چهارشنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

اگر از جمله خانواده‌هایی هستید که برنج مصرفی یک‌سال را یکجا می‌خرید و به خانه می‌برید توصیه ما را جدی بگیرید؛ منتظر کاهش قیمت نمانید

و هرچه سریع‌تر دست به کار شوید چون از قراین و ظواهر امر پیداست که افزایش قیمت جهانی در کنار سیاست‌های نه چندان کارساز قیمت برنج نردبان ترقی را چند پله یکی طی می‌کند.

جمیل علیزاده شایق، دبیر انجمن برنج هم افزایش نامعقول قیمت را محتمل می‌داند و هشدار می‌دهد: اگر دولت ظرف ۲ هفته آینده فکری برای تشویق برنجکاران برای کاشت برنج پرمحصول نکند امکان کنترل و مهار قیمت‌ها در ماه‌های آینده وجود نخواهد داشت.

شایق به همشهری می‌گوید: قیمت جهانی برنج از اواخر اسفند تا امروز نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافته از سوی دیگر همزمان با کاهش شدید ذخیره جهانی این محصول، تولید‌کنندگان عمده نظیر تایلند، ویتنام و فیلیپین رسما اعلام کرده‌اند  تولید و عرضه برنج را کاهش خواهند داد.

به عبارت دیگر امسال این کشورها تولید برنج خود را در حجم کمتر و با قیمت بالاتر صادر خواهند کرد. به گفته دبیر انجمن برنج، چنین تحولی تاثیر چشمگیری بر بازار داخلی و قیمت برنج ایرانی بر جای خواهد گذاشت.

آن هم در شرایطی که سال گذشته دولت عملا نتوانست قیمت برنج وارداتی را کنترل کند و همین امر هم باعث شد قیمت برنج باکیفیت ایرانی در رقابت با انواع بی‌کیفیت وارداتی بیش از حد معقول افزایش یابد.

علیزاده شایق امسال هم چندان به عملکرد دولت در تنظیم بازار برنج امید ندارد و می‌گوید: سیاست‌های دولت در سال ۸۶ باعث شده که برنجکاران در سال جدید تمایلی به کاشت برنج پرمحصول نداشته باشند و وجود خشکسالی به این بی‌رغبتی دامن می‌زند.

او می‌افزاید: قیمت اعلام شده از سوی دولت برای انواع برنج در آبان ۸۶ که نسبت به ۲ سال گذشته تنها ۴درصد رشد کرده، برنجکاران را به هیچ عنوان راضی نکرده در نتیجه آنها هیچ انگیزه‌ای برای کاشت برنج پرمحصول ندارند و ترجیح می‌دهند برنج مرغوب ایرانی بکارند که از بازار خرید و قیمت مناسبی برخوردار است.

اما صرف‌نظر از دلایل جهانی افزایش قیمت برنج، علیزاده شایق معتقد است قیمت برنج در بازارهای داخلی حتی در صورت ثبات قیمت‌های جهانی در چنین شرایطی باز هم افزایش می‌یافت چون همیشه و در همه سنوات از اول فروردین تا آخر مرداد قیمت برنج با شیب تندی بالا می‌رود و امسال رشد قیمت جهانی مزید بر علت شده است.

به گفته وی در حال حاضر هر کیلو برنج مرغوب ایرانی بدون ناخالصی در مازندران 2هزار و 200تومان قیمت دارد و کف قیمت هم با رشد قابل توجه به هزار و 200تا هزار و 300تومان رسیده است.

او به دولت توصیه می‌کند، تا فرصت با قی است قبل از شروع نشاکاری یعنی ظرف دو هفته آینده تدبیری برای تشویق برنجکاران اتخاذ کند چون در غیر این صورت قطعا تولید برنج در کشور در سال 87 به شدت کاهش خواهد یافت.

کد خبر 48249

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز