دولتمردان چین اکنون همه‌گیری کوروناویروس را «آزمونی بزرگ برای نظام چین و توانایی حکمرانی» می‌نامند و شی جین‌پینگ، رهبر حزب کمونیست درباره «فقدان شجاعت» در مبارزه به آن هشدار می‌دهد.

shuang huang

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از دیلی‌بیست اما شمار موارد عفونت کوروناویروس در چین همچنان در حال افزایش است  و شمار تلفات هم دارد اوج می‌گیرد و کشور به طور فزاینده‌ای بوسیله جامعه جهانی از ترس همه‌گیری جهانی منزوی می‌شود.

در حالیکه هیچ واکسنی در دست نیست، بیمارستان‌ها با ازدحام شدید روبرو هستند و اطلاعات معتبری درباره چگونگی درمان این بیماری با علائم شبیه آنفلوانزا در اختیار قرار ندارد، جمعیت یک میلیارد و چهار صد میلیون نفری چین چکار می‌توانند بکنند؟

پاسخ‌های گوناگونی به این سوال روی اینترنت داده شده است: از سگ خانگی‌تان دور بمانید، آب نمک قرقره کنید، با بخار سرکه گندزایی کنید، معجون ساخته‌شده از گل‌های گیاهان داروی را بخورید و مقدار زیادی سیگار بکشید.

همانطور که انتظار می‌رود اطلاعات نادرست و اخبار دروغین درباره مبارزه با ویروس در اینترنت فراگیر شده است. اما این تصویر با تبلیغات رسانه‌های دولتی چین از پزشکی سنتی چین و گزارش های جعلی درباره اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا «ابردارویی» در اختیار دارد که به زودی آن را در اختیار چین می‌گذارد، پیچیده‌تر هم می‌شود.

شهروندان چین به دنبال هر نوع محافظتی در برابر این بیماری هستند، گزارش‌های مشکوک درباره علاج‌های معجزه‌آسا و داروهای سنتی را در شبکه‌های اصلی اجتماعی چین، میکروبلاگ «ویبو» و اپلیکیشن‌ گپ زدن «ویکسین» ارسال و باز ارسال می‌کنند.

در کشوری که صدها میلیون‌ها نفر از افراد در داخل خانه نگه داشته‌اند، یا از کار کردن بازمانده‌اند و تشنه اطلاعات جدید درباره ویروس مرگبار هستند، چنین گزارش‌های نادرست و اخبار دروغینی که در اینترنت فراگیر می‌شوند، ممکن است اثرات جانبی دیوانه‌واری ایجاد کنند.

  • داروی سنتی علاجبخش

پس از آنکه روزنامه دولتی چاینا دیلی مقاله‌ای منتشر کرد که در آن ادعا شده بود دانشمندانی در حال تحقیق درباره کوروناویروس جدید هستند، متوجه شده‌اند که روغن شوانگ‌هوانگ‌لیان یک داروی سنتی چین که از سه گل ساخته می‌شود، در درمان این عفونت موثر بوده است، باورمندان به پزشکی سنتی چینی به داروخانه‌ها هجوم آوردند و همه موجودی این داروی سنتی را خریدند.

فروش بالا و جنجال‌ها درباره این داروی سنتی باعث افزایش قیمت سهام شرکت داروسازی فوشن، یکی از تولیدکنندگان آن شد.

شوانگ‌هوانگ‌لیان که حاوی عصاره گل‌های پیچ امین الدوله، یاس زرد و نعنای کلاهی چینی است و به شکل قرص و نیز روغن عرضه می‌شود.

گرچه بسیاری از مطبوعات چین مدعی‌ موثر بودن شوانگ‌هوانگ‌لیان در درمان آنفلوآنزا، بیماری‌های تنفسی و بسیاری بیماری‌های دیگر هستند، اما مجبور شدند به خوانندگانشان توضیح دهند که در حال حاضر شاهدی وجود ندارد که این داروی سنتی بر کوروناویروس موثر است.

بسیاری از پیام‌های فراگیرشده در شبکه‌های اجتماعی به مردم توصیه می‌کنند مردم پیش و پس از خارج شدن خانه برای کشتن ویروس با آب نمک رقیق غرغره کنند. این توصیه به دروع به دکتر ژونگ نانشان نسبت داده می‌شود که در سال ۲۰۰۳ ویروس سارس (نشانگان شدید حاد تنفسی) را کشف کرد. همچنانکه چندین وبسایت چینی برای مردم توضیح داده‌اند، گرچه غرغره کردن ممکن است گاهی به عنوان درمان خانگی برای گلودرد و سرماخوردگی به کار رود، تاثیری بر کوروناویروس ندارد.

سایر شایعات دروغین درباره این ویروس ادعای انتشار آن بوسیله سگ‌ها یا این ادعا است که آویزان کردن لباس‌ها در بیرون خانه آنها را ضد عفونی می‌کند.

  • ابرداروی سری ترامپ

یک خبر کاملا دروغین دیگر که روزنامه گلوبال تایمز که در سطح چین منتشر می‌شود، نادرستی آن به مردم توضیح داده است، ادعای وجود ابردارویی سری است که ترامپ در اختیار دارد. شماری از کاربران روی شبکه اجتماعی ویبو این خبر دروغین را را منتشر کردند که یک «ابرداروی آمریکایی» وجود دارد که می‌تواند بیماری‌های ناشی از کوروناویروس‌ها را علاج کند و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سرعت روند تولید آن را برای دادن به چین تسریع کند.

این شایعه از یک سخنرانی ترامپ درباره شیوع کوروناویروس منشا می‌گیرد که او در آن گفته بود وضعیت شیوع کوروناویروس در آمریکا کاملا تحت کنترل قرار دارد. البته ترامپ در این سخنان صحبت درباره دارویی سری یا دارویی که روند تولیدش تسریع خواهد شد، نزده بود.

داروی مورد نظر، رمدسیویر نام دارد که تا به حال تاثیربخشی آن ثابت نشده است. این دارو قبلا برای درمان ویروس ابولا در کنگو آزمایش شده بود و نتایج آن نسبت به داروهای رقیب بدتر بود، اما تولیدکنندگان آن مدعی‌اند این دارو بر ضد ویروس‌های سارس و مرس که هردوی‌شان از نوع کوروناویروس‌ها هستند، موثر است.

کد خبر 482520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha