«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در تماس تلفنی با «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق را تهدید کرد که در صورت حملات مکرر به مقرهای این کشور، عراق باید موضوع معافیت از تحریم‌های ایران را فراموش کند.

پمپئو

به گزارش همشهری آنلاین، ایرنا به نقل از خبرگزاری المستقل از روزنامه الشرق الاوسط نوشت: یک مقام عراقی گفته است که پمپئو در تماس تلفنی با نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق فریاد زده که حمله به پایگاه‌ها و مقر آمریکایی باید متوقف شود.

این مقام عراقی افزود: در نشانه دیگری از کاهش روابط بین واشنگتن و بغداد، پمپئو در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در دو روز گذشته (شنبه و جمعه) با وزیر امور خارجه عراق ملاقات نکرد، اما وی و وزیران انرژی و دفاع آمریکا در مقابل با نخست‌وزیر اقلیم کردستان «مسرور بارزانی» دیدار کردند.

حملات موشکی به مراکز آمریکا در عراق از زمان اقدام تروریستی دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا علیه سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس افزایش یافته است و شب گذشته نیز این حملات تکرار شد.

سلیمانی و المهندس جانشین فرمانده نیروهای مردمی عراق (الحشد الشعبی) به همراه هشت نفر دیگر بامداد جمعه سیزدهم دی ماه ۹۸ در بغداد و به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا ترور و شهید شدند.

در همین حال روزنامه الشرق الاوسط نوشت ایالات متحده آمریکا همچنین از کندی عراق در عقد قرارداد با شرکت‌های بزرگ این کشور در بخش انرژی به منظور تسریع در بی‌نیازی از انرژی وارداتی از ایران ناراضی است.

هفته‌ها قبل از پایان آخرین تمدید واردات گاز و برق از ایران یک مقام آمریکایی گزارش داد که عراقی‌ها به طور کامل توافق‌نامه‌ها با شرکت‌های جنرال الکتریک و اکسون را رد کرده‌اند.

این مقام آمریکایی به الشرق الاوسط گفته که مقام‌های عراقی به ایرانی‌ها اعتماد می‌کنند و به تهران موقعیت‌های تأثیرگذار در حوزه اقتصاد و توسعه زیرساخت‌های خود می‌دهند.

یک مقام دیگر عراقی هم در گفت‌وگو با این روزنامه تاکید کرده که آمریکایی‌ها برای «زورگویی» در روابط خود با عراقی‌ها از حربه معاملات مالی استفاده می‌کنند.

وی اظهار کرد که بانک مرکزی عراق، ماهانه بین یک میلیارد تا دو میلیارد دلار از محل درآمدهای نفتی به حساب خود در نیویورک برای پرداخت وجه معاملات رسمی و تجاری انتقال می‌دهد.  

یکی از مقام‌های حوزه نفت عراق با اشاره به دلایل سیاسی تصمیم کاخ سفید مبنی بر تاخیر در تامین و واریز این پول که قرار بود اواسط ماه گذشته به عراق پرداخت شود، گفت که «ما روی لبه چاقو قدم می‌زنیم.»

 واشنگتن هفته گذشته معافیت عراق از تحریم گاز و برق ایران را برای ۴۵ روز دیگر تمدید کرد.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند به شرطی این معافیت را تمدید کرده‌اند که بغداد جدول زمانی برای کاهش وابستگی خود تهیه و ارائه دهد.

به نوشته آسوشیتدپرس، معافیت تمدیدشده به عراق فرصت می‌دهد تا ظرف ۴۵ روز به آمریکایی‌ها نشان دهد که عرضه گاز داخلی را تقویت کرده یا منابع جایگزینی برای برق مورد نیاز خود پیدا کند و اتکا به ایران را کاهش دهد.

معافیت پیشین آمریکا که در اکتبر (مهر گذشته) صادر شده بود، ۱۲۰ روزه بود.

مقامات آمریکایی بارها از عراق خواسته‌اند تا واردات گاز و برق از ایران را پایان دهد، اما مسئولان عراقی تاکید می‌کنند که دست‌کم تا سه سال دیگر امکان بی‌نیازی از واردات این حامل‌های انرژی از ایران وجود ندارد.

مقامات عراقی با اشاره به همسایگی و پیوندهای دوستی و  برادری میان دو کشور از یکسو و نیاز متقابل اقتصادی از سوی دیگر، بارها تاکید کرده‌اند که بخشی از نظام تحریمی علیه ایران نخواهند بود و تعاملات اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران را ادامه می‌دهند.

آمریکا اردیبهشت‌ ۹۷ از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در سال ۲۰۱۵ امضا شده بود، خارج شد و تحریم‌های رفع‌شده به واسطه این توافق را به صورت غیرقانونی علیه ملت ایران بازگرداند.

کد خبر 484622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    21 2
    عراق باید انتخاب کند یا ذلت امریکا یا افتخار در کنار ایران بودن را
  • ناشناس ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۷
    15 0
    ارتش مزدور امریکای جنایتکار و استعمارگر باید از این منطقه خارج شود و السلام
  • هژیر IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۸
    0 0
    عراق دوست و همسایه همیشگی ماست مسئولین عراقی هم می‌دانند آمریکا دیر یا زود از این منطقه خواهد رفت، ولی دوستی برادری و همسایگی ما دو کشور و دو ملت همچنان باقی خواهد ماند، بخاطر همین باید در این شرایط در کنار ایران باقی بمانند بقولی زمستان تمام می‌شود و رو سیاهی برای زغال باقی خواهد ماند آمریکا هم بی جهت دست و پا می‌زند باید بپذیرد ملت‌های منطقه دیگر نمی‌پذیرند یک قلدر و تروریست که میهمان ناخوانده منطقه است برایشان تعین تکلیف کند مقاومت و ایستادگی در برابر قلدر تنها راه نجات ملت‌های منطقه است .