هوا به قدری سرد است که برای گرم شدن باید کف دست ها را بهم سایید. بچه ها از چند قدم مانده به مدرسه دور هم جمع می شوند و هر کدام به نوبت کشیک می دهند تا مامور مخفی یا شخص ناشناسی متوجه این تجمع نشود.

انقلاب اسلامی

همشهری آنلاین - بهاره خسروی :«داوود» از میان جزوه ها و کلاسور های مدرسه، چند برگ کاغذ چاپی از اعلامیه های امام خمینی(ره) را به یکی از همشاگردی هایش می دهد و می گوید: «حواست باشه کسی تعقیب مان نکند، قرارمان، غروب، سلمانی دم باغ "حکیم"!.» 


 در ماجرای پیروزی انقلاب اسلامی بی شک یکی از مهم ترین عوامل پیروزی انقلاب، رساندن پیام امام(ره) به  دانش آموزان بود، دانش آموزانی که در روزگاری به سر می بردند که از دنیای مجازی و رسانه های جمعی عجیب و غریب خبری نبود، پیام انقلاب را به گوش مردم می رساندند. «داوود خالدی تبار»، از اهالی قدیمی محله سلیمانی و انقلابیون سال ۵۷ که در آن دوران نوجوان بود، با یادی از خاطرات و فعالیت های انقلابی اش می گوید: «معمولا برای نوشتن اعلامیه های امام(ره)، باید نوار سخنرانی هایشان را گوش می دادیم. گاهی اوقات چندین بار یک نوار را گوش می دادم تا چند خطی از کلام امام(ره) را یادداشت کنم. بعد هم مخفیانه همراه دوستانم با دستگاه تکثیر آن را چاپ و میان مردم پخش می کردیم. »
خالدی با تعریف  این خاطره، برق و شور اشتیاق همان روزها در چشمانش موج می زند و ادامه می دهد: «در مدرسه دکتر «نصیری» در خیابان «سینا» درس می خواندم و همیشه میان کیف و کتابم یکی از اعلامیه های امام خمینی (ره) را همراه داشتم چون بچه ها در مدرسه سراغ اعلامیه ها را می گرفتند. »
جالب ترین بخش فعالیت های داوود خالدی تبار، تهیه نوارهای سخنرانی امام خمینی(ره) از سلمانی معروف «باغ حکیم» در محله «هفت چنار» بود. او در این باره می گوید: «برای گرفتن نوارهای صوتی امام خمینی(ره)، به دستور حاج آقا «اصغر امینی»، استاد درس قرآن و احکام، به یک سلمانی در باغ حکیم می رفتم. در واقع پاتوق بچه انقلابی ها همین سلمانی بود. برای دریافت نوار و اینکه ماجرا لو نرود، یک اسم رمز داشتیم. اسم رمز این بود "سر مرا آلمانی بتراش". به گونه ای این جمله را ادا می کردیم که صاحب سلمانی اعتماد کند و نوار را در اختیار ما قرار دهد. چون مهم ترین ویژگی نوارها کیفیت آن بود تا با یک بار گوش دادن بتوانیم بدون هیچ گونه دخل و تصرفی عین کلام امام(ره) را بنویسیم و به مردم انتقال دهیم. »

کد خبر 483634

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha