محمود احمدی‌نژاد را شاید بتوان او را یکی از فوتبالی‌ترین سیاستمداران تاریخ ایران دانست، گرچه این علاقه عمدتا به شکل ناشیانه بروز پیدا کرده و مایه دردسر شده است!

محمود احمدی نژاد

همشهری آنلاین- بهروز رسایلی: بعد از ۱۰ سال حسین کاظمی، هافبک پیشین تیم ملی فوتبال ایران فاش کرده است که محمود احمدی‌نژاد رییس دولت وقت، بین دو نیمه بازی ایران و عربستان قصد ورود به رختکن تیم ملی را داشته، اما علی دایی با این موضوع مخالفت کرده و همان شب بعد از شکست برابر سعودی‌ها از کار برکنار شده است! دیروز هم خود دایی در مصاحبه بلندش این راز ناگفته از آن بازی نوروزی را تایید کرد تا یک بار دیگر اسم احمدی‌نژاد با فوتبال گره بخورد؛ کسی که شاید بتوان او را یکی از فوتبالی‌ترین سیاستمداران تاریخ ایران دانست، گرچه این علاقه عمدتا به شکل ناشیانه بروز پیدا کرده و مایه دردسر شده است!

  • می‌خواست رییس فدراسیون فوتبال شود!

باورکردنی نبود. تیرماه ۹۲ انتشار یک خبر، موجی از بهت و حیرت را در فضای فوتبال ایران به وجود آورد. بعد از جام‌جهانی ۲۰۰۶ و برکناری محمد دادکان از ریاست فدراسیون فوتبال، با دستور فیفا یک کمیته انتقالی تشکیل شد تا انتخابات فدراسیون را برگزار کند و فوتبال ایران از تعلیق خارج شود. آن زمان این انتخابات برگزار و نهایتا علی کفاشیان به عنوان رییس انتخاب شد، اما سال ۹۲ یکی از اعضای همین کمیته فاش کرد محمود احمدی‌نژاد با ارسال مدارک برای شرکت در انتخابات فدراسیون فوتبال، قصد داشته خودش به طور همزمان ریاست این نهاد را بر عهده بگیرد! شگفت‌انگیز است، اما در رشته‌ای که فدراسیون جهانی‌اش به شدت روی مداخله دولت حساسیت دارد، رییس دولت ایران شخصا قصد در اختیار گرفتن زمام امور را داشته! البته دفتر احمدی‌نژاد در آن زمان این خبر را با لحنی نه‌چندان قاطع تکذیب کرد، اما بالاخره محمد علی‌آبادی به عنوان رییس سازمان تربیت‌بدنی به انتخابات فرستاده شد که فیفا همین را هم قبول نکرد. سرانجام علی کفاشیان که ظاهرا به عنوان رقیب تشریفاتی علی‌آبادی در انتخابات شرکت کرده بود، به عنوان تنها گزینه رای آورد و رییس شد!

  • اخراج علی دایی

در این سال‌ها تقریبا همه فهمیده بودند که نصب و عزل علی دایی روی نیمکت تیم ملی، با اراده‌ای بالاتر از فدراسیون فوتبال رخ داد. قبل از او قرار بود افشین قطبی سرمربی تیم ملی شود و حتی دور خداحافظی‌اش را هم در شیراز زد، اما نهایتا از بالا گفتند دایی بیاید. بعد از باخت به عربستان در ورزشگاه آزادی هم از همان بالا گفتند دایی برود. محمود احمدی‌نژاد که تماشاگر ویژه بازی با عربستان بود، نتوانست آن شکست تلخ خانگی را تحمل کند و شبانه فرمان برکناری دایی را صادر کرد. اینها را همه می‌دانستند. تنها نکته جدید اما همین تلاش احمدی‌نژاد برای حضور در رختکن تیم ملی بین دو نیمه بازی بود؛ کوششی که ظاهرا با مخالفت علی دایی نافرجام باقی ماند.

  • جلسه با فرهاد مجیدی؟

از قرار معلوم محمود احمدی‌نژاد هوادار استقلال بود و در این میان به ستاره سال‌های اخیر این تیم یعنی فرهاد مجیدی هم علاقه ویژه‌ای داشته است. آبان ۹۳ عبدالرضا داوری، از حلقه اول مشاوران احمدی‌نژاد و مدیرعامل پیشین صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران در مورد علایق فوتبالی رییس دولت سابق به سایت کاپ گفته بود: «ایشان به شدت به فوتبال علاقه داشتند. به فرهاد مجیدی خیلی علاقه داشت. هم فوتبال او را دوست داشت و هم اخلاقش را. من نمی‌توانم دقیقا بگویم چند بار همدیگر را دیدند، اما فرهاد فوتبالیست محبوب احمدی‌نژاد بود. فرهاد یکی از کسانی بود که هر وقت می‌خواست احمدی‌نژاد را ببیند،‌ به او وقت می‌دادند. می‌دانم که فرهاد جلسات زیادی با احمدی‌نژاد و مشایی داشت و برای این جلسات هم محدودیت نداشت. هر وقت که درخواست ملاقات می‌داد خیلی سریع به او وقت می‌دادند. من در این باره مستنداتی دارم که انکارناپذیر است.»

  • فوتسال با مورالس و ستاره‌ها

ابان ۸۹ در جریان سفر اوو مورالس به ایران، محمود احمدی‌نژاد ترتیب یک بازی دوستانه فوتسال با حضور رییس‌جمهور وقت بولیوی را داد. در این مسابقه ستارگانی مثل کریم باقری،‌ رضا جباری، فرهاد مجیدی و وحید طالب‌لو حضور داشتند. شرکت در این بازی فوتسال، بین افکار عمومی چندان به سود این ستاره‌های سرشناس تمام نشد.

  • آخرین حضور

در آخرین کنش فوتبالی‌اش، محمود احمدی‌نژاد اسفند ۹۷ در مرحله گروهی فصل گذشته لیگ قهرمانان آسیا تماشاگر بازی استقلال و العین امارات در ورزشگاه آزادی شد. حضور او روی سکوها البته هرگز برای نمایندگان ورزش کشورمان خوش‌یمن نبود و آن بار هم استقلال با نتیجه مساوی یک بر یک متوقف شد. احمدی‌نژاد بعد از این بازی قول داد برای تماشای مسابقه پرسپولیس و السد قطر هم به ورزشگاه بیاید که البته نیامد و سرخ‌ها آن بازی را بردند!

کد خبر 483708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha