رئیس سازمــــــان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه از هیچ دشت کشور حتی در پربارش‌ترین نقاط کشور نمی‌توان برداشت آب داشت، اعلام کرد: ۴۲۰‌دشت کشور ممنوعه است و درصد فرونشست آنها بسیار زیاد است.

هشدار فرونشست زمین در البرز

همچنین ۱۵۰‌دشت‌ حوضه آبخوان ندارند و به‌طور کلی، ۹۰‌درصد دشت‌های کشور از حالت تعادل خارج شده‌اند. علیرضا شهیدی، صبح دیروز در نشست تخصصی فرونشست (پدیده‌شناسی، پایش و پهنه‌بندی خطر) که در سازمان نقشه‌برداری برگزار شد، افزود: از ۴۳ حادثه و مخاطرات طبیعی، ۳۴‌مورد در ایران اتفاق می‌افتد و سازمان نقشه‌برداری وظیفه دارد این مخاطرات را مثل سیل، زلزله، بحران آب و گردوغبار شناسایی کند. به گزارش ایرنا، شهیدی گفت: مردم کمتر با واژه فرونشست آشنایی دارند. درحالی‌که در سال‌های اخیر زلزله خاموش در حال اتفاق است.

او افزود: اگر ساختمان، سد یا جاده‌ای با ۷ ریشتر زلزله تخریب شود، به‌دلیل اتفاق فرونشست در پایه‌ها، این سازه‌ها با ۴‌ریشتر زلزله نیز تخریب می‌شوند، چون فرونشست پایه فونداسیون‌ها را تضعیف می‌کند. رئیس سازمان زمین‌شناسی گفت: در سال‌۹۸ و در هفته مخاطرات طبیعی، ۵ اطلس نقشه توسط سازمان زمین‌شناسی تولید شده که یکی از آنها به‌طور تخصصی به فرونشست و مخاطرات آنها و میزان فرونشست دشت‌ها پرداخته است. رئیس سازمان زمین‌شناسی اظهار داشت: با توجه به اعلام جهانی اگر یک دشت، ۴‌میلی‌متر فرونشست داشته باشد، مخاطره است و این در حالی است که بیشتر دشت‌های ایران روزی یک میلی‌متر فرونشست دارند که آمار بسیار نگران‌کننده‌ای است.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی وزارت نیرو نیز در این نشست گفت: باید دور کل کشور خط قرمز بکشیم، چون از هیچ دشت کشور حتی در پربارش‌ترین نقاط کشور نمی‌توان برداشت آب داشت. عبدالله فاضلی گفت: ۴۲۰‌دشت کشور، دشت ممنوعه هستند و نباید از آنها آب برداشت کرد. وضع دیگر دشت‎های کشور هم بهتر نیست. وی افزود: در گذشته سیاست‎های غلطی در توسعه کشاورزی داشتیم و هجوم زیادی به منابع آب زیرزمینی شد. فاضلی با اشاره به برداشت‎های بی‎رویه از آب‎های زیرزمینی در عرصه کشاورزی، گفت: چاه‎های برقی آب، در ۲۴‌ساعت اصلا خاموش نمی‎شوند و اگر با این روند پیش برویم، نصف دشت‌های کشور، خشک و خالی از سکنه خواهند شد. مدیرکل دفتر بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی وزارت نیرو با اشاره به بازدید وضعیت دشت مهیار، گفت: در این دشت به‌طور بی‌رویه برداشت آب صورت می‌گیرد و هیچ مقامی نیز مانع آن نمی‌شود، چون منافع عمومی کشور را مدنظر ندارند.

 معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور هم در سخنانی اعلام کرد: گزارش‌های دریافتی سازمان مدیریت بحران حاکی از افزایش نرخ فرونشست در کل کشور است و ما نگران اتوبان‌ها و بزرگراه‌های کشور هستیم که یکباره گودال‌های بزرگ ایجاد نشود و خودروها را سرنگون نکنند. محمدفرید لطیفی گفت: وزارت جهادکشاورزی در زمینه فرونشست بموقع عمل نکرده و حوضچه‎های زیرزمینی آب و آبخیزها از بین رفته‎اند. به گفته وی، حلقه مفقوده در مدیریت فرونشست، در حوزه کشاورزی و مدیریت منابع آب است.

لطیفی ادامه داد: ٤١٣‌میلیارد مترمکعب آب در کشور داریم که ٧٠‌درصد آن تبخیر می‎شود، باید بررسی شود که برای این تبخیر چه اقدامی باید صورت بگیرد و چطور می‎توان آن را کاهش داد. محمدجواد بلورچی، کارشناس زمین‌شناسی نیز در نشست تخصصی فرونشست، خشکیدگی و کاهش سطح آب دریاچه ارومیه را به‌دلیل احداث ۶۰‌هزار حلقه چاه برای برداشت آب‎های زیرزمینی اعلام کرد و گفت: وزارت کشاورزی مسئول افزایش کشاورزی در کشور است و آب بیشتری استفاده می‌کند. وزارت نیرو نیز متولی تامین انرژی کشور است و مانع از برداشت بی‌رویه آب می‌شود که باید این تضادها برطرف شود. بلورچی تأکید کرد: فرونشست بدون بازگشت است. اگر یک دهه پیش مقابله با این پدیده را آغاز کرده بودیم، خیلی از دشت‎ها را می‎توانستیم از مرگ نجات دهیم.

کد خبر 485428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha