گروه بین‌الملل: پس از پایان بی‌نتیجه مذاکرات جورج بوش و ولادیمیر پوتین درباره سپر دفاع موشکی در بندر سوچی، ۲ طرف پیشنهادهای جدیدی را برای ادامه گفت‌وگوها ارائه دادند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه در مصاحبه با روزنامه کومسو مولساکایا پراودا گفت: آمریکا در نظر دارد در هر حال که شده سپر دفاع موشکی خود را مستقر کند و این موضوع اکنون به امری مسلم تبدیل شده است و ما هم باید با پیشنهادهایی از این فرصت استفاده کنیم.

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه سخنان خود اعلام کرد: آمریکایی‌ها پیشنهادهایی با هدف شفاف‌سازی‌ و اعتماد‌سازی‌ به ما ارائه کرده‌اند.

لاوروف با اشاره به اینکه روسیه خواستار دسترسی دائمی به پایگاه‌های سامانه دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپاست، افزود: چیزی که اکنون برای ما اهمیت دارد این است که نمایندگان ما همیشه در این تاسیسات حضور داشته باشند، تا ما در هر زمانی، مطمئن شویم که رادارهای آمریکایی سرزمین‌های ما را پوشش نمی‌دهند و موشک‌های رهگیر ما را تهدید نمی‌کند.

به گفته وزیر خارجه روسیه، آمریکا با بازرسی افسران روسیه از این پایگاه‌ها موافق است ولی با حضور دائمی آنها موافقت نکرده است. لاوروف در مصاحبه با رادیو مسکو هم اظهار داشت که روسیه دلیلی برای ایجاد پایگاه نظامی خود در کوبا به‌عنوان پاسخی متقارن به استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا نمی‌بیند.

وی گفت: اقدامات ما باید براساس عملگرایی و جست‌وجوی پاسخ‌هایی باشد که اجازه ندهد ما درگیر رقابت تسلیحاتی پر هزینه‌ای شویم. در سوچی نیز در همین رابطه صحبت شد.

دانیل فرید مشاور اوراسیای وزیر خارجه آمریکا هم روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه روسی گازتا از احتمال مشارکت مسکو و واشنگتن در آینده در طرح استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی خبر داد.

فرید گفت: این همکاری هم به تاسیسات رادار گاباله در خاک آذربایجان، هم به تاسیسات احتمالی در خاک جمهوری چک و لهستان و هم به دورنمای همکاری با ناتو و روسیه مربوط می‌شود.

فرید اعلام کرد که پیشنهاد مسکو درباره استفاده از ایستگاه رادار گاباله در خاک آذربایجان از سوی واشنگتن پذیرفته شد. البته آمریکا می‌خواهد که این تاسیسات بخشی از سپرموشکی باشد که قرار است برخی سامانه‌های آن در کشورهای چک و لهستان نیز مستقر شود.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که لهستان از هم اکنون اعلام کرده است با حضور نمایندگان روسیه در تاسیساتش در پایگاهی دائم مخالف است.

جورج بوش و ولادیمیر پوتین در بیانیه پایانی دیدارشان در سوچی اعلام کردند که روسیه با طرح سپر دفاع موشکی همچنان مخالف است، اما در عین حال خاطر نشان کردند که اجرای اقدامات پیشنهادی واشنگتن برای اطمینان خاطر دادن به روسیه مفید بوده است.

روسای جمهوری دو کشور در مذاکرات خود همچنین با اشاره به ایجاد سپر دفاع موشکی مشترک که در آن روسیه، آمریکا و اروپا به میزان برابر شرکت داشته باشند، ایجاد سامانه دفاعی جمعی مشترکی را مطرح کردند.

کد خبر 48301

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز