ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت بعداز ظهر امروز ۲۰ بهمن ماه از پایگاه فضایی امام خمینی (ره) سمنان به مدار ۵۳۰ کیلومتری زمین تزریق می‌شود.

پرتاب ماهواره

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، قرار است این ماهواره پس از قرارگیری در مدار، تصویر سردار شهید "حاج قاسم سلیمانی"  را منتشر کند، ضمن آن‌ که فایل صوتی از نظرات مردم نیز از سوی این ماهواره مخابره خواهد شد.

ساخت ماهواره ظفر از سوی محققان دانشگاه علم و صنعت و به سفارش سازمان فضایی ایران از چهار سال گذشته آغاز شد و در روز ۲۹ دی ماه سال جاری از سوی این دانشگاه به سازمان فضایی برای انجام عملیات تزریق آن به مدار تحویل داده شد.

این ماهواره از نوع ماهواره‌های سنجشی است که دو نسخه "ظفر-۱" و "ظفر-۲" طراحی و ساخته شده است.

«سیمرغ» و «ظفر» آماده‌ پرتاب شدند

"ظفر" دانشگاه علم و صنعت در رده ماهواره‌های Low Earth orbit (-مدار نزدیک زمین) با ارتفاع مداری ۵۳۰ کیلومتر، شیب ۵۶ درجه و جرم ۱۱۳ کیلوگرم است. در بخش فضایی، ماهواره ظفر شامل محموله تصویربرداری، محموله ذخیره و ارسال، محموله تحقیقاتی تشعشعات فضایی، زیر سیستم‌های تعیین موقعیت، تعیین و کنترل وضعیت، مدیریت داده و فرمان، انرژی، سازه و مکانیزم و کنترل حرارت است.

تولید و به‌روز رسانی نقشه‌های کاربری اراضی در مقیاس ملی،  تولید و به‌روز رسانی پایش توسعه شهری در مقیاس ملی،  تولید و به‌روز رسانی مرز پهنه‌های کشاورزی در مقیاس ملی،  تولید و به‌روز رسانی نقشه‌های پهنه‌بندی دریاچه‌های دائمی و فصلی در مقیاس ملی،  به‌روز رسانی نقشه‌های ساختاری (شناسایی گسل‌ها و چین‌ها) در مقیاس ملی از جمله کاربردهای این ماهواره است.

عمر مداری ماهواره "ظفر" یک سال و نیم است.

* عکس تزئینی است.

کد خبر 483354
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha