یک روزنامه لبنانی فاش کرد که عربستان سعودی پس از ماجرای تأسیسات نفتی آرامکو برای مذاکره با ایران ابراز تمایل کرد اما در نهایت این آمریکایی ها بودند که مانع از تحقق خواسته ریاض شدند.

عربستان

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، روزنامه لبنانی «البناء» به نقل از منابع فرانسوی از تمایل ریاض برای مذاکره با ایران پس از ماجرای تأسیسات نفتی آرامکو پرده برداشت.

بر اساس گزارش البناء، منابع فرانسوی به نقل از مقامات سعودی اعلام کردند که پس از حمله یمنی‌ها به تأسیسات آرامکو در سپتامبر سال ۲۰۱۹ عربستان سعودی برای مذاکره با ایران ابراز تمایل کرد زیرا دیگر نمی‌خواست حملات به آرامکو تکرار و اقتصاد عربستان با آسیب جدی مواجه شود.

این منابع اعلام کردند: با این حال، ایالات متحده آمریکا مانع از مذاکره ریاض با ایران شد.

طبق اعلام این منابع، آمریکایی‌ها با دادن وعده وعیدهای مختلف به ریاض مانع از مذاکره آن با ایران شدند.

منابع فرانسوی به نقل از مقامات سعودی اعلام کردند: آمریکایی‌ها به مقامات ریاض اعلام کردند که پس از آغاز تظاهرات در عراق، لبنان و ایران، نظام ایران در وضعیت سختی قرار دارد و اساساً نیازی به مذاکره با آن وجود ندارد.

این منابع تأکید کردند: عربستان بر این باور است که امکان گفتگو میان ریاض و تهران و همچنین توافق آنها بر سر پرونده‌های مختلف منطقه وجود دارد.

طبق اعلام منابع مذکور، در آن برهه سعودی‌ها اعلام کردند که برای دست کشیدن از حمایت از «سعد الحریری» رئیس جریان المستقبل آماده هستند و با حزب الله در لبنان مشکلی ندارند و در یمن نیز تنها از ایران می‌خواهند که با انصارالله مذاکره کرده و آن را قانع به مشارکت دادن دیگر گروه‌ها در اداره یمن، سازد.

کد خبر 485162

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha