کتابخانه مسجد صدریه که با داشتن بیش از ۵۰ هزار جلد کتاب در زمره بزرگترین کتابخانه های پایتخت قرار دارد، از یادگارهای شهید حسن باقری هنگام فعالیت در شرق تهران است.

کتابخانه مسجد صدریه

همشهری آنلاین- مژگان مهرابی: مسجد صدریه از موقوفات بانو صدریه یکی از ملاکان دولاب است که در سال ۱۳۱۸ کلنگ آن به زمین خورد. این مسجد در حال حاضر یکی از مکان های مهم فرهنگی و مذهبی منطقه به شمار می آید و دلیل عمده  ابعاد فرهنگی آن وجود کتابخانه ای است که بیش از ۵۰ هزار جلد کتاب را در مخزن خود دارد. «خلیل سبحانی» مسئول کتابخانه در این باره می گوید: «کتابخانه مسجد در دهه ۵۰ شکل گرفت. بانی این کتابخانه آیت الله محمد مهدی موسوی امام جماعت مسجد بود که با ۲ اتاق شروع کرد. چند قفسه هم درون آن گذاشت. خودش مقداری کتاب تهیه کرد و با چند ناشر هم تعامل برقرار کرد که بتواند کتاب های خوب و ارزنده ای برای کتابخانه مهیا کند. او برای این که ذهن جوانان محله را پویا کند با طرح یک موضوع از ما می خواست درباره اش تحقیق کنیم. همین باعث می شد برویم و کتاب بخریم. »

شهید باقری کسی که کتابخانه صدریه را فعال کرد

سبحانی در ادامه به یکی از کسانی که در فعال شدن کتابخانه نقش موثری داشت اشاره می کند؛ «شهید حسن افشردی» که او را به شهید باقری می شناسند. فرمانده جوانی که لقب نخبه جنگ را به خود اختصاص داده بود. سبحانی می گوید: «پاتوق شهید باقری کتابخانه مسجد بود. انگار با مطالعه کردن بیشتر تشنه خواندن می شد. او علاقه زیادی به خرید و خواندن کتاب داشت. هر کس با او همراه می شد تا بیشتر دارایی اش را برای تهیه کتاب هزینه نمی کرد دست بردار نبود. حسن عادت خوبی داشت هر چه یاد می گرفت برای بچه های محله هم می گفت. این طور بود همه دارای معلومات بوند. شهید باقری همیشه بچه ها را دعوت به کتابخانی می کرد. خودش هم برای پربار شدن مخزن کتابخانه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کرد. بعد از هر فعالیت تحقیقاتی، تشویق مان می کرد کتاب هایی که خریده بودیم به کتابخانه مسجد اهدا کنیم. »

کتابخانه ۱۰۰۰ متر مربعی

کتابخانه مسجد صدریه امروز یکی از کتابخانه های مهم تهران است و می توان گفت در هیچ مسجد چنین فضای فرهنگی وجود ندارد. سالن کتابخانه مسجد ۱۰۰۰ متر مربع می شود. طبقه بالای آن به مخزن کتاب اختصاص دارد اما سالن مطالعه کتابخانه در طبقه پایین تر قرار دارد. در این جا کتاب با هر موضوع و عناونی پیدا می شود. کتاب ها طبق اصول کد گذاری دارای شناسه هستند و مراجعه کنندگان به راحتی می توانند کتاب مورد نظر خود را پیدا کنند. سبحانی می گوید: «سالن مطالعه برای بانوان و آقایان جداست و اهالی خیلی راحت و بدون دغدغه می تواند از فضای آن استفاده کنند. کتابخانه مسجد صدریه روزها از ۸ صبح تا ۶ عصر پذیرای مراجعه کنندگان است. »

مسابقه کتابخوانی در نیمه شعبان

چند سالی است نیمه شعبان اتفاق خجسته ای در مسجد صدریه می افتد و آن برگزاری مسابقه کتابخوانی است. به گفته سبحانی این مسابقه با اقبال زیادی از اهالی مواجه می شود. او ادامه می دهد: «هر ساله ۱۰۰۰ جلد کتاب با موضوع مهدویت و امام شناسی تهیه شده و بین نمازگزاران توزیع می شود. در پایان هم به نفرات برتر هم جوایز ارزنده ای اهدا می کنیم. »

کد خبر 484275

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha