شرکت فرانسوی- بریتانیایی بیوتکنولوژی «نواسیت» می‌گوید با تمرکز بر یک بخش باریک توالی DNA سریع‌ترین تست تشخیصی برای ویروس کورونا ساخته است.

test kit

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز اعلام این شرکت در هنگای صورت می‌گیرد رقابت سختی میان شرکت‌ها برای تبدیل شیوع کوروناویروس جدید به فرصت تجاری در گرفته است.

قیمت سهام نواسیت در سال جاری میلادی پس از آنکه این شرکت اعلام کرد تستی را طراحی کرده است که می‌تواند عفونت کوروناویروس جدید را در کمتر از دو ساعت تشخیص دهد، تقریبا ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. آزمایش‌های فعلی که سایر گونه‌های کوروناویروس را هم تشخیص می‌دهد، تا یک روز به طول می‌انجامتد.

این تست هنوز تایید سازمان‌های ناظر را دریافت نکرده است، اما نواسیت امیدوار است هفته آینده چراغ سبز اتحادیه اروپا را دریافت کند و درخواست تایید آن برای استفاده اضطراری را به سازمان غذا و داروی آمریکا هم داده است.

این شرکت هنوز اعلام نکرده است که چقدر برای ایجاد این تست سرمایه‌گذاری کرده است.

آزمایشگاه‌ها در حال حاضر برای اینکه دریابند بیمار دچار عفونت با ویروس هست یا نه، DNA را با روشی به نام «توالی‌یابی نسلی» (generation sequencing) غربالگری می‌کنند. نمونه‌های مورد استفاده در این روش بزرگ هستند و نیاز به بازبینی درازمدتی دارند.

گراهام مالیس، مدیر ارشد اجرایی نواسیت می‌گوید: «در روش فعلی شما بسته به اندازه توالی DNA  مورد آزمایش به شش ساعت تا یک روز وقت نیاز دارید. در روشی که ما از آن استفاده می‌کنیم، توالی بسیار باریک‌تری از DNA که خاص هر گونه کوروناویروس است، استفاده می‌شود.»

نواسیت می‌گوید تست آن هم سریع‌تر و هم به صرفه‌تر است چرا که می‌توان آن را در پلتفرم‌های گوناگون آزمایشی موجود در بازار به کار برد.

اما نواسیت تنها شرکتی نیست که به فکر ساختن آزمایش سریع برای کوروناویروس جدید است. چند شرکت دیگر از جمله شرکت‌های ترمو فیشر ساینتیفیک، جین‌اسکریپت بیوتک و کو-دیاگنوستیکز تست‌هایی را برای کوروناویروس جدید ایجاد کرده‌اند و به دنبال گرفتن تایید آنها هستند.

شرکت روش نیز در حال توزیع تست‌های ساخته شده بوسیله شرکت آلمانی تیب مولیبول برای استفاده تحقیقاتی روی برخی از ابزارهای خودش است و در عین حال دارد تست خاص خودش را هم می‌سازد. شرکت «ابوت لبوریتروریز» هم روی یک تست جدی کار می‌کند.

شرکت نواسیت می‌گوید ۳۳۰۰۰ سفارش تست و تقاضا برای سهمیه در ۳۲۰۰۰ تست دیگر از بیش از ۳۰ کشور دریافت کرده است.

کد خبر 484142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha