شهرستان زرقان در حالی با داشتن ۲۴ درصد صنایع استان به عنوان قطب صنعت فارس محسوب می‌شود که سلامت مردم و محیط زیست این شهر صنعتی به دلیل وجود آلاینده‌های خطرناک تهدید می‌شود.

آلاینده

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایلنا، ۴۰۰ واحد صنعتی و بزرگ‌ترین شهرک صنعتی این شهر  با ۷۰ کارگاه و کارخانه که درصد بالایی از آلایندگی را نیز دارند  درحالی است که همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند و مردم نیز روزانه این هوای آلوده را استشمام می‌کنند.

این آلایندگی به حدی است که حتی محیط زیست و پارک ملی بمو که در چند قدمی این شهرستان است را تهدید می‌کند، بارها مسئولان شهری برای تغییر فعالیت کارخانه‌های آلاینده و کاهش تولید آلایندگی آنها ورود کرده‌اند اما همچنان نفع صنایع به سلامتی مردم ترجیح داده شده است.

سخنگوی شورای شهر زرقان در این‌باره با اشاره به تایید وجود ماده خطرناک «فرمالین» در فضای این شهرستان، عنوان کرد: نقش دو کارخانه در تولید این آلاینده براساس رای دادگاه حتمی شده است اما هیچ گونه اقدامی برای کنترل و جا به جایی تاسیسات این کارخانه ها انجام نشده و تنها بخشی از یکی از این کارخانه‌ها به دستور قضایی پلمب شده  است.

حسن رستم‌زاده در یک کنفرانس خبری گفت: خط قرمز برای مردم موضوع سلامتی است. شرکت‌های اطراف و در حریم شهرستان زرقان از خط قرمز مردم در حوزه تامین سلامت عبور کرده و باوجود سوددهی بسیار بالا حاضر نیستند در موضوع محیط زیست و کاهش آلاینده‌ها هزینه کنند.

رستم زاده افزود: چندین شرکت‌ نمونه‌گیری و سنجش آلاینده‌ها که زیر نظر دانشگاه شیراز فعالیت می‌کنند، وجود فرمالین چندین برابر استانداردهای جهانی را در هوای زرقان تایید کرده‌اند. شرکت‌های تولید آلایندگی به جای اصلاح به دنبال پنهان کاری هستند و به‌رغم گذشت دو سال از اعلام وضعیت نگران‌کننده نسبت به وجود فرمالین در فضای شهری زرقان به جای اصلاح فرصت سوزی می‌کنند.

رستم زاده در ادامه گفت: در بازدیدی که سازمان‌هایی مانند محیط زیست، پدافند غیر عامل استانداری فارس، بهداشت از صنایع و کارخانه‌های آلاینده داشتند همه وجود فرمالین را در هوای شهرستان زرقان تایید کردند.

وی افزود: متاسفانه صنایع به جای اصلاح امور همواره به دنبال پنهان‌کاری هستند.  این آلایندگی ها ثبت شد و فرصت ۳ تا ۶ ساله داده شد که در این مدت صنایع شیمیایی فارس با نصب فلیترینگ این موضوع را تا حدودی برطرف کرد اما شرکت سینا این موضوع را نادیده گرفته است.

رستم‌زاده تصریح کرد: این شرکت قول داده تا پایان اسفند ماه این موضوع را برطرف کند. متاسفانه مسئولان به بهانه اشتغال و رونق تولید این موضوع را نادیده گرفتند اما سلامتی مردم در نظر گرفته نمی‌شود و حاضر نیستند دستگاه‌های فرسوده خود را تعمیر و یا تعویض کنند.  

سخنگوی شورای اسلامی شهر زرقان با گلایه از برخی مسئولان استان که به جای توجه به سلامت مردم زرقان و ارائه راهکار متناسب با آن به بهانه حفظ اشتغال مانع فعالیت شرکت‌های آلاینده نشده‌اند، گفت: مردم در عذاب هستند و نمی‌شود مطالبات آنها را نادیده گرفت.

رستم‌زاده تاکید کرد: بوی نامطبوع و آزار دهنده فرمالین در فضای شهر زرقان کاملا قابل تشخیص است و بیشتر از این نمی‌شود پنهان‌کاری کرد.

وی خطاب به کسانی که به دنبال این هستند که عمر این شورا تمام شود و بتوانند در فضای امن کار خود را دنبال کنند؛ گفت: این افراد بدانند مطالبه شورا یعنی مطالبه مردم و مردم از حق خود کوتاه نمی‌آیند و هر شورایی که روی کار آید، در بحث سلامت مردم شهر زرقان با کسی تعارف نخواهد داشت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر زرقان همچنین با اشاره به این‌که ٩٠ درصد از نیروهای شاغل در صنایع شهرستان زرقان غیربومی هستند، یادآور شد: بسیاری از کارخانه‌ها برای این‌که اطلاعات و جزئیات مربوط به مباحث زیست محیطی و آلایندگی کارخانه‌شان به بیرون درز پیدا نکند مانع از به  کارگیری نیروهای بومی شده‌اند.

رستم‌زاده در ادامه از بی‌توجهی اداره کل ورزش و جوانان استان به شهرستان زرقان انتقاد کرد و افزود: متاسفانه مدیر کل ورزش و جوانان استان فارس هیچ توجهی به وضعیت ورزشی شهرستان زرقان ندارد به‌طوری که بعضی از سالن‌های شهرستان از مشکلات سرمایشی و گرمایشی رنج می‌برند.

وی با اشاره به این‌که اداره ورزش و جوانان شهرستان زرقان حدود ۶ ماه است که سکاندار ندارد، ادامه داد: ورزش شهرستان زرقان کاملا تعطیل است.

به گفته وی در حال حاضر تنها شهرداری زرقان از ورزش شهرستان حمایت می‌کند.

توسعه صنایع شیمیایی در شهرستان باید لغو شود

رئیس شورای اسلامی شهر زرقان با بیان این‌که توسعه صنایع شیمیایی در شهرستان باید لغو شود، ادامه داد: اگرچه مراجع مختلف بارها بر آلودگی دشت زرقان صحه گذاشته‌اند بنابراین این دشت دیگر توان و ظرفیت وجود صنایع شیمیایی را ندارد.

محمدرضا ظریفی با بیان این‌که صنایع آلوده مستقر در زرقان باید در دراز مدت جابه‌جا شوند؛ افزود: اگرچه این صنایع در ۵۰ سال گذشته در زرقان مستقر شده‌اند اما با گذشت زمان و توسعه شهر شاهدیم که مردم در نزدیک کارخانه سکونت یافتند که دود و آلاینده ها مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.

ظریفی گفت: بارها مسئولان صنایع به مردم اعلام کرده‌اند که رسانه‌ای کردن و اعلام وجود صنایع آلاینده در زرقان و وجود ماده آلاینده فرمالین سبب تنش در جامعه می شود. اما اعضای شورا شهر زرقان همواره بر این باورند که مردم حق زندگی سالم دارند.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد صنایع آلاینده در شهرستان زرقان موجود نداریم، ادامه داد: حدود ۱۰ درصد از صنایع مستقر فعال در شهرستان زرقان صنایع شیمیایی هستند.

رئیس شورای اسلامی شهر زرقان نیز از تهیه اطلس آلایندگی شهرستان زرقان توسط دانشگاه شیراز خبر داد و گفت: در حال حاضر ٢٤ درصد صنعت استان فارس در شهرستان زرقان واقع شده و موضوع محیط زیست و  کنترل آلایندگی‌ها در این شهرستان یکی از اولویت‌های شورای شهر است.

وی با بیان این‌که شورای شهر زرقان به صنایع آلاینده فرصت جابه‌جایی داده است، گفت: به صنایعی که در راستای این مصوبه شورا حرکت کنند، تغییر کاربری همراه با ارزش افزوده مناسب بر روی املاک صنعت شان داده می‌شود تا جابجایی را توجیه پذیر کند.

ظریفی از حضور خیرین شهر زرقان در مباحث فرهنگی، اجتماعی، بهداشتی و ورزشی خبر داد و گفت: درمانگاه تامین اجتماعی شهر زرقان که بخشی از آن توسط یک خیر اهدا شده است، پس از تجهیز به شکل رایگان خدمات بهداشتی و سلامت را به افراد تحت پوشش ارائه خواهد کرد.

او خاطرنشان کرد: حلوای زرقان نیز ثبت ملی شده و فرصت‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری در مباحث صنعت غذایی و صنایع دستی بومی این شهر ایجاد کرده است.

کد خبر 482827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha