محققان یک شرکت دانش‌بنیان اصفهانی موفق به ساخت دستگاه بازیافت شیرابه و پساب‌های خطرناک شدند.

زباله و پساب

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، به دلیل بالابودن درصد رطوبت زباله‌های شهری، مقدار زیادی شیرابه در فرآیند تبدیل زباله به کمپوست تولید می‌شود که اگر به شیوه‌ای مناسب و صحیح جمع‌آوری نشود، مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی فراوانی ایجاد خواهد کرد. تصفیه نشدن، جمع‌آوری و دفع صحیح این پساب موجب آلودگی شدید آب‌های زیرزمینی، سطحی و خاک شده و زمینه تهدید زندگی انسان و جانداران آبزی را به همراه دارد.

رئیس هیات مدیره یک شرکت دانش‌بنیان در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان اظهار کرد: شیرابه‌های ناشی از زباله‌ها مواد خطرناکی است که به آب‌های زیرزمینی راه پیدا می‌کند. در شیرابه موجود زنده داریم، به همین دلیل پیوستن شیرابه به آب‌های زیرزمینی فوق‌العاده خطرناک است.

ناصر میرزایی افزود: در نتیجه رهاسازی این مواد در محیط‌زیست کاری فوق‌العاده خطرناک است و در آینده می‌تواند دردسرساز شود. یکی از این موارد شیرابه زباله شهری است که در مراکز پسماند ایجاد می‌شود و حجمش هم قابل توجه است و در سراسر کشور نیز وجود دارد.

رئیس هیات مدیره این شرکت گفت: یکی از روش‌های مقابله با شیرابه تبدیل این مایع به جامد است و با این روش شیرابه امکان گسترش ندارد. یکی از روش‌ها این است که آن را خشک کنیم که مانند پودر شود و در محیط‌زیست نفوذ نکند.

وی ادامه داد: برای مثال یک متر مکعب شیرابه خشک‌شده یک تن و ۲۰۰کیلو گرم وزن دارد و به حدود ۷۰ کیلوگرم پودر خشک که مانند خاکستر است و خواص خاک را دارد، تبدیل می‌شود.

میرزایی ادامه داد: در طی فرآیند خشک شدن یک سری مواد بیو نیز از بین می‌روند، مواد شیمیایی تغییر فرمت و فرمول می‌دهند و پلیمرهای آزاد شکسته می‌شوند. اما به کمک این ترفند، دیگر شیرابه نخواهیم داشت و حجم آن کم است و به راحتی گسترش نخواهد داشت.

وی در مورد حمایت‌ها از این طرح گفت: هیچ حمایتی از ما نشد و این کار نیاز به هزینه بالایی دارد.

میرزایی بیان کرد: در خصوص تفاوت نمونه خارجی با این محصول تولید شده در ایران، در هیچ کجای دنیا این حجم شیرابه تولید نمی‌شود. دلیل آن هم تفاوت فرهنگ مصرف آنها با ما است. در دیگر کشورها این حجم از شیرابه تولید نمی‌شود و آن مقداری که تولید می‌شود به خود زباله‌ها بازگشت داده می‌شود. به همین دلیل چون نیازی نداشته‌اند محصولی در این زمینه تولید نکرده‌اند.

کد خبر 484288
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha