رئیس‌جمهور آمریکا در یک دلیل‌تراشی جدید، دیدار سیاستمداران دموکرات با وزیر خارجه ایران را دلیل بی‌میلی تهران برای مذاکره با واشنگتن دانسته است.

ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا که به دلیل ناکارآمد بودن سیاست‌هایش در قبال ایران به شدت مورد انتقاد قرار گرفته دیدار برخی از سیاستمداران دموکرات این کشور با مقام‌های ایران را دلیل بی‌میلی تهران به توافق با آمریکا دانسته است.

ترامپ در شناسه‌اش در توئیتر با اشاره به دیدارهایی که در دوران ریاست‌جمهوری او میان «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران با «کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی و «جان کری» وزیر خارجه سابق آمریکا صورت گرفته نوشت: «کری و مورفی، قانون لوگان را نقض کرده‌اند. به این خاطر است که ایران [با آمریکا] توافق نمی‌کند. باید قاطعانه به این مسئله رسیدگی کرد!»

ظریف و مورفی شنبه شب در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار کرده بودند. پایگاه آمریکایی «فدرالیست» نخستین رسانه‌ای بود که این خبر را به نقل از یک منبع آگاه منتشر کرد، اما اشاره‌ای به محتوای گفت‌وگوی دو طرف نکرد.

«قانون لوگان» که ترامپ مدعی نقض آن توسط جان کری و کریس مورفی شده شهروندان آمریکا را از ورود به هر گونه ارتباط با طرف‌های خارجی با هدف اثرگذاری بر سیاست خارجی دولت این کشور منع می‌کند.

در این قانون آمده است: «هر شهروند ایالات متحده، صرف نظر از مکان سکونت و منصبی که دارد، در صورتی که بدون اجازه ایالات متحده، به طور مستقیم یا غیرمستقیم اقدام به آغاز یا انجام مکاتبه یا گفت‌وگو با  هر دولت خارجی یا مقام خارجی یا مأموران آنها بکند و هدف از این ارتباطات و مکالمات، اثرگذاری بر اقدامات یا رفتار هر دولت خارجی یا مقام خارجی و مسئولان آنها در یکی از مناقشات یا مجادلات مرتبط با دولت آمریکا و یا به شکست کشاندن تدابیر دولت ایالات متحده باشد، بایستی به موجب این قانون به پرداخت جریمه یا حبس تا حداکثر سه سال و یا هر دو محکوم شود.»

«کریس مورفی» بامداد امروز چهارشنبه با انتشار یادداشتی دلایل خودش برای دیدار با ظریف را تشریح کرده و مدعی شده هدفش از این دیدار اثرگذاری بر سیاست خارجی دولت ترامپ صورت نگرفته است.

او در توئیتر نوشته است: «من در مونیخ با وزیر خارجه ایران گفت‌وگو کردم. صحبت نکردم با دشمنان، به خصوص در بحبوحه تشدید تنش‌ها خطرناک است.»

مورفی در دومین توئیت نوشته است: «اولاً از او خواستم نیروهای نیابتی ایران در عراق را که ممکن است به نیروها و متحدان آمریکا حمله کنند را کنترل کند. دوماً او را برای آزادسازی شهروندان آمریکا که به صورت غیرقانونی در ایران بازداشت شده‌اند تحت فشار قرار دادم. سوم، از او خواستم اقدامات حوثی‌ها در مسدود کردن کمک‌های بشردوستانه در یمن را متوقف کند.»

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تحریم مقام‌های بلندپایه ایران روی آورده است. 

دولت آمریکا هدف این سیاست را آوردن ایران به میز مذاکره و گفت‌وگو بر سر توافقی جامع‌تر نسبت به برجام دانسته است.

ترامپ در ماه‌های گذشته به دلیل ناکارآمد بودن این سیاست و دامن زدن به تنش‌ها با ایران در آمریکا مورد انتقاد قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اینکه آمریکا با خروج از برجام میز مذاکره را ترک کرده تصریح کرده هر گونه گفت‌وگو با این کشور منوط به بازگشت واشنگتن به برجام بوده و صرفاً در چارچوب مذاکرات مربوط به آن توافق انجام خواهد شد.

کد خبر 485473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
    15 17
    ترامپ آدم رو یاد احمدی نژاد می اندازه
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
    11 7
    این شخص شایستگی و لیاقت مذاکره در مقام یک رئیس جمهور را ندارد .
  • دون دیگو IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
    18 21
    ظریف که میگفت فقط یه احوالپرسی ساده بود...
  • علی IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۱
    18 18
    بهتره هیچ وقت مذاکره نکنیم ، چون باعث و بانی همهء این بدبختیا ،امریکاست
    • IR ۰۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
      3 2
      انگار وضعت خیلی خوبه و بهت خوش میگذره
    • علی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۳
      1 2
      بسش کن حرف نزنی نمیگن مشکلی داری حاجی جان.