عربستان در تلاش برای تصاحب موقعیت دبی در اقتصاد منطقه است و به نظر بن سلمان طرح «نئوم»، شهر ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان یک مرکز جهانی بزرگ‌تر از دبی خواهد بود.

عربستان نئوم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بلومبرگ، تعداد روز افزون استارتاپ ها در ریاض نشان دهنده رقابت واضح بین ریاض و دبی، دو متحد خلیج فارس است که در سال جاری میلادی افزایش می یابد. اقتصاد این منطقه سعی دارد خود را از وابستگی به نفت نجات دهد.

 دبی بهبود اقتصادی خود را وابسته به نمایشگاه جهانی ۲۰۲۰ می‌داند، یک نمایشگاه ۶ ماهه از نوآوری‌های جهانی که انتظار می رود ۲۵ میلیون بازدیدکننده را جذب کند و میلیاردها دلار در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری شود. 

امسال همچنین سال بزرگی برای عربستان است. این کشور ریاست گروه ۲۰ اقتصاد برتر را برعهده دارد و قصد دارد اقداماتی برای پیشرفت تغییر بزرگ اقتصادی خود انجام دهد.

تا همین اواخر، دبی مکانی برای استارتاپ های خاورمیانه مثل گلدن سنت بود که محصولات زیبایی و عطر می فروشد. این شهر پر زرق و برق امارات به عنوان یک قطب تجارت آزاد در منطقه مشهور شده است.

حتی شرکتهایی که بر بازار بزرگتر عربستان تمرکز دارند، به خاطر قوانین محدود کننده سرمایه گذاری و سیاست مذهبی این کشور، مقر خود را در دبی قرار می دهند.

ولی با طرح محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در تغییر شکل اقتصاد این کشور، همه چیز رو به تغییر است. این نظام پادشاهی اسلامی طی فقط چند سال برای اولین بار برای گردشگران باز شده است، محدودیت های خود را برای زنان تا حد زیادی برداشته است، سینماها را باز کرده و اجازه برگزاری کنسرت و رویدادهای ورزشی را می دهد.

حتی شایعاتی وجود دارد که ممنوعیت بلند مدت استفاده از الکل احتمالاً برداشته می شود چون عربستان قصد دارد تجارتی را که سالهاست در اختیار سایر کشورهای خلیج فارس گذاشته باز پس بگیرد.

همه می‌دانند که عربستان راه زیادی در پیش دارد. تغییر شکل اقتصاد عربستان همزمان شده با تشدید اختلافات سیاسی. برخی سرمایه گذاران سیاست خارجی عربستان را تحت نظارت بن سلمان غیر قابل پیش‌بینی می دانند. قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار واشنگتن پست در ۲۰۱۸ لطمه بزرگی به شهرت عربستان زد که هنوز هم حل نشده است.

مشکلات روزمره هم هنوز وجود دارد. کارگران خارجی در عربستان باید برای خروج از کشور ویزای خروج از کارفرمایان خود بگیرند. درحالی که محدودیت تفریحات در عربستان برداشته شده ولی هنوز هم با دبی قابل مقایسه نیست مخصوصاً از نظر پوشش زنان.

جمعیت عربستان بیش از سه برابر جمعیت امارات است که آن را تبدیل به بازار بزرگ تری در منطقه خلیج فارس می کند. حتی اگر بن سلمان تنها موفق شود بخشی از دورنمای تغییر کشور را عملی کند، کشورهای همسایه تاثیر زیادی خواهند گرفت چون سالهاست از بسته بودن اقتصاد عربستان سود برده اند.

بن سلمان اعتقاد دارد دبی بر روی محدودیت ها و نقص های عربستان بنا شده است و مکانی است برای کسب و کار های عربستان در خارج از این کشور. به نظر بن سلمان طرح «نئوم»، شهر ۵۰۰ میلیارد دلاری عربستان، یک مرکز جهانی بزرگتر از دبی خواهد بود.

بسیاری از متخصصان می‌گویند پیشرفت عربستان و بازارهای جدیدی که در آن باز خواهد شد، می تواند بالاخره به نفع کشورهای کوچک منطقه هم باشد. این همان روندی است که مقامات دبی در پیش گرفتند و تغییر شکل اقتصاد عربستان را به نفع هر دو طرف می‌دانند.

کد خبر 484874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha