شمار مرگ‌های ناشی از کوروناویروس در سرزمین اصلی چین به ۸۱۱ نفر رسید و از شمار تلفات ناشی از شیوع کوروناویروس عامل سارس در سال‌های ۲۰۰۲ - ۲۰۰۳ عبور کرد.

coronavirus 3

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک‌تایمز اما به عنوان نشانه‌ای تا حدی امیدوارکننده شمار موارد جدید عفونت کوروناویروس در ۲۴ ساعت گذشته تا یکشنبه ۹ فوریه (۲۰ بهمن) به طور قابل‌توجهی نسبت ۲۴ ساعت پیش از آن کاهش یافت.

در روز یکشنبه ۸۹ مرگ جدید ناشی از عفونت کوروناویروس و ۲۵۶۵ مورد جدید عفونت گزارش شد و شمار کلی موارد عفونت به ۳۷۱۹۸ مورد رسید. شمار موارد جدید گزارش‌شده در طول ۲۴ ساعت در روز شنبه ۳۳۹۹ مورد بود.

سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی) در زمان شیوعش باعث مرگ ۷۷۴ نفر و بیماری ۸۰۹۸ نفر در سرزمین اصلی چین و هنگ‌کنگ شد.

پاسخ دولت چین در این بار نسبت به شیوع کوروناویروس جدید بسیار سریع‌تر بود و کشورهای سراسر جهان اقدامات سخت‌تری را برای مهار انتشار ویروس جدید که در انتهای ماه دسامبر در شهر ووهان در مرکز چین پدیدار شد، انجام دادند.

شماری از پزشکان هم معتقدند شمار مرگ‌ها و عفونت‌های ناشی از همه‌گیری فعلی در چین کمتر از حد واقعی است، زیرا تجهیزات کافی برای آزمایش در بیمارستان‌ها و آزمایشگاه‌ها در چین وجود ندارد.

گرچه شمار موارد جدید در کشور در روزهای اخیر به حد پایداری رسیده است، اما مقامات سازمان جهانی بهداشت هشدار می‌دهند که نباید بیش از حد بر این ارقام تکیه کرد، زیرا شهر ووهان و ایالت هوبئی هنوز در میانه «شیوعی بسیار شدید» قرار دارند.

نقشه جغرافیایی انتشار کوروناویروس جدید

دکتر مایکل رایان، مدیر اجرایی برنامه اضطرارهای بهداشتی سازمان جهانی بهداشت در این باره گفت::‌«هنوز خیلی زود است که پیش‌بینی در این باره انجام داد. هنوز شیوعی بسیار بسیار شدید در ووهان و هوبئی وجود دارد.»

تدروس آدهانوم قبرسیوس، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت گفت به نظر می‌رسد اقداماتی که در هوبئی به اجرا در آمده است، «نتیجه‌بخش بوده است»، اما هشدار داد شیوع‌هایی مانند این «پیش‌بینی‌ناپذیر» هستند. تدروس گفت‌: «ما باید با این نتایج با احتیاط برخورد کنیم، زیرا شیوع می‌تواند برای چند روز پایدار بماند و بعد دوباره اوج بگیرید. من بارها گفته‌ام که شیوع ممکن است اکنون کند شده باشد، اما ممکن است دوباره شتاب گیرد.»

کد خبر 483469

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha