میلیونر آمریکایی که برای پذیرش فرزندانش در یک دانشگاه رشوه داده بود به ۹ ماه زندان محکوم شد.

داگلاس هاج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی بی سی، داگلاس هاج مدیرعامل بازنشسته یکی از معروف‌ترین شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری در آمریکا پس از آن که در دادگاه به علت پرداخت یک میلیون دلار رشوه برای پذیرش چهار فرزندش در دانشگاه‌های معتبر مجرم شناخته شد به تحمل ۹ ماه زندان محکوم شده است.

او یکی از ۳۵ والد سرشناس آمریکایی است که در جریان این پرونده متهم به رشوه دادن برای پذیرش فرزندان‌شان در دانشگاه‌های معتبر هستند.

هاج تاکنون بیشترین میزان محکومیت را در میان ۳۵ متهم این پرونده دریافت کرده است.

دادستان‌ها می‌گویند رفتار او را "مجرمانه‌تر" از سایرین دیده‌اند.

این چهره سرشناس دنیای سرمایه‌گذاری ماه اکتبر گذشته پذیرفت در این کلاه‌برداری و پولشویی دست داشته است.

او طی حدود یک دهه برای فرستادن چهار فرزند از هفت فرزندش حدود یک میلیون دلار پرداخته بود تا آنها را به دانشگاه‌های معتبری چون جرج واشنگتن یا دانشگاه جنوب کالیفرنیا وارد کند.

شرکتی که با دریافت پول از والدین متمول فرزندان آنها را وارد دانشگاه‌های معتبر می‌کرد با تهیه مدارک قلابی آنها را تحت عنوان ورزشکاران توانا به دانشگاه‌ها معرفی کرد تا دانشگاه‌ها را ترغیب به جذب آنها کند یا به آنها کمک می‌کرد در آزمون ورودی تقلب کنند و یا به مربیان ورزشی رشوه می‌داد که برای فرزندان این افراد سابقه قلابی دست و پا کنند.

دادستان‌ها می‌گویند آقای هاج با استفاده از همین شبکه در حال تلاش برای فرستادن پنجمین فرزندش به دانشگاه لویولا ماریمونت در لس‌آنجلس بود و به همین علت هم دادستان‌ها برای او درخواست دست کم ۲ سال زندان کرده بودند.

قاضی نتاتانیل گورتن، روز جمعه، هفتم فوریه به هنگام قرائت حکم خود در دادگاه فدرال شهر بوستون ایالت ماساچوست گفت: "برای گستاخی و کاری که شما کردید هیچ واژه‌ای در زبان انگلیسی نمی‌توان یافت که بهتر از واژه "هوتزپاه" (خبیث) در زبان ییدیش آن را توصیف کند. "

آقای هاج که در سال ۲۰۱۶ از مدیرعاملی شرکت مشاور سرمایه‌گذاری پیمکو بازنشسته شد پیش از علنی شدن این رسوایی از کرده خود اظهار پشیمانی کرده بود.

وکلای او هم در دادگاه از قاضی خواستند که به پاس کمک‌های انسان‌دوستانه او در گذشته، برایش تخفیف در مجازات قایل شود.

این پرونده بزرگ که اخبار مربوط به آن سال گذشته علنی شد چندین چهره شناخته شده از جمله هنرپیشگان هالیوود را به علت تلاش غیرقانونی آنها برای فرستادن فرزندان‌شان به دانشگاه‌های معتبر به دادگاه کشاند.

تقلب در امتحان ورودی؛ سابقه دروغین جور کردن برای فرزندان و پرداخت رشوه به مربیان ورزشی برای تهیه سابقه درخشان ورزشی از جمله اتهامات این والدین بود. آنها در مجموع حدود شش میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به یک شرکت واسطه برای این کار پول داده بودند.

دانشگاه‌های مورد هدف این والدین چون دانشگاه ییل یا جورج واشنگتن در جریان این پرونده به قانون شکنی متهم نشده‌اند اما اعلام کرده‌اند که برای پیشگیری از وقوع چنین جرایمی تحقیق و تفحص داخلی ترتیب داده‌اند.

هنوز ۱۵ والدین از میان ۳۵ متهم این پرونده اتهامات خود را رد کرده‌اند و قرار است دادگاه رسیدگی به پرونده آنها طی سال جاری میلادی برگزار شود.

لوری لافلین، هنرپیشه سرشناس هالیوود یکی از متهمان این پرونده بود. فلیسیتی هافمن هم سلبریتی دیگری است که اکتبر گذشته در دادگاه محکوم شد. ماسیمو جولیانی، طراح معروف هم یکی دیگر از این والدین است.

فرزندان خانواده‌های متمول آمریکا معمولا به علت کمک‌های نقدی بزرگ والدین‌شان به راحتی در دانشگاه‌های معتبر این کشور پذیرش می‌شوند.

از نمونه‌های بارز آن جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست که گفته می‌شود پدرش با پرداخت مببلغ هنگفتی تحت عنوان کمک نقدی به دانشگاه هاروارد زمینه پذیرش او را مهیا کرد.

کد خبر 483197

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha