مقام‌های عراقی می‌گویند خزانه‌داری آمریکا معافیت این کشور از تحریم واردات گاز و برق از ایران را تمدید کرده است.

وزارت خارجه آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به نقل از دو مقام عراقی نوشته است که آمریکا به بغداد اجازه داده فعلا به واردات انرژی از ایران ادامه دهد.

بر اساس این گزارش، وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز معافیت تحریمی واردات برق و گاز از ایران را که این هفته منقضی می‌شود، برای ۴۵ روز دیگر تمدید کرده است.

یک مقام عراقی که خواسته نامش فاش نشود، به آسوشیتدپرس گفته است که آمریکا تمدید این مجوز را به تدوین طرحی مشخص برای کاستن از وابستگی به واردات گاز از ایران منوط کرده بود، اما نهایتا این معافیت را صادر کرده و گفته است که در صورتی که بغداد زمانبندی مشخصی برای کاهش وابستگی به ایران ارائه کند، واشنگتن حاضر است این معافیت را برای دوره طولانی‌تری تمدید کند.

معافیت پیشین عراق از تحریم‌های ایران، ۱۲۰ روزه بود. آسوشیتدپرس نوشته است که کوتاه شدن دوره مجوز صادره از سوی آمریکا، نشان می‌دهد که واشنگتن در تلاش است تا بغداد را برای خودکفایی در منابع گازی یا یافتن منابع تازه گاز خارجی، تحت فشار قرار دهد.

یک مقام عراقی در این خصوص گفته است: «ایالات متحده آمریکا یک دوره ۴۵ روزه داده و اگر ما یک چارچوب زمانی در زمینه سرمایه‌گذاری گازی عراق ارائه کنیم، این دوره زمانی می‌تواند تمدید شود. ما تا الان، چنین چارچوب زمانی‌ای برای آن‌ها ارسال نکرده‌ایم.»

عراق به شدت به واردات گاز از ایران برای تولید برق وابسته است و همین موجب شده تا عدم صدور مجوز معافیت تحریمی و اختلال در ورود گاز ایران به عراق، اقتصاد این کشور را به شدت تحت تأثیر قرار دهد.

پیش از این روزنامه «وال استریت ژورنال» گزارش داده بود که آمریکا از عراق خواسته برای «استقلال» از ایران، به سمت انعقاد قرارداد با شرکت‌های آمریکایی حرکت کند. یکی از این قراردادها، توافق ۵۰ میلیارد دلاری با شرکت «اکسان موبیل» آمریکاست.  

کد خبر 484081

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha