چند روز پس از درخواست ۲۰۰۰ مقام قضایی پیشین ایالات متحده برای کناره‌گیری دادستان کل آمریکا، بیش از ۱۱۰۰ وکیل و حقوقدان مستقل خواستار برگزاری یک نشست فوری برای بررسی دخالت‌های دانلد ترامپ در پرونده‌های حساس قضایی شدند.

دانلد ترامپ و ويليام بار دادستان كل آمريكا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از یواس‌ای تودی، رئیس اتحادیه قاضی‌های فدرال که یک نهاد مستقل حقوقی و قضایی با بیش از ۱۱۰۰ عضو است، اعلام کرد این اتحادیه نمی‌تواند تا بهار آینده برای برگزار کردن نشست سالانه خود منتظر بماند. سینتیا ریوف، قاضی اهل فیلادلفیا گفت: «ما به اندازه کافی موضوع برای نگران شدن داریم و درباره همه اینها در نشست فوق‌العاده بحث می‌کنیم.»

درخواست برگزار شدن این نشست فوق‌العاده و اضطراری چند روز پس از آن مطرح می‌شود که بیش از ۲۰۰۰ مقام ارشد پیشین نظام قضایی و دادستانی ایالات متحده از ویلیام بار خواستند به خاطر رسوایی پرونده راجر استون از مقام خود کناره‌گیری کند. دادستان کل متهم است بخشی از وظایف و مسئولیت‌های خود را به انجام دادن درخواست‌های شخصی رئیس جمهوری آمریکا اختصاص داده و برای کاهش حکم دوستان نزدیک او تلاش کرده است.

استون که از دوستان قدیمی ترامپ است، به دروغ گفتن و جلوگیری کردن از تحقیقات کنگره و تهدید کردن یک شاهد در پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۱۶ متهم شده بود. او ۲۵ ژانویه ۲۰۱۹ در خانه خود در ایالت فلوریدا بازداشت و ظاهرا در دادگاه به هفت -تا ۹ سال- حبس محکوم شد اما دادستان کل آمریکا از اختیار قضایی خود برای کاهش مدت حکم او سوءاستفاده کرده و همین خشم وکلا و حقوقدان‌ها را برانگیخته است.

در پی دخالت آشکار ویلیام بار در روند رسیدگی به پرونده استون و صدور حکم او، هر چهار دادستان پرونده در اعتراض به این روند کناره‌گیری کردند. از سوی دیگر، قاضی ایمی برمن جکسن که به رسیدگی به پرونده استون نظارت می‌کند، از هر دو طرف خواست روز سه‌شنبه در یک نشست برای بررسی اوضاع حضور یابند. از این رو، انتظار می‌رود حکم دادگاه استون تا روز پنجشنبه نهایی و اعلام شود.

ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود ورود کردن به پرونده‌های قضایی حساس بخشی از حقوق و وظایف رئیس جمهوری ایالات متحده است و کسی نمی‌تواند او را به این دلیل سرزنش کند. ضمن اینکه پس از توییت‌های قضایی ترامپ، دادستان کل آمریکا گفته بود این دخالت آشکار در روندهای قضایی است و کار رسیدگی به پرونده‌ها را برای دادستان‌ها و قاضی‌های آمریکایی غیرممکن می‌کند.

کد خبر 485191

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha