به گفته مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه، شورای امنیت سازمان ملل در حال حاضر برنامه‌ای برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ندارد.

ولادیمیر ارماکوف

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، به موازات ادامه فشارهای دولت آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل، یک مقام روس اعلام کرده که شورا در حال حاضر بنایی برای صحبت درباره تمدید کردن این تحریم ندارد. 

بنا بر گزارش «اسپوتنیک»، «ولادیمیر ارماکوف» مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه در مصاحبه با این رسانه با سوالی درباره رو به اتمام بودن تحریم تسلیحاتی ایران طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مواجه شد.

طبق یکی از بندهای قطعنامه ۲۲۳۱ که از سال ۲۰۱۶ میلادی اجرایی شد، ایران تا پنج سال از خرید تسلیحات تهاجمی منع شده است. این بند از قطعنامه در اکتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) منقضی می‌شود و پس از آن ایران این امکان را خواهد داشت که از کشورهای خارجی جنگ‌افزار بخرد.

مقام‌های آمریکایی از قبیل «مایک پامپئو» وزیر خارجه این کشور ضمن ابراز نگرانی درباره لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران، خواستار تمدید آن شده بودند.

ولادیمیر ارماکوف در مصاحبه با اسپوتنیک گفت: «من می‌توانم به شما اطمینان بدهم که هیچ رایزنی و بحث رسمی درباره بازنگری کردن در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل وجود ندارد، نه در شورای امنیت و نه در هیچ جایگاه دیگر».

این مقام روس پاسخ فوق را در جواب به این سوال که آیا احتمال مذاکره برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران وجود دارد، مطرح کرد.

مدیر اداره کنترل تسلیحاتی و عدم اشاعه وزارت خارجه روسیه افزود: «البته این موضوع را هم دوست دارم مطرح کنم، در قطعنامه مذکور (۲۲۳۱) که در رابطه با فرایند مرتبط با ارائه تسلیحات و مهمات نظامی به ایران و یا صدور تسلیحات از ایران به خارج است، یک مکانیسم یا حتی گزینه‌ای برای تمدید (تحریم تسلیحاتی ایران) وجود ندارد».

این مقام روس با تاکید بر اینکه مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ با هدف «محدود کردن حقوق قانونی ایران» طراحی نشده است، افزود: «هدف (این قطعنامه) ایجاد شرایط مناسب برای روشن شدن برخی از سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود؛ سوالاتی که می‌خواست از تهران بپرسد. موضوع همه سوالات کاملا بسته شد و در دسامبر ۲۰۱۵ از دستور کار خارج شدند و این موضوع در اسناد آژانس و تصمیمات شورای حکام هم منعکس شده است».

ارماکوف افزود: «روسیه همیشه همه مسائل مطرح شده در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل را در نظر گرفته است».

این اظهارات چند روز بعد از صحبت‌های «لوان جاگاریان» سفیر مسکو در تهران درباره تحریم تسلیحاتی ایران مطرح شد. سفیر روسیه گفته بود، محدودیت‌های تسلیحاتی ایران رو به اتمام است 

کد خبر 484017

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha