یک شرکت ژاپنی سازنده یک داروی لاغری به درخواست مقامات ناظر آمریکایی که می‌گویند این دارو اندکی خطر سرطان را بالا می‌برد، آن را از بازار خارج می‌کند.

Belviq

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تایم شرکت ژاپنی ایسایی (Eisai) می‌گوید به طور داوطلبانه داروی لاغری ساخت خود به نام بلویک (Belviq) (با نام ژنریک لورکاسرین) را از بازار خارج می‌کند.

البته این شرکت در بیانیه‌اش گفت با تفسیر سازمان غذا و داروی آمریکا از داده‌های جدید درباره ایمنی این دارو موافق نیست و هنوز معتقد است که منافع بلویک بسیار بیشتر از خطرات آن است.

سازمان غذا وداروی آمریکا قبلا در بیانیه‌ای از بیماران خواسته بود، مصرف بلویک را فورا متوقف کنند، باقیمانده قرص‌هایشان را دور بریزند و درباره داروی جایگزین با دکترهایشان مشورت کنند. این سازمان به پزشکان هم گفته است به بیمارانشان هشدار دهند که مصرف این دارو را قطع کنند.

داروی ضد چاقی بلویک در سال ۲۰۱۲، تقریبا در همان زمانی که چند داروی کاهش وزن دیگر وارد بازار شدند، مجوز گرفت. هیچکدام از این داروها برخلاف انتظار به داروی پرفروشی بدل نشدند، اما گزینه‌های جدید درمانی برای درمان افراد پرشمار درگیر اضافه وزن یا چاقی و مشکلات سلامتی ناشی از آن در اختیار پزشکان قرار دادند.

بلویک نخستین دارویی بود که ثابت شد به کاهش وزن افراد دچار چاقی کمک می‌کند و برای چندین سال وزن آنان را پایین نگه‌ می‌دارد بدون اینکه خطر مشکلات قلبی را افزایش دهد. این نتیجه یک بررسی پنج ساله درباره ایمنی قلبی این دارو بر روی ۱۲۰۰۰ بیمار بود که سازمان غذا و داروی آمریکا شرکت ایسایی را برای گرفتن مجوز دارو ملزم به انجام آن کرده بود.

اما اخیرا سازمان غذا و داروی آمریکا اخیرا یک آنالیز داده‌های به دست آمده از یک بررسی را به اتمام رساند که نشان داد ۷.۷ درصد از افراد مصرف‌کننده بلویک دچار سرطان تشخیص داده شده‌اند. این مقدار اندکی بیشتر از ۷.۱ درصد میزان سرطان تشخیص داده شده در گروه شاهد بود که قرص‌های بی‌اثر مصرف می‌کردند.

به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا انواع گوناگونی از سرطان‌ها از جمله سرطان لوزالمعده، سرطان روده و سرطان ریه در بیمارانی مصرف‌کننده بلویک بیشتر گزارش شده است

این سازمان می‌گوید آزمایش غربالگری خاصی برای افرادی که بلویک مصرف می‌کرده‌اند، لازم نیست. همچنین به گفته این سازمان این افزایش خطر سرطان فقط پس از مصرف طولانی‌مدت دارو مشاهده شده است.

شرکت سازنده دارو می‌گوید بر اساس ارزیابی‌اش سودمندی‌های بلویک برای بیمارانی معین بیش از خطرات آن است. این دارو به طور خاص برای مصرف در بزرگسالان با شاخص توده بدنی (BMI) ۳۰ و بیشتر و بزرگسالان با شاخص توده بدنی ۲۷ که بیماری‌های دیگری مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا یا دیابت نوع ۲ هم دارند، تایید شده است.

کد خبر 484937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha