راه‌اندازی بازارچه‌های مرزی در استان ایلام که مستلزم رایزنی با طرف عراقی است، می‌تواند ظرفیت مناسبی برای توسعه استان ایلام و همچنین اشتغال جوانان باشد.

بازارچه‌های مرزی در ایلام

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، ایلام استانی است که بیشترین مرز زمینی را با کشور عراق دارد و به واسطه این هم مرزی سالانه میزبان میلیون‌ها زائری است که به قصد سفر به عتبات عالیات از مرز مهران واقع در استان تردد می‌کنند.

در سال‌های اخیر با توجه افزایش ترددها، بازگشایی و راه‌اندازی دیگر مرزهای استان و ایجاد بازارچه‌های مرزی مورد توجه مسئولان استانی قرار گرفته است.

‌بازگشایی مرز چیلات و ایجاد بازارچه مرزی در آن، ایجاد بازارچه‌های چنگوله و هلاله شمالی از جمله بازارچه‌هایی است که در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و در این زمینه رایزنی‌هایی با مسئولان کشوری و همچنین مقامات عراقی انجام شده است.

توسعه مناطق مرزنشین با ایجاد بازارچه‌های مرزی

جواد بهرامیان، کارشناس ارشد اقتصاد گفت: بازارچه‌های مرزی با هدف رفاه مردم مناطق مرزنشین ایجاد می‌شوند که با توجه به هم‌مرز بودن این استان با کشور عراق ایجاد چنین بازارچه‌هایی می‌تواند تاثیر بسیار مطلوبی در صادرات تولیدات کشاورزی، دامی، صنایع دستی و... داشته باشد.

وی افزود: علاوه بر افزایش صادرات، ایجاد این بازارچه‌ها سبب اشتغال‌زایی و درآمدزایی برای مردمان مستقر در نواحی مرزی می‌شود که این امر می‌تواند به کاهش محرومیت و پیشرفت این مناطق بیانجامد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: ایجاد بازارچه‌های مرزی به تولیدکنندگان این فرصت را می‌دهد که مشتریان بیشتری را جذب کنند که این مساله سرمایه‌گذاری روی افزایش ظرفیت تولید و فرصت‌های کسب سود و در نتیجه توسعه اقتصادی را موجب‌ می‌شود.

تحقق نیافتن وعده‌های مسئولان

بازارچه‌های مرزی ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصادی، تجاری و معیشتی دارند و در صورت استفاده از چنین ظرفیت‌هایی در استان شاهد کاهش آمار بیکاری و پیشرفت اقتصادی خواهیم بود.

ایجاد بازارچه مرزی چیلات از جمله مواردی است که چندین سال است در دستور کار قرار دارد اما بازگشایی آن هر سال، به سال بعد موکول می‌شود، درحالی که بسیاری از جوانان این شهرستان در انتظار بازگشایی این بازارچه و استفاده از ظرفیت‌های آن هستند.

جوانان دهلرانی در انتظار بازگشایی مرز چیلات

یکی از جوانان دهلرانی در این باره گفت: چندین سال است که منتظر بازگشایی مرز چیلات و رونق کسب و کار و تجارت هستیم اما این مهم با وجود وعده‌های مسئولان کماکان اجرایی نشده است.

وی با اشاره به ازدحام بالای جمعیت در ایام منتهی به اربعین در مرز مهران افزود: این اتفاق سبب کاهش یا تعطیلی صادرات می شود، ایجاد بازارچه می‌تواند به کاهش ترافیک و ازدحام جمعیت و همچنین ادامه روند صادرات در ایام منتهی به اربعین کمک کند.

آماده نبودن طرف عراقی برای بازگشایی مرز چیلات

مجید عسگری، فرماندار شهرستان دهلران نیز در این باره گفت: زیرساخت‌ها برای ایجاد بازارچه مرزی چیلات ایجاد شده و در این زمینه رایزنی‌هایی با مسئولان ارشد کشوری و استانی انجام شده است.

وی افزود: با وجود پیگیری‌های انجام شده از طرف مسئولان کشوری و استانی و جلسه‌ها و پیگیری‌های انجام شده با مسئولان عراقی تاکنون این کشور آمادگی خود را برای بازگشایی این مرز اعلام نکرده است و دلیل بازگشایی نشدن  این مرز با وجود آماده بودن زیرساخت‌ها نبود آمادگی طرف عراقی است.

فرماندار دهلران بیان کرد: بدون شک بازگشایی این مرز و راه‌اندازی بازراچه مرزی در آن تاثیر بسیار مثبتی در توسعه و پیشرفت اقتصادی منطقه و استان خواهد داشت.

لزوم توجه به راه‌اندازی بازارچه‌های مرز در استان

ایجاد بازارچه‌های چنگوله در شهرستان مهران و هلاله شمالی در ایلام نیز می‌تواند افزایش صادرات به کشور عراق و رونق تولید و اشتغال را در پی داشته باشد.

قاسم سلیمانی دشتکی، استاندار ایلام گفت: کار بازارچه‌های چیلات، چنگوله و هلاله شمالی در اولویت قرار دارد و باید از منابع مختلف از جمله اربعین، بحران، منابع داخلی و مرزی برای این امر استفاده کرد.

وی اظهار کرد: آماده شدن زیرساخت‌های چیلات و چنگوله، زمینه را برای ایجاد بازارچه هلاله شمالی فراهم می‌کند و در این زمینه دستور معاون اول را گرفته‌ایم.

کد خبر 483134

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha