گروه‌ورزشی: دیدار یزدانی‌خرم و تدیاشویلی یک جلسه ساده نبود؛ این اولین اقدام رئیس فدراسیون کشتی برای جذب مربیان خارجی بود که او وعده‌اش را می‌دهد

این بار این محمدرضا یزدانی‌خرم بود که برای اولین بار همنوا با منتقدان، از نتایج تیم‌ملی کشتی آزاد در کره‌جنوبی انتقاد کرد. رئیس فدراسیون کشتی گفته بود: «نه کشتی‌گیر داریم، نه مربی. وقتی پشتوانه درستی نداریم، چطور باید قهرمان شویم.» این انتقاد پیش‌زمینه طرحی بود که محمدرضا یزدانی‌خرم آن را برای کشتی تدوین کرده است.

طرحی که مخالف‌خوانی برخی از اهالی کشتی و کارشناسان را به همراه خواهد داشت.
رئیس فدراسیون کشتی اما انتقاد از نتایج کشتی آزاد را یک انتقاد نرم می‌نامد در پاسخ به منتقدانی که معتقدند کشتی آزاد باید قهرمان شود: «انتقاد به آن صورت که می‌گویید، نبود.

یک واقعیت محض بود. برخی از اهالی مطبوعات می‌گویند کشتی آزاد قهرمان آسیا و جهان بوده است و باید نتایج شایسته‌ای کسب کند. من به عنوان یک ایرانی این را قبول دارم، اما چرا واقعیت را به مردم نمی‌گویند؟ مجبورم برای پاسخگویی پرده را کمی کنار بزنم و شفاف‌سازی کنم.»

یزدانی‌خرم در ادامه با تکرار این که نه مربی داریم، نه داور و نه کشتی‌گیر، معتقد است: «من این موضوع را دوباره تکرار می‌کنم؛ ما پشتوانه قوی نداریم، خالی هستیم. روسیه و آمریکا را نگاه کنید. در حال حاضر در هر وزن 10 کشتی‌گیر سرحال دارند. برای برون‌رفت از بحران باید برنامه‌ریزی کنیم. پشتوانه‌سازی کنیم. استعدادیابی را تقویت کنیم. در واقع انتقاد نرم من یک تلنگر به جامعه کشتی بود که واقعیت‌ها را بازگو کنیم، سپس به دنبال چاره باشیم.»

وی ادامه پروژه استعدادیابی خود را در والیبال و حالا در کشتی پیگیری می‌کند. طرحی که در والیبال نسلی را به وجود آورد که تیم‌ملی به اوج خود در آسیا و حتی در جهان رسید: «همان استعدادیابی والیبال را این بار در کشتی انجام می‌دهیم، اما ما مشکلاتی داریم. عده‌ای فشار می‌آورند و کشتی را می‌کوبند. سئوال من این است کشتی فرنگی همان امکاناتی را دارد که کشتی آزاد دارد، پس چرا آنها قهرمان آسیا می‌شوند، اما کشتی آزاد نه. باید جوانگرایی کنیم.

زمانی که آقای حیدری سرمربی تیم‌ملی شد، برخی از مطبوعات نوشتند حیدری با برزگر مشکل دارد و به مسائل دامن زدند و نگذاشتند که این مربی جوان که می‌توانست پشتوانه مربیگری تیم‌ملی باشد، کار کند.»

مربی خارجی در 17 استان
رئیس فدراسیون کشتی اما بالاخره طرح خود را برای کشتی فاش می‌گوید.  وی می‌گوید در دیدار با تدیا شویلی، مرد افسانه‌ای کشتی جهان که به عنوان مشاور فدراسیون انتخاب شده است، مربیان خارجی برای حضور در کشتی ایران به کار گرفته می‌شوند: «در طرح ما 17 استان مربی خارجی خواهند داشت. آنها تمام‌وقت هستند. در گفت‌وگویی که با شویلی داشتیم قرار شد با بررسی مربیان در حوزه قفقاز و روسیه، گزینه‌های خود را معرفی کنند.

ضمن اینکه در گفت‌وگویی با آقای دلیریان و صنعتکاران آنها هم تقاضا داشتند از مربیان خارجی در تیم‌های ملی استفاده شود. ما هم موافق همین هستیم.» یزدانی‌خرم اما معتقد است کشتی ایران از نظر تئوری و عملی با ضعف‌هایی روبه‌روست: «گروهی که در تیم‌های ملی حضور دارند، همه از افراد متخصص همین مملکت هستند اما ما مشکل تمرین داریم. مربیان ما تنها چند فن بلد هستند که آن را اجرا می‌کنند. باید کشتی به سمت مدرن شدن و عملی شدن برود.»

صائیم آریکان ترکیه‌ای شاید اولین و تنها مربی خارجی تیم ملی کشتی ایران بود که به دلیل شرایط تیم‌ملی و حرکت کشتی ایران به سمت کشتی مدرن در 50 سال پیش در ایران حضور داشت، گرچه یزدانی‌خرم به نقل از صنعتکاران از گروهی از مربیان روسی نیز به عنوان سابقه حضور مربیان خارجی در تیم‌ملی یاد می‌کند اما آنچه جای سئوال دارد، پذیرفتن مربی خارجی توسط اهالی کشتی است.

رئیس کشتی در این مورد می‌گوید: «هیچ مشکلی نیست. در حال حاضر برخی از استان‌ها در حال رقابت هستند که مربی خارجی به استان آنها سفر کند. باید مشکلات خود را برطرف کنیم. چرا تیم روسیه روزی 3 جلسه تمرین می‌کند اما تیم‌ملی ما یک جلسه.

ایرادهای خود را با حضور مربیان خارجی حل می‌کنیم. این مهمترین دستاورد کشتی خواهد بود.»

کد خبر 48540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز