بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری شرایط صدور بن‌کارت برای وزارتخانه‌ها و شرکت‌ها و موسسه‌های دولتی را اصلاح و ممنوع شدن صدور کارت هدیه را برای پنج گروه ابلاغ کرد.

كارت هديه بانكي

به گزارش همشهری آنلاین، در بخشی از بخشنامه بانک مرکزی درباره شرایط صدور بن‌کارت آمده است: از آنجا که تمام حساب‌های بانکی اعم از ریالی و ارزی برای وزارتخانه‌ها، مؤسسات، شرکت‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌های دولتی و اعتبارات دولتی نهادهای عمومی غیردولتی صرفاً از طریق خزانه‌داری کل کشور و نزد بانک مرکزی باید افتتاح شود، صدور بن‌کارت منوط به افتتاح حساب برای متقاضی بن‌کارت نزد بانک یا مؤسسه اعتباری غیربانکی صادرکننده کارت شده است.

از آنجا که دستگاه‌های دولتی به علت تکالیف قانونی امکان افتتاح یا نگهداری حساب نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی را نداشتند و از این رو قادر به استفاده از بن‌کارت برای کارکنان خود نبودند، برای رفع این چالش مراتب در سی و ششمین جلسه کمیسیون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مطرح و مقرر شد تبصره‌ای به این شرح به ماده ۱۰ دستورالعمل شیوه صدور کارت هدیه و بن‌کارت ریالی پیوست شود:

دستگاه‌های اجرایی مانند شرکت‌های اصلی و فرعی تابعه وزارت نفت، شرکت‌ها و سازمان‌های تابعه وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین نهادهای عمومی غیردولتی در رابطه با آن بخش از منابع خود که از محل منابع عمومی یـا کمک‌های مردمی تأمین می‌شود و دارای حساب ریالی نزد بانک مرکزی هستند و وجوه مربوط به صدور بن‌کارت از محل حساب یادشده تأمین می‌شود، از شمول ماده (۱۰) مستثنی هستند.

بر اساس ماده ۱۰، دستورالعمل شیوه صدور کارت هدیه و بن‌کارت ریالی به این شرح است: مؤسسه اعتباری موظف است پس از شناسایی کامل مشتری و افتتاح حساب سپرده برای وی (در صورتی که فاقد حساب سپرده نزد مؤسسه اعتباری باشد) در چارچوب ضوابط و مقررات مبارزه با پولشویی و سایر مقررات مربوط نسبت به صدور بن‌کارت برای وی اقدام کند.

همچنین بر اساس این دستورالعمل صدور بن‌کارت توسط موسسه اعتباری برای اشخاص زیر ممنوع است:

۱. اشخاصی که از ارائه اطلاعات با اسناد مورد نیاز خودداری می‌کنند

۲. دارندگان سابقه چک برگشتی

۳. اشخاصی که به حکم مراجع قضایی، حق افتتاح حساب در موسسه اعتباری را ندارند

۴. اشخاص حقیقی که به حکم مراجع قضایی حساب آنها در موسسه اعتباری مسدود شده یا به هر دلیل دیگر حق برداشت از حساب ندارند

۵. اشخاص حقیقی ایرانی فاقد شماره ملی، اشخاص حقوقی ایرانی فاقد شناسه ملی و اشخاص خارجی (حقیقی یا حقوقی) فاقد شماره فراگیر اشخاص خارجی

کد خبر 482645

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha