سال‌هاست بی‌شناسنامه‌ها در سیستان و بلوچستان از خدمات دولتی بی‌بهره‌اند و با این‌که متولد این کشور هستند، جزو آمار جمعیتی محسوب نمی‌شوند.  

شناسنامه

همشهری‌آنلاین-معصومه حق‌جو: فقر، صعب‌العبور بودن منطقه و نبود وسیله نقلیه‌ برای جابه‌جایی موجب شده تا سیستانی‌ها برای مراجعه به شهر و درخواست صدور شناسنامه با مشکل مواجه باشند. آنها مجبورند تمام عمر خود را در روستا بگذرانند.

«علیم یارمحمدی»، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: اغلب بی‌شناسنامه‌ها در مناطق صعب‌العبور زندگی می‌کنند. آنها در سیلی که ابتدای سال رخ داد، برای گرفتن چادر و سایر امکانات نیاز به مدارک هویتی داشتند. این مساله تحمل وضعیت را برای آنها سخت‌تر کرد.  

یارمحمدی ادامه داد: سرانجام وزارت کشور و دولت اعلام کردند که به افراد بی‌شناسنامه به صورت ضرب‌الاجل مدارک هویتی داده می‌شود ولی بعید می‌دانم بی‌شناسنامه‌های مناطق سیل‌زده تاکنون شناسنامه گرفته باشند.  

پاسخ مسئولان قانع‌کننده نیست

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: همه مسئولان ادعا می‌کنند در این زمینه مشغول هستند ولی متاسفانه هنوز این مساله حل نشده است. پاسخ‌های مسئولان حتی برای من که نماینده مردم هستم اصلا قانع‌کننده نیست.

یارمحمدی ادامه داد: اقتصاد و دارایی یا دستگاه‌های قضایی و اطلاعاتی و امنیتی، تعدادی از افراد را منع خدمات کردند. آنان باید تا اواخر امسال ساماندهی می‌شدند. تصمیم گرفته شده که شرایط برای این افراد تسهیل و تمهیداتی در نظر گرفته شود.  

نماینده زاهدان گفت: با مراجع ذی‌ربط مکاتبه بسیاری انجام شده و منتظر پاسخ آنان هستیم. بی‌شناسنامه‌ها به دلیل مسائل اقتصادی نمی‌توانند از روستاهای جنوب سیستان و بلوچستان همچون مکران به شهر مراجعه کنند.  

یارمحمدی گفت: از طرفی اداره‌های ثبت احوال اعلام می‌کنند به دلیل کمبود نیرو و خودرو نمی‌توانند در روستاها حضور یابند و امور مربوط به صدور شناسنامه را انجام دهند. بعد از جلساتی که داشتیم قرار بر این شد تا از اداره‌های ثبت احوال استان‌های دیگر نیروی کمکی جذب کنیم. متاسفانه با پیگیری‌هایی که داشتیم تا این لحظه اتفاقی نیفتاده است.

بی‌شناسنامه بودن بر رنج بیماری افزوده است

نماینده مردم در خانه ملت اظهار کرد: بیشترین بی‌شناسنامه‌ها در بلوچستان مرکزی و جنوب ساکن هستند. تقریبا بیش از ۴۰ درصد جمعیت زاهدان یعنی در حدود ۳۵۰ هزار نفر در مناطقی زندگی می‌کنند که متاسفانه آمار بروز آسیب‌های اجتماعی بالاست. این افراد شناسنامه ندارند و خدمات آموزشی، پرورشی و بهداشتی دریافت نمی‌کنند. بعد از پیگیری‌های ما اخیرا تعدادی مدرسه در این مناطق احداث شده است. در هر حال این وضعیت در شأن دولت و نظام نیست.  

یارمحمدی گفت: در روستای کهنانیکش هم اکثر اهالی به علت ازدواج‌های فامیلی به تالاسمی مبتلا هستند و بی‌شناسنامه بودن بر رنج بیماری آنان افزوده است. آنان به دلیل فقر حتی نمی‌توانند از روستا خارج شوند.  

او اظهار کرد: در شهرستان‌ نیکشهر و دهستان‌های کتیج، توتان و مهمدان نیز اکثر ازدواج‌ها فامیلی است. خدمات بهداشتی به ندرت ارائه می‌شود. متاسفانه امکانات در این مناطق صفر است.  

نماینده مردم در مجلس اظهار کرد: استان ۳ دانشگاه علوم پزشکی دارد که تا این لحظه در زمینه پیشگیری از هر نوع امراض و حتی در زمینه آموزش به اهالی خصوصا در روستاها موفق نبوده‌اند.

یارمحمدی گفت: درباره فرزندان حاصل ازدواج مادران ایرانی با مردان خارجی، مجلس قانون تصویب کرد، شورای نگهبان هم مراحل لازم را طی کرد و ابلاغ شده ولی نیاز به تسریع دارد و ما هم پیگیر هستیم. این قانون مشکلات برخی از افراد بی‌شناسنامه را حل می‌کند.

نماینده زاهدان در مجلس بیان کرد: ۴ میلیون اتباع بیگانه‌ در استان سکونت دارند که شامل افغان‌ها و عراقی‌ها و پاکستانی‌هایی هستند که در اینجا ازدواج کرده‌اند. مشکلات حدود ۸۰۰ هزار نفر از آنها با اجرای این قانون حل خواهد شد.  

آزمایش DNA مانعی بر سر راه بی‌شناسنامه‌ها 

«حسینعلی شهریاری»، نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی هم گفت: ما پیگیر این مساله هستیم ولی این مساله باید توسط شورای امنیت کشور، شورای تامین استان‌ها و شهرستان‌ها حل شود. بنده و دیگر نماینده‌های سیستان و بلوچستان این مساله را بارها و بارها پیگیری کرده‌ایم ولی آنچه مد نظر ما بوده هنوز اتفاق نیفتاده است.

او بیان کرد: دستگاه‌های ذی‌ربط به انجام آزمایش DNA تاکید دارند ولی این آزمایش برای روستاییانی که از لحاظ مالی ضعیف هستند، به طوری که حنی توان خرروج از روستا را ندارند، هزینه‌بر است.

شهریاری افزود: برخی از اتباع بیگانه حدود ۳۰، ۴۰ سال در ایران زندگی کرده‌اند، حتی در سربازی خدمت کرده‌اند و به جبهه رفته‌اند.  

اواسط مهر امسال رئیس مجلس شورای اسلامی قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را ابلاغ کرد. به موجب ماده واحده این قانون، فرزندان حاصل از ازدواج شرعی زنان ایرانی با مردان غیرایرانی که قبل یا بعد از تصویب این قانون متولد شده یا می‌شوند قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال تمام شمسی به درخواست مادر ایرانی در صورت نداشتن مشکل امنیتی (به تشخیص وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) به تابعیت ایران در می‌آیند.

کد خبر 485091
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha