته باشد.» بازدیدکنندگان کتاب‌ها را بر می‌دارند و روی صندلی‌های چیده شده زیر چترهای رنگی مشغول مطالعه می‌شوند. مادری همراه با کودکش از کنار کتاب‌های چیده شده روی میز می‌گذرد و می‌گوید: «جای کتاب کودک و نوجوان در چنین طرح‌هایی خالی است. به هر حال کتاب کودکان هم قیمت‌هایی بالایی دارند و با توجه به شرایط اقتصادی موجود، خرید چنین کتاب‌هایی در اولویت قرار ندارد.»
این طرح در ایوان انتظار میدان ولیعصر(عج) اجرا می‌شود و شهروندان می‌توانند پنجشنبه‌های هر هفته از ساعت ۱۱ تا ۱۵ مراجعه و تبادل کتاب‌های خوانده شده با نخوانده را انجام دهند.


 

کد خبر 485766

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha