اجرای طرح مبتکرانه «از خانه تا مدرسه با دوچرخه» منطقه ۱۷ را به یکی از مناطق پیشتاز در توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه تبدیل کرده است. در این طرح دانش آموزان، معلمان و مسئولان برای تردد روزانه خود از دوچرخه استفاده می کنند.

ترافیک

رابعه تیموری- همشهری آنلاین:‌ استقبال ساکنان منطقه۱۷ از این طرح  سبب شده این منطقه که عنوان کوچکترین منطقه کلانشهر تهران را یدک می کشد، برای ساخت اولین «باغ راه سلامت» جنوب تهران انتخاب شود. در طرح باغ راه سلامت که همزمان با دهه فجر، کلنگ آن بر زمین خورد، امکان پیاده روی و دوچرخه سواری شهروندان برای دسترسی به ۲ایستگاه مترو زمزم و بریانک فراهم می شود، اما آنچه به تداوم و توسعه فرهنگ حمل و نقل پاک می انجامد، ایجاد زیرساخت ها و آموزش های شهروندی است که در منطقه۱۷ محقق نشده است. «مهدی نوروزی» معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار منطقه به اهالی وعده می دهد که زیرساخت های لازم برای تردد شهروندان با دوچرخه مهیا می شود. گفت وگوی ما با وی را در ادامه می خوانید.


مدیریت شهری منطقه۱۷ طرح از خانه تا مدرسه با دوچرخه را اجرا کرده که مورد استقبال دانش آموزان و فرهنگیان قرار گرفته، اما برای تداوم طرح، باید زیرساخت های لازم فراهم شود که هنوز اتفاق نیفتاده است. علت چیست؟

منطقه۱۷ یکی از متراکم ترین مناطق تهران است و برای ساخت خطوط دوچرخه سواری فضای محدودی داریم، اما برای دستیابی به شهر انسان محور، بخش هایی از سواره رو و قسمت هایی از معابر عمومی را که برای ایجاد خطوط دوچرخه سواری پتانسیل لازم را دارند، به مسیر دوچرخه سواری اختصاص داده ایم. در حال حاضر در حدفاصل خیابان شهید متین تا بوستان ولایت، مسیر دوچرخه سواری به طول ۱۸۵متر دایر است. در گذر طهرون و پارک آموزش ترافیک، ۲مسیر داریم که طول هر یک۵۵۰متر است. مسیر دوچرخه سواری خیابان قزوین هم ۵۵۰متر طول دارد که از خیابان لقمان حکیم تا خیابان امین الملک امتداد پیدا کرده است. ۳مسیر دوچرخه سواری هم در خیابان مشفق کاشانی و پیاده راه های ساحل و یافت آباد در حال ساخت است که ۲مسیر تا پایان امسال و دیگری سال آینده به بهره برداری می رسد. راه اندازی یک خانه دوچرخه و ایجاد رمپ کنار پل های عابر پیاده و اختصاص قسمتی از پیاده راه ها به دوچرخه بند و پارکینگ دوچرخه هم از کارهای دیگری بوده که در این زمینه انجام شده است.
مسیر دوچرخه سواری خیابان شهید متین که پرترددترین مسیر دوچرخه است، به دلیل ساخت و ساز در این خیابان از ماه ها پیش غیرفعال شده است.
در خیابان شهید متین طرح تراش روکش آسفالت اجرا می شود و قسمت هایی را که به تازگی روکش آسفالت تراش خورده، به دلیل برودت هوا نمی توانیم خط کشی کنیم، اما حد فاصل زیرگذر شهید مطهری تا زیرگذر عبدل آباد خط کشی شده است. البته این طرح عمرانی، تردد و استفاده دوچرخه سواران از این مسیر را محدود نکرده و بسیاری از اهالی برای دسترسی به ایستگاه مترو زمزم از مسیر دوچرخه سواری خیابان شهید متین استفاده می کنند.
با توجه به قرارگرفتن باغ راه سلامت در حاشیه بزرگراه شهید نواب صفوی و فاصله داشتن از بافت مسکونی محله ها، پیش بینی می کنید که این مسیر مورد استقبال اهالی قرار گیرد؟
این محل با آن که در حاشیه مسیر بزرگراهی منطقه واقع شده، در ۴بوستان جهاد، بومادران، تلاش و ساحل امتداد پیدا کرده و این بوستان های متوالی را به هم متصل می کند. این ظرفیت، فضای تفریحی-ورزشی ایمن و مناسبی را به وجود می آورد که در تشویق شهروندان به پیاده روی و دوچرخه سواری نقش دارد. در مراحل طراحی و اجرای طرح باغ راه سلامت، فقط ۲تا ۳اصله نهال و کمتر از ۲۰متر مربع چمن جا به جا می شود تا حفظ فضای سبز بر جاذبه و طراوت محیط پیرامونی باغ راه بیفزاید. باغ راه سلامت در فاصله خطوط متروی۳و۷ قرار گرفته و می توان با استفاده از این مسیر ۵ایستگاه بین مسیر را در مدت زمانی کوتاه تری طی کرد. در بوستان تلاش هم کانکس دوچرخه نصب می شود تا با توجه به وسعت بوستان، امکان دوچرخه سواری در پیست مجزا فراهم شود و شهروندان با رغبت بیشتری از این مسیر استفاده کنند. 


بانوان هم می توانند برای دوچرخه سواری از باغ راه سلامت استفاده کنند؟
در توسعه حمل و نقل پاک، رعایت عدالت و حفظ حقوق اجتماعی و شهروندی از اهداف مدیریت شهری است و برای رسیدن به این هدف تعدادی دوچرخه به مدارس دخترانه رضوان، حضرت فاطمه(س) و هاجر تحویل دادیم تا در زنگ ورزش و داخل حیاط دبیرستان استفاده کنند. در مناسبت های مختلف هم شرایط دوچرخه سواری بانوان را مهیا کردیم که برگزاری همایش دوچرخه سواری بانوان با حضور تعداد زیادی از بانوان و مدیران شهری در پارک آموزش ترافیک، نمونه ای از آن است. در آموزش های شهروندی هم که برای ارتقای فرهنگ استفاده از حمل و نقل پاک برگزار می شود، بانوان مشارکت زیادی داشته اند. در طرح باغ راه سلامت که در چند فاز و به طول حدود ۴هزار متر اجرا می شود، تلاش می کنیم ظرفیت لازم برای بهره مندی اقشار مختلف را به وجود آوریم.

کد خبر 482723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha