یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
۰ نفر

یک متخصص تغذیه گفت: مصرف بخش‌هایی از سیب، عوارض خطرناکی برای سلامتی بدن دارد.

دانه سیب

به گزارش همشهری آنلاین، خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره عوارض دانه سیب و میوه‌های دیگر اظهار کرد: سیب با اینکه مزایای بسیاری برای سلامتی بدن دارد، اما مصرف بخش‌هایی از این میوه عوارض خطرناکی را برای افراد به همراه دارد.

او در ادامه افزود: نباید سیب را همراه دانه‌های آن مصرف کنید، زیرا آمیگدالین ماده شیمیایی موجود در آن عوارض خطرناکی را به همراه دارد. ماده آمیگدالین به مقدار بسیار زیادی در دانه‌های سایر میوه‌ها مانند سیب، بادام، زردآلو، هلو و گیلاس وجود دارد. هنگام مصرف هسته این میوه‌ها، جویدن یا قورت دادن آن‌ها آمیگدالین به سیانید هیدروژن تبدیل شده و موجب آسیب شدید در بدن خواهد شد. 

  • عوارض هسته سیب

این متخصص تغذیه گفت: سیانید یا همان سیانور یک ماده سمی بسیار خطرناک است که مصرف دوزهای پایینی از آن می‌تواند باعث مرگ افراد شود. از جمله عوارض جانبی مصرف دوز پایین سیانید می‌توان سردرد، تهوع، استفراغ، گرفتگی معده، سرگیجه، فلج اعضای بدن، نارسایی قلبی و ریوی، ضعف و سردرگمی را نام برد، هنگام  مصرف دوز بالای این ماده شیمیایی و تاخیر در درمان امکان مسمومیت شدید و مرگ فرد وجود دارد.

او بیان کرد: گروه‌هایی که نباید هسته سیب مصرف کنند کودکان، زنان باردار، افراد دچار ضعف سیستم ایمنی، مبتلایان به سرطان و سالمندان هستند. تنها حدود ۰.۲ گرم الی ۱.۶ گرم برای هر کیلوگرم از وزن یک فرد سیانید کافی است تا دچار مسمومیت شدید و حتی مرگ ناگهانی شود. به‌جز دانه سیب، پوست و گوشت این میوه کاملا بی‌ضرر و برای سلامت بدن  بسیار مفید خواهند بود.

  • فواید سیب 

رحمانی گفت: برخی افراد گمان می‌کنند که مصرف مقدار کم سیانید موجود در سیب برای سلامت بدن مفید بوده که این تصور کاملا اشتباه است و می‌تواند موجب مرگ فرد شود. اگر افراد به اشتباه یک الی چند عدد دانه سیب را مصرف کردند نگران نباشند، اما حتما هنگام خوردن سیب، دانه‌های آن را جدا کرده و با آرامش از طعم و خواص درمانی این میوه پرخاصیت لذت ببرند.

او بیان کرد: هسته‌های سیب حاوی سیانور هستند، اما لازم نیست افراد بترسند و وحشت کنند. حتما می‌دانید که سیانور اجازه نمی‌دهد اکسیژن به خون برسد، همین باعث می شود فرد دچار خفگی حاد شود. واقعیت این است که بدن ما می‌تواند میزان اندک سیانور را تحمل کند و هیچ مشکلی برای آن پیش نیاید اما در صورت مصرف‌های مکرر، موجب مرگ فرد خواهد شد. علاوه بر سیب باید بدانید که هسته هلو، زردآلو یا گیلاس نیز حاوی میزان اندکی سیانور هستند.

کد خبر 483326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بابي NL ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    8 4
    ما كه خورديم هيچي مون هم نشد حتي بيش از 100 گرم دانه زردآلو هم خورديم و خيلي هم خوشمزه بوده و سرش هم دعوا شده ولي بازهم هيچ يك از عوارض ذكر شده رو نگرفتيم
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      15 1
      هسته زردآلوی شیرین مشکلی ندارد. هسته های تلخ مشکل ساز است که معمولا هم مردم نمی خورند.
    • DE ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
      1 0
      من هم میدانم فرمایشات ایشان درست است ولی تا حالا ندیدم کسی بنشیند دو سه کیلو سیب، آنهم با هسته بخورد که به این عوارض گرفتار شود در ج حالت نرمال با خوردن یکی دو سیب در روز که در طی آن چند دانه هم پایین برود مشکل‌زا نیست با خیال راحت سیب میل کنید،. نوش جانتان!.
  • وطن پرست DE ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    8 1
    با سلام شما هم از اسرائيل ياد گرقته ايد كه هميشه با اين مزخرفات ، مردم را در حالت دلهره و نا ارامي قرار دهيد تا از سياست بدور باشند
  • میثم نوروزی DE ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
    12 1
    سلام.بزرگوار این موضوع فقط یه حرفه.من به شدت عاشق سیب هستم این موضوع رو همه خانواده م میدونن و شاید روزی چند تا سیب میخورم و ازونجایی که اکثرا درحال راه رفتن و سرپا سیب میخورم تا به کارهام هم برسم همه قسمتهای سیب رو تو اکثر مواقع به جز ساقه ش میخورم و تو ۹۰ درصد مواقع حتی دونه ی سیب رو جویدم و خوردم شاید بگم ۲۰ ساله این کار رو میکنم و هنوز هم زنده م .میخوام بگم اگه این سیانید یا سیانور یا هر چیزی که شما میگین داشت تا حالا یقینا اولین نفر من رو کشته بود.محض اطمینان شمارمم میزارم خواستی زنگ بزن از حالم جویا شو.الانم میخوام برم یه سیب دیگه بخورم خخخ اکثرا این حرفها فقط شایعه س زیاد جدی نگیرین کم‌پیش میاد چیزی تو طبیعت باشه و خوردنی ولی واسه انسان مضر باشه موفق باشین
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۰
      0 1
      منم خیلی وقتا سیب روحواسم نبوده هسته شو خوردم
    • IR ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۲
      0 0
      الو زنده ای خخخخ
  • ناشناس IR ۰۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    0 0
    یه روزمگید هستش ازخودش مفیدتره یه روز میگید کشندس اخرس چکار بکنیم
  • سیمین نشاط DE ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    1 1
    بنده سالهاست وازبچه گی عاشق گیلاس هستم و همیشه گیلاس رابه هسته قورت میدهم درموردسیب هم معمولا" هسته ش راهم میخورم و خوشبختانه چنین عوارضی پیش نیآمده
  • یوسف IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    0 0
    سلام الان شما میگویید بادام و خسته زرد آلو هم سم دارند ؟قبلا که می گفتن خیلی فایده دارن ما هم کلی میدادیم بچه ها میخورد.میشه خواهش کنم این موضوع توضیح بدید
  • بابک IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    1 0
    دردی دردناکترازاین وقتی به این ملت یه نکته علمی که تودنیاثابت شده جهت حفظ سلامتی خودش گوشزدمیکنی به تمسخربگیره؟؟رنجهامیکشم ازمردم؟
  • عابد IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    3 1
    این نظریه شعری بیش نیست لطفا قدری تفکر
  • حمید IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    6 0
    از 20 سال پیش که گفتند دانه سبب برای معده مفید است و باعث از بین رفتن عفونت و انگل می شود سيب را با هسته می خوردم. خوشبختانه نه فایده اش را دیدم و نه ضرر و مرگش را. دانه هلو و زردآلو را هم که از بچگی می خوردیم.
  • فاطمه IR ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
    6 0
    اتفاقا هسته سیب آنتی اکسیدان بسیار قویه و ضد سرطان و سرشار از ویتامینه با این حرف ها گوش نکنید من سالهاست سیب رو با هسته میخورم و سالمم