معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: دولت تاکنون بیش از ۸۵۰ میلیارد تومان برای توسعه متروی تبریز از محل اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای پرداخت کرده‌است.

قطار شهری تبریز

 به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مهدی جمالی‌نژاد پنج‌شنبه ۲۴ بهمن در آیین افتتاح فاز سوم خط اول قطار شهری تبریز افزود: برای تکمیل خطوط اول و دوم قطار شهری تبریز تاکنون یکهزار و ۵۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت با تضمین ۵۰ درصدی دولت منتشر شده است.

وی گفت: با افتتاح ۷.۲ کیلومتر دیگر از خط اول متروی تبریز، تمامی مسیر ۱۷.۲ کیلومتری این خط در حال ارائه خدمات به مردم این کلانشهر است.

جمالی‌نژاد اضافه کرد: فاز سوم خط یک متروی تبریز در حد فاصل میدان ساعت تا لاله به طول ۷.۲ کیلومتر افتتاح شد و این خط به طول ۱۷.۲ کیلومتر با دارابودن ۱۸ ایستگاه با تعریف سه فاز از منطقه ائل گلی آغاز شده و تا منطقه لاله ادامه دارد.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور گفت: متروی شهر تبریز دارای چهار خط مصوب به طول ۶۹ کیلومتر است. عملیات اجرایی خط دوم قطار شهری تبریز از محله قراملک در غرب تبریز شروع شده و این خط در نهایت به نمایشگاه بین‌المللی در شرق تبریز ختم می شود و طول این خط ۲۲.۴کیلومتر و شامل ۲۰ ایستگاه است که دارای پیشرفت ۱۵ درصدی می باشد.

وی اضافه کرد: از محل  ۳۱۵ واگن (۶۳ رام) قرارداد منعقده با کارخانه پوژن چین، ۱۰۰ واگن تحویل گرفته ایم که از این تعداد ۴۰ واگن ( ۸رام قطار) تحویل سازمان قطار شهری تبریز شده است.

وی گفت: بقیه واگن‌ها نیز در کارخانه ایریکو بصورت ساخت داخل در دست انجام است که عملیات ساخت و رنگ بدنه ۴ رام پایان یافته و در مرحله تست است.

جمالی نژاد افزود: از محل طرح تامین ۲۰۰۰ دستگاه واگن مترویی برای کلانشهرها هم ۱۲۵ دستگاه واگن برای متروی تبریز در نظر گرفته شده است.

با حضور رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، فاز سوم خط اول متروی تبریز با ۷.۲ کیلومتر طول و هفت ایستگاه به بهره‌برداری رسید.

خط اول مترو به طول ۱۷٫۲ کیلومتر، در سه فاز طراحی شده و شامل ۱۸ ایستگاه و دو پایانه ابتدایی و انتهایی است.

عملیات اجرایی قطار شهری تبریز در اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی همزمان با شهرهای مشهد، اصفهان و شیراز آغاز شد. تا به امروز تنها ۱۲ کیلومتر از خط اول قطار شهری تبریز فعالیت می کرد.

کد خبر 484138

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آذربایجان شرقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha