ارائه خدمات رایگان پزشکی از جمله اقدام هایی است که به دلیل استقبال گسترده شهروندان در مناسبت های مختلف توسط مسئولان شهری با مشارکت پزشکان انجام می شود. استقرار یک‌روزه تیم چشم پزشکی در سرای محله خانی‌آبادنو و ارائه خدمات به ۱۶۰شهروند بهانه‌ای شد تا با «میلاد اکبری» شهردار ناحیه‌یک منطقه۱۹ همراه شویم.

photo_2020-02-08_11-18-40 (2).jpg

همشهری آنلاین-زهرا بلندی: اولین باری است که چشم پزشکان برای ارائه خدمات رایگان به منطقه۱۹ آمده اند؟
بله. از ابتدای سال تاکنون حدود ۲۰۰طرح برای ارائه خدمات پزشکی به شهروندان در سراهای محله و اماکن عمومی منطقه اجرا شده است و بیش از ۶هزار نفر از خدمات دندان‌پزشکی، مامایی، مشاوره تغذیه، روان‌شناسی و غربالگری قند و فشار خون بهره مند شده‌اند که ناحیه‌ یک هم در اجرای آن سهیم بوده است، اما استقرار تیم چشم پزشکی طرح جدیدی بود که با مشارکت جامعه پزشکی بیمارستان فارابی در قالب طرحی یک‌روزه در سرای محله خانی آبادنو جنوبی به اجرا درآمد.
این طرح با چه هدفی اجرا شده و مخاطبان آن چه کسانی بودند؟
با توجه به اینکه معاینه های تخصصی چشم نیازمند هزینه زیادی است، این طرح برای شناسایی و حساس‌سازی شهروندان منطقه۱۹ نسبت به مشکلات بینایی اجرا شده، اما اولویت با خانواده‌های کمتر برخوردار، جانبازان، ایثارگران و معلولان است. به دلیل محدودیت زمان فقط افراد دارای اولویت را با تماس های تلفنی باخبر کردیم، اما گروهی هم از طریق بنرهای تبلیغاتی و شبکه مجازی از آن باخبر شدند.

میلاد اکبری، شهردار ناحیه یک منطقه19

هزینه معاینه‌هایی که انجام شده حدوداً چقدر است؟
با استقرار تیم ۲۰نفره چشم پزشکی که شامل اپتومتر، متخصص و پرستار بود، روندی که برای هر یک از مراجعه‌کنندگان طی شد حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰هزار تومان هزینه داشت که همگی رایگان انجام شد.
شهروندان در این طرح از چه خدماتی بهره‌مند شدند؟
ضمن معاینه اولیه چشم، با استقرار تجهیزات و دستگاه های پیشرفته، بینایی‌سنجی با دستگاه‌های پیشرفته‌تر انجام شد. سپس ۴نفر از مراجعان که دارای مشکلات خاص بودند، برای جراحی به بیمارستان معرفی شدند. براساس قراردادی که بسیج جامعه پزشکی بیمارستان فارابی با اتحادیه صنف عینک‌سازان داشت، امکان دریافت رایگان عینک هم برای ۳۰نفر از مراجعه‌کنندگان فراهم شد.


شایع ترین عارضه در بین معاینه شوندگان چه بود و چه عاملی در بروز آن دخالت داشت؟
«آب مروارید»‌ بیشترین عارضه ای بود که طی این معاینه ها بین افراد مسن دیده ‌شد. از سوی دیگر با کودک ۳- ۴ساله‌ای روبه‌رو شدیم که مشکل شب کوری داشت، اما خانواده اش از این موضوع بی‌خبر بودند. علت اصلی این مشکلات مراجعه نکردن به موقع و در فواصل مشخص به پزشک متخصص است.
این طرح استمرار خواهد داشت؟
بله. قصد داریم این برنامه را ماهانه یا فصلی در محله‌های کمتر برخوردار منطقه اجرا کنیم. از سوی دیگر برای ارتقای آگاهی شهروندان قرار است با مشارکت تیم آموزشی بیمارستان فارابی در مناسبت‌های مختلف کارگاه‌های پیشگیری از بیماری برگزار کنیم.

کد خبر 483928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha