رئیس جهادکشاورزی گلستان گفت: بر اثر خشکسالی، تا الان ۳۵ تا ۴۰ هزار هکتار از اراضی گندم در نوار شمالی استان از بین رفته است.

خشکسالی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، مختار مهاجر اظهار کرد: امسال ۳۶۰ هزار هکتار گندم در استان کشت شد، کارشناسان ما دو هفته قبل اعلام کردند که بدلیل خشکسالی، ۱۰۸ هزار هکتار از اراضی گندم آسیب خواهد دید و البته بعد از آن شاهد بارندگی بودیم که میزان اراضی آسیب‌دیده کمتر شد.

وی افزود: با توجه به کاهش ۸۰ درصدی بارندگی در سال زراعی جاری در شمال استان گلستان،به طور قطع می‌توان گفت تاکنون در این بخش از استان ۳۵ تا ۴۰ هزار هکتار گندم از بین رفته است. اگر هم از الان بارندگی داشته باشیم با توجه به اینکه گیاه رشد مناسبی نداشته، تبدیل به علوفه خواهد شد و محصولی را نمی‌توان از آن انتظار داشت.

رئیس جهادکشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: در خصوص آخرین وضعیت ایجاد دهکده گیاهان دارویی در گالیکش، سال گذشته برای ایجاد زیرساخت‌های لازم در این پروژه دو و نیم میلیارد تومان هزینه کردیم. با وجود اخذ موافقت‌های اولیه از شرکت آب منطقه‌ای، اختلاف‌نظرهایی نسبت به مطالعات انجام شده در حوضه آبخیز در این پروژه بوجود آمد.

مهاجر گفت: با اشاره به اینکه حوضه آبخیزی در سطح ۷۰۰ هکتار در این منطقه وجود دارد، با وجود اینکه برای چنین پروژه‌هایی مطالعات ۵۰ ساله کفایت می‌کند، مشاور ما مطالعات ۵۰۰ ساله انجام داد و بر اساس همین مطالعات سازه‌هایی را برای انتقال ۱۱۰ مترمکعب آب ایجاد کردیم. این حجم آب قطعا از سطح ۷۰۰ هکتار تولید نخواهد شد اما برای بالابردن ضریب ایمنی در پروژه، اقدام به این کار کردیم.

وی افزود: بعد از ارائه گزارش مشاور طرح، اعلام شد که ساخت و ساز در این پروژه مشکلی ندارد و جهاد دانشگاهی به عنوان مجری طرح می‌تواند فعالیت‌های خود را ادامه دهد.

رئیس جهادکشاورزی گلستان بیان کرد: با اشاره به آخرین وضعیت جبران خسارت کشاورزان آسیب‌دیده از سیل، در سیل ابتدای امسال برای ۷۳ هزار هکتار از اراضی استان که به طور ۱۰۰ درصد آسیب دیدند، پرونده تشکیل شد. در مرحله اول ۱۰۹ میلیارد تومان کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت شد. مجموعا ۱۶۷ میلیارد تومان نیز تسهیلات ارزان قیمت در اختیار کشاورزان قرار گرفت.

مهاجر گفت: به دلیل اینکه هیچ مرغداری خالی در استان نداریم، ماهانه ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی در سطح مرغداری‌های استان داریم.

وی تصریح کرد: روزانه بین ۸۵۰ تا ۱۰۰۰ تن گوشت مرغ در گلستان تولید می‌شود که ۱۲۰ تن آن مصرف داخل استان است و مابقی به ۱۴ استان کشور صادر می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی گلستان گفت: با توجه به موضوع گرانی جوجه یکروزه اگر مرغداری‌های استان با کارخانه‌جات جوجه‌کشی قرارداد امضا کنند، جوجه یکروزه با قیمت مصوب در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ۵۲ کارخانه فراوری خوراک دام و طیور در استان داریم که ۸۵ درصد واحدهای ما نیاز خود را از این کارخانه‌جات تامین می‌کنند.

مهاجر گفت: در محصول سیب‌زمینی نیاز به کارخانه‌جات فراوری این محصول داریم. برای کسانی که رغبت به انجام این کار دارند، تسهیلات یارانه‌دار درنظر گرفته شده است. در چغندر قند نیز با توجه به روند رو به رشد کشت این محصول، نیاز به کارخانه‌ای برای تولید یک میلیون تن قند داریم. در فراوری شیر ظرف ما پر است و به صنایع تبدیلی در این بخش نیاز نداریم مگر اینکه فراورده جدیدی تولید کنند.

کد خبر 482713
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گلستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha