آزمایش نوزادی در شهر ووهان چین - کانون شیوع کوروناویروس جدید- فقط ۳۰ ساعت پس از تولد مثبت شده و این نگرانی را ایجاد کرده است که این ویروس بتواند در رحم از مادر به جنین منتقل شود.

Wuhan virus

به گزارش همشهری آنلاین به نقل روزنامه «ساوث‌ چاینا مورنینگ پست» در همین حال شمار مرگ‌های روزانه ناشی از کوروناویروس جدید با ۶۵ مرگ جدید - همگی در ایالت هوبئی چین- روز چهارشنبه ۱۶ بهمن در سرزمین اصلی چین  به ۴۹۰ مورد رسید.

کمیسیون ملی بهداشت چین همچنین چهارشنبه صبح ۳۸۸۷ مورد جدید را گزارش داد و به این ترتیب شمار کل موارد بیماری در چین که اکثریت آن به ایالت هوبئی - کانون شیوع بیماری- مربوط می‌شود، به ۲۴۳۲۴ مورد رسید. تقریبا ۲۰۰۰ مورد جدید عفونت در شهر ووهان مرکز استان هوبئی شناسایی شده است که تصور می‌رود شیوع از یک بازار غذاهای دریایی و گوشت حیوانات وحشی منشا گرفته باشد.

از طرف دیگر تلویزیون دولتی چین گزارش داد که دو نوزاد به کوروناویروس مبتلا شده‌اند که یکی از آنها تنها ۳۰ ساعت از به دنیا آمدنش می‌گذشت.

بر اساس این گزارش مادر این نوزاد یک بیمار با عفونت ثابت‌شده کوروناویروس بوده است و در حال حاضر نشانه‌های حیاتی نوزاد وضعیت پایداری دارد.

ژنگ‌ لینگ‌کونگ، پزشک ارشد در بخش نوزادان این بیمارستان گفت شناسایی این نوزادان دچار عفونت نشان می‌ٔ‌دهد که «ما باید درباره شیوه‌های احتمالی جدید انتقال ویروس کورونا نگران باشیم.»

ژنگ گفت زنان باردار باید از بیماران دچار عفونت با ویروس کورونا دور باشند.

بر اساس این گزارش بیمارستان کودکان ووهان منطقه‌ای به درمان زنان باردار با علائم مشکوک اختصاص داده است.

  • ناقلان بی‌علامت کوروناویروس

مقامات بهداشتی چین شماری از بیماران را یافته‌اند که با وجودی که هیچ علامت ظاهری بیماری را نشان نمی‌دهند، حامل و ناقل کوروناویروس هستند.

لی شینگ‌وانگ، کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در بیمارستان دیتان پکن می‌گوید، اغلب حامل‌های «مخفی» به ویروس را با بیماران دارای علامت مربوط بوده‌اند و ویروس را از آنها گرفته‌اند.

لی گفت: «این حاملان ویروس را دارند و می‌توانند آن را منتقل کنند. البته میزان ویروس در بدن افراد با شدت علائمشان ارتباط دارد، بنابراین این بیماران مقدار کمتری ویروس دارند و توانایی‌شان برای انتقال ویروس کمتر است.»

کمیسون ملی بهداشت چین روز چهارشنبه صبح دستورالعمل جدیدی را برای تشخیص و درمان عفونت کوروناویروس منتشر کرد که بر اساس آن افراد با علائم خفیف‌تر بیماری مانند تب، خستگی و سرفه، اما بدون عفونت ریه، برای جلوگیری از انتشار ویروس باید قرنطینه و درمان شوند.

این دستورالعمل همچنین با توجه به اینکه مقادیری از کوروناویروس در مدفوع‌های بیماران یافته شده است، می‌گوید شیوه انتقال مدفوعی- دهانی را هم باید علاوه بر انتقال از راه قطرک‌های تنفسی در نظر داشت.

آخرین آمار شمار کل موارد عفونت با ویروس کورونا در همه جهان را ۲۴۵۶۱ مورد، شمار مرگ‌ها را ۴۹۲ مورد (۴۹۰ مورد در چین، یک مورد در فیلپین و یک مورد در هنگ‌کنگ) اعلام می‌کند و ۹۱۱ نفر نیز از عفونت بهبود یافته‌اند.

چین خواستار صدور مجوز جدیدی برای یک داروی تجربی شده است تا آن را برای درمان کوروناویروس به کار ببرد.

انستیتوی ویروس‌شناسی ووهان در یک بیانیه‌ آنلاین اعلام کرد که درخواستی برای صدور مجوز برای استفاده از داروی «رمدسیویر» (remdesivir)، ساخته‌شده بوسیله شرکت داروسازی گلیئاد ساینسز شده است.

این دارو هنوز در هیچ جایی از جهان تایید نشده یا مجوز نگرفته است، اما پس از اینکه نشانه‌هایی از تاثیربخش بودن در بیماران کوروناویروس به دست آمد، قرار است کارآزمایی بالینی آن شروع شود.

دانشمندان چینی در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه در ژورنال Cell Research می‌گویند رمدیسیویر و نیز کلروکین- یک داروی ضد مالاریا با سابقه ۸۰ ساله- در بررسی‌های آزمایشگاهی در مهار کردن کوروناویروس «بسیار موثر» بوده‌اند.

انستیتوی وهان در بیانیه‌اش می‌گوید برای اینکه معلوم شود آیا این دو دارو در انسان‌ها هم موثر هستند یا نه، باید آزمایش‌های بالینی بیشتری انجام شود.

در همین حال کارشناسان بهداشتی می‌گویند نگران هستند که شمار واقعی موارد عفونت با کوروناویروس  که نام رسمی آن 2019-nCoV (کوروناویروس جدید ۲۰۱۹) است، بسیار بالاتر از میزان گزارششده تا به حال باشد، زیرا آمار رسمی عموما فقط بیانگر موارد حادی است که در بیمارستان‌ها بستری شده‌اند.

بر اساس آخرین ارقام، بیش از ۲۵۰۰ بیمار که در استان هوبئی تحت درمان هستند، در شرایط وخیم یا بحرانی هستند.

آخرین ارقام نشاندهنده کاهش ندکی در میزان کشندگی ویروس از ۳.۱ درصد به ۲.۹ درصد است. میزان مرگ و میر در ایالت هوبئی  به طور قابل‌توجهی بالاتر از میزان مرگ در کل کشور است که اندکی بالای ۲ درصد است.

کمیسیون ملی بهداشت چین می‌گوید تا نیمه شب سه‌شنبه ۸۹۲ نفر در سطح چین به طور موفق درمان شده‌ و از بیمارستان مرخص شده‌اند.

کد خبر 482727

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha