منطقه 21 در بخش غربی تهران، برخلاف پهنه مرکزی وجنوبی و حتی شرقی پایتخت، از سابقه و قدمت چندانی در بحث شهر نشینی برخوردار نیست. با این وجود اغلب محله های آن به عنوان روستا یا شکارگاه و تفرجگاه پیشینه ای قابل توجه دارد که اغلب به دوران قاجار باز می گردد. رد پایی از محله تهرانسر هم در تاریخ سلسه قجری به چشم می خورد.

عکس قدیمی تهرانسر

همشهری آنلاین-  محله تهرانسر ،هسته مرکزی یا همان قلب منطقه ۲۱ است که از شمال به بزرگراه شهید لشگری(جاده مخصوص کرج) و شهرک آزادی و از جنوب به بزرگراه فتح(جاده قدیم کرج)، از شرق به فرودگاه مهرآباد و محله شهرک آسمان و از غرب به بزرگراه آزادگان ومحله شهرک استقلال محدود می شود. محله تهرانسر شامل ۷ بخش تهرانسرهای شمالی، شرقی، مرکزی و غربی، باشگاه نفت، شهرک پاسداران و شهرک دریا است. سابقه وتاریخچه این محله به دوران قاجار برمی گردد. تهرانسر کنونی و نواحی اطراف آن در عهد قاجار شکارگاه‌های سلطنتی بود. همچنین سرسبزی و چشمه‌ای که در محدوده بزرگراه آزادگان فعلی در نزدیکی شهرک فاطمه الزهرا(س) قرار داشت اینجا را به یک تفرجگاه زیبا تبدیل کرده بود.

در زمان سلطنت احمد شاه قاجار شخصی به نام «خلیل معنوی» به دنبال خرید یک حلقه چشمه در تهران بود که این چشمه را از فرمانفرما یکی از نوادگان ناصرالدین شاه که مالک آن بود خرید و با پرداخت حدود ۱۳ هزار تومان مالک این چشمه شد. با ساخته شدن خانه‌هایی در این محدوده و سکونت چندین خانواده از شهرهای همدان و تویسرکان، کم کم روستایی به نام «سلیمان خانه» در این محدوده شکل گرفت که مالک آن معنوی بود. او با پرداخت حقوق به ساکنان روستا از آنها می‌خواست  روی زمین‌های کشاورزی او کار کنند. به این ترتیب نخستین سکونت در تهرانسر امروزی شکل گرفت. سال ها بعد این روستا تبدیل به شهرکی در اطراف تهران شد. تا اینکه سال ۱۳۳۱ و در دوران پهلوی دوم شرکت تعاونی کارمندان نفت که  می خواست برای کارکنان این شرکت خانه هایی را بسازد این محدوده را انتخاب کرد. بعد از مذاکره با معنوی حدود صد هکتار از زمین‌ها، خریداری و ساخت شهرکی به نام تهرانسر آغاز شد. شهرکی محصور با خانه های ویلایی که نهری در وسط آن و لابه لای درختان جاری بود. از ساختمان ها و بناهای قدیمی تهرانسر تقریباَ چیزی باقی مانده است.

کد خبر 485338

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha