جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
۰ نفر

با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، آلمان خود را از نظر سیاسی و جغرافیایی در تنگنا می‌بیند و به سمتی می‌رود که نزدیک نیم قرن از آن فرار کرده است.

آلمان برگزيت

به گزارش همشهری آنلاین، آندریاس کلوث ، کارشناس سیاسی رسانه بلومبرگ، گفت: « با مشخص شدن پیامدهای بلند مدت برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا)، «احساس ترس و وحشت» برلین را فراگرفته است.»

این کارشناس سیاسی در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد بعد از ایرلند، آلمان بیشترین ترس را از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دارد: «دلیل این مسئه این است که برگزیت علاوه بر تاثیر بر باقی کشورهای اتحادیه اروپا ، نقش آلمان را در این اتحادیه تغییر داده و آن را به سمتی می‌برد که نزدیک نیم قرن از آن فرار کرده است.»  

به عقیده کلوث در دهه ۱۹۵۰ ، انگلیس نقش مهمی در حمایت از آلمان داشته است؛ به دلیل آنکه در آن زمان هر دو کشور نگاهی متفاوت به فرانسه در زمینه یکپارچگی اروپا داشته‌اند.

آلمان و انگلیس همیشه ارزش‌های یکسانی داشته‌اند، درحالی‌که برلین و فرانسه همواره از نظر اقتصادی باهم در تناقض بوده‌اند، تصریح کرد: «برای پیشبرد این پروژه اروپایی، آلمان به حمایت متحدان اتکا کرده و برای تشکیل ساختاری که بعدها به نام اتحادیه اروپا شناخته شد، به فرانسه نیاز داشت .»

کلوث ادامه داد: «البته، فرانسه، در زمان شارل دوگل، رئیس جمهور سابق این کشور نگاهی متفاوت به اروپا داشت. برای فرانسه این مسئله علاوه بر آشتی با آلمان، مسیری جدید برای رسیدن فرانسه به قدرت بود.»

انگلیسی‌ها نسخه کوچک‌تر، آشناتر و اروپایی‌تر آمریکایی ها بودند و می‌توانستند همتای خوبی در مقابل فرانسه باشند و اکنون با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مرکز ثقل این اتحادیه برهم خورده است.

او همچنین بیان کرد: «انگلیس و کشورهای شمالی اتحادیه اروپا، یعنی آلمان، سوئد، دانمارک، فنلاند، ایرلند و هلند، اقلیت ۳۸.۶ درصدی را تشکیل می‌دادند و حالا با خروج انگلیس از اتحادیه این میزان به ۲۷.۸ درصد تنزل کرده است که میزان بسیار پایینی برای حق وتو است.»

کلوث همچنین اعلام کرد حضور انگلیس در این اتحادیه، بزرگترین مشکل آلمان در قرن نوزده، یعنی دستیابی به راه‌حلی برای متحد شدن آلمان را حل می‌کرد: « اکنون آلمان بار دیگر از نظر سیاسی و جغرافیایی خود را در تنگنا می‌بیند. انگلیس از نظر اقتصادی، جمعیتی و نظامی به گونه‌ای است که آلمان، فرانسه و قاره اروپا را در حالت تعادل نگاه دارد. هیچ کشوری به اندازه آلمان در این سال‌ها خوشحال نبود. 

آخرین چیزی که آلمان‌ها می‌خواهند، این است که رهبری اتحادیه را به عهده بگیرند؛ زیرا می‌دانند این امر موجب خواهد شد نارضایتی‌های گذشته در مورد آنها دوباره از سر گرفته شود. برگزیت یعنی این تعادل برهم می‌ریزد و مشکل آلمان‌ها دوباره از سر گرفته می‌شود.»

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در سخنرانی‌های گذشته خود بیان کرده بود اتحادیه اروپا هرکار ممکنی را برای همکاری با انگلیس انجام خواهد داد و اتحادیه اروپا به طور قطع به همکاری با انگلیس بعد از خروج این کشور از اتحادیه برگزیت نیاز دارد.

شایان به ذکر است اوایل ماه فوریه میلادی انگلیس رسما به ۴۷ سال عضویت خود در اتحادیه اروپا پایان داد و نخستین کشوری شد که از این اتحادیه بیرون آمد. این کشور هم اکنون تا تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ وارد دوره زمان بندی انتقالی شده‌است. 

در دوره انتقال، طبق توافق دولت انگلیس و اتحادیه اروپا، این کشور برای ۱۱ ماه همچنان عضو اتحادیه اروپا می‌ماند و تنها بطور اسمی از آن خارج شده است. همچنین بیشتر قوانین اتحادیه اروپا تا پایان ماه دسامبر اجرایی خواهند بود.

کد خبر 484176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha