یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۲
۰ نفر

پیدا شدن بیش از شش هزار جنازه در شش گور جمعی در استان کاروسی بزرگ‌ترین مورد از گورهای دسته‌جمعی در بروندی از زمان آغاز کاوش‌هاِی سراسری در ماه ژانویه ۲۰۲۰ است.

كشف گور جمعي در بروندي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، رئیس کمیسیون حقیقت و آشتی بروندی از کشف ۶۰۳۲ جسد و هزاران گلوله در شش گور بزرگ و جمعی خبر داد و اعلام کرد اعضای کمیسیون برای مشخص کردن هویت جنازه‌ها از لباس‌ها، عینک‌ها و تسبیح‌های موجود در گورها بهره برده‌اند. بروندی که در شرق قاره آفریقا واقع شده، در تلاش برای کنار آمدن با گذشته دردناک خود است؛ گذشته‌ای سرشار از اشغال استعمار، جنگ داخلی و چند دهه نسل‌کشی و قتل عام.

پیر کلاور اندایی‌کاریه، رئیس کمیسیون حقیقت و آشتی بروندی با اشاره به قتل عام مربوط به هوتوها گفت: «خانواده‌های قربانیان می‌توانند و باید سکوتی را که دست‌کم از ۴۸ سال پیش حکمفرما شده است، بشکنند.» بروندی کشوری است که بین دو گروه نژادی توتسی و هوتو تقسیم شده و در جنگ داخلی میان این دو گروه دست‌کم ۳۰۰ هزار نفر به قتل رسیده‌اند. جنگ میان توتسی‌ها و هوتوها سال ۲۰۰۵ به پایان رسید.

دولت بروندی کمیسیون حقیقت و آشتی را سال ۲۰۱۴ راه انداخت تا درباره گذشته پر از جنگ این کشور تحقیق کند. جنگ‌ها و دشمنی‌ها در بروندی از ۱۸۸۵ همزمان با ورود خارجی‌ها به این کشور آفریقایی آغاز شد و تا ۲۰۰۸ با برقرار شدن صلح پایدار میان طرف‌های درگیر ادامه یافت. از شش سال پیش تا امروز بیش از چهار هزار گور دسته‌جمعی کشف و هویت بیش از ۱۴۲ هزار قربانی خشونت شناسایی شده است.

البته ماموریت کمیسیون حقیقت و آشتی دوران زمامداری پیر انکورونزیزا را شامل نمی‌شود. رئیس جمهوری بروندی از ۲۰۰۵ حکومت را در دست گرفته و از ۲۰۱۵ همزمان با آغاز دور سوم حکومت او هزاران نفر از مردم بروندی در درگیری با نیروهای امنیتی کشته شده‌اند. انتخابات ریاست جمهوری بروندی ماه می ۲۰۲۰ برگزار می‌شود.

کد خبر 484486

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha