سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳
۰ نفر

نشست خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در فاصله ۹ روز مانده به آغاز این رویداد فرهنگی هنری صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد تا دبیر و رییس جشنواره در برابر خبرنگاران بنشینند و پاسخ‌گوی پرسش‌هایی باشند که بعضا با صراحت، خواهان توضیحات بیشتر درباره‌ی سیاست‌های اعمال‌شده در قبال جشنواره بودند.

موسقی فجر 35

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، صبح سه‌شنبه ـ ۱۵ بهمن ماه ـ نشست خبری سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر با حضور محمد اله‌یاری ـ مدیرکل دفتر موسیقی و رییس جشنواره ـ و شاهین فرهت ـ دبیر جشنواره ـ در تالار وحدت برگزار شد.

در ابتدای این نشست اله‌یاری یادآوری کرد که دفتر موسیقی از مرداد ماه کار برنامه‌ریزی برای برگزاری این دوره از جشنواره را با همکاری اساتید مختلف آغاز کرده است.

او همچنین در این ارتباط به نشستی که با دبیرهای دوره‌های گذشته داشته‌اند اشاره کرد و انتخاب آثار را از مهم‌ترین کارها هیات انتخاب دانست.

اله‌یاری درباره روندی که جشنواره پس از انتشار فراخوان جشنواره طی کرد هم به خبرنگاران توضیح داد: برخی از گروه‌ها بر اساس فراخوان و برخی بر اساس دعوت حضور پیدا کردند.

مدیرکل دفتر موسیقی ارشاد تاکید کرد: تلاشمان بر این است که جشنواره به یک اتفاق جریان‌سازتر تبدیل شود و هویت منسجم‌تری داشته باشد. یکی از جریان‌سازی‌ها این است که هنرمندان در دوره‌های آینده آثار جدید خود را اجرا کنند. هیات انتخاب تلاش کرد نفرات برگزیده جشنواره‌های دیگر را در اینجا داشته باشد. برای بخش بین الملل نیز برنامه ریزی های مفصلی داشتیم.

انتخاب گروه‌ها به میل و سلیقه شخصی نبود

محمد اله‌یاری در این نشست تاکید کرد که گروه‌های راه‌یافته به جشنواره با میل و سلیقه شخصی نبوده است و در این زمینه توضیح داد: جشنواره دو بخش دارد؛ گروه‌هایی که از طریق فراخوان شرکت کرده‌اند و توسط هیات انتخاب برگزیده شده‌اند و گروه‌هایی که دعوت شده‌اند. تعداد گروه‌های فراخوان و دعوتی برابر است. علیرغم تمام مشکلات، شاهد حضور بیش از ۱۰۰۰ هنرمند هستیم.

او تصریح کرد: برای جشنواره موسیقی فجر مهم بود تا با حضور گروه‌های بین‌المللی هر طور شده با وجود مشکلات سیاسی و ارتباطی این پیام را برسانیم که راه ارتباطی هنر و فرهنگ همچنان باز است. هیات انتخاب امسال نگاه ویژه‌ای به کردستان داشت. شب سیستان و بلوچستان را داریم. جشنواره در بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، مازندران، فارس، سیستان و بلوچستان، زنجان و ... برگزار می‌شود. بالای ۹۰ اجرا در این استان‌ها اجرا خواهد شد که ۱۲ گروه از آنها در تهران نیز اجرا خواهند داشت.

به گفته او در این جشنواره از هنرمندانی چون نادر مشایخی، حسن اسکندری، هوشنگ ظریف و افلیا پرتو تقدیر می‌شود.

اله‌یاری با تاکید بر موضوع هویت بصری در جشنواره امسال، در این زمینه توضیح داد: به همین دلیل برای هر گروه، پوستر و تیزر یک دقیقه‌ای ساختیم. تیزر در فضای مجازی پخش می‌شود تا مردم آن را ببینند و با توجه به آن اجرای مورد نظر خود را انتخاب کنند. پنج نشست پژوهشی از ۲۶ تا ۳۰ بهمن خواهیم داشت. تلاش کردیم این نشست‌ها مساله محور برگزار شوند، موضوع حرمت موسیقی در اسلام، روند ترانه سرایی در دنیا، تاثیر فضای مجازی در موسیقی، سیر تغییرات موسیقی پاپ در سه دهه اخیر و ... در این نشست‌ها بررسی می‌شود.

مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره‌ی دو بخش جایزه «رسانه» و «ترانه» توضیح داد: می‌خواهیم جشنواره با جایزه موسیقی و رسانه خودش را از دیگر جشنواره‌ها متمایز کند. امیدوارم این امر ادامه پیدا کند و تشویقی هم برای اهالی رسانه باشد و پر و بالی به روزنامه‌نگاری این حوزه دهد. جایزه ترانه از بین آثاری که مردم بیشتر دوست داشته‌اند، مورد پسند کارشناسان بوده است و از بین آثاری که در یک سال گذشته به دفتر موسیقی رسیده است، انتخاب می‌شود. در این جایزه آثاری که از لحاظ کیفی بالا هستند انتخاب خواهند شد.

۲ قطعه برای سردار سلیمانی و هواپیمای اوکراینی

الهیاری سپس اظهار کرد که در ارتباط با جان باختن هواپیما یک قطعه سمفونی توسط بهزاد عبدی تنظیم شده است که ارکستر سمفونیک آن را اجرا خواهد کرد. همچنین یک قطعه هم برای ارکستر ملی به یاد سردار سلیمانی توسط همان شخص ساخته شده است.

از او سوال شد که چرا از بودجه‌ی جشنواره فجر برای ساخت این دو اثر هزینه شده است که پاسخ داد: یکی از اهداف جشنواره این است که نسبت به اتفاقات و مسائل جامعه واکنش دهد و به نظرم خواست مردم هم، همین بوده است. می‌شد کارهای شعاری و دم‌دستی‌تری تولید کرد ولی با هم‌فکری‌هایی که شد دیدیم که ساخت این دو اثر هنری‌تر است. امسال فرصت اصلاح آیین‌نامه را داشتیم ولی ترجیح دادیم که بعدا این کار را انجام دهیم. آیین‌نامه چیزی از رقابتی بودن نگفته است و بر همان اساس امسال جشنواره رقابتی نبود. امیدوارم شورای ارزیابی برای بخش‌هایی رقابتی بودن را در نظر بگیرد.

از او همچنین درباره نحوه انتخاب سایت‌های فروش بلیت سوال شد؟ که گفت: در آبان، نامه‌ای به سایت‌های بلیط فروشی درباره‌ی پشتیبانی، خدمات مالی و پرداخت‌های مالی ارسال کردیم. در مجموع ۱۰ شرکت پیشنهاد دادند که دو گروه به جهت خدمات و شرایط فنی بهتری که داشتند، انتخاب شدند.

اله‌یاری همچنین در پاسخ به پرسش ایسنا درباره رویکردهایی که به تعامل بیشتر هنرمندان مطرح موسیقی و به نوعی آشتی آنها با جشنواره می‌انجامد؟ گفت: جشنواره باید به یک هویت درست برسد و به گونه‌ای جریان‌سازی کند تا جدی تلقی شود. یکسری مشکل هست که باید حل شود ولی عمده هنرمندان قبلا در این جشنواره حضور داشته‌اند.

سوال بالا از مدیرکل دفتر موسیقی پرسیده شد که وی اظهار کرد: آقای علی ثابت‌نیا دوم آذر ماه انصراف داد. مدیر اجرایی سه بخش مالی، پشتیبانی و هماهنگی را انجام می‌دهد که تصمیم گرفتیم دو بخش اول را انجمن موسیقی و بخش دیگر را آقای مردانی انجام دهد.

اله‌یاری در پایان گفت: امسال یک شیوه‌نامه دستمزد برای گروه‌ها نوشتیم. چون این پول برای مردم است و باید بدانند که چگونه صرف می‌شود. امسال نیز هزینه‌ها را اعلام می‌کنیم. دستمزد گروه‌های نواحی هم‌پایه‌ی گروه‌های دیگر است.

آماری که شاهین فرهت از شرکت‌کنندگان ارائه داد

در ادامه شاهین فرهت گفت: کوشش ما این بوده تا برنامه‌های موسیقی بهتر شود و احتمالا امسال همین‌طور است. در پی فراخوان اعلام شده، این رویداد شاهد مشارکت ۲۵۳ گروه از ۲۵ استان بوده است. تهران با ۱۰۷، خراسان رضوی ۲۱، فارس ۱۳، البرز ۱۲، کردستان ۱۱، آذربایجان شرقی، گلستان و اصفهان با ۱۰ گروه بیشترین آمار را داشته‌اند. بیش از ۶۰ گروه‌ شرکت‌کننده با فراخوان و مابقی با دعوت حضور پیدا کردند.

بنا بر تصمیم هیات انتخاب، گروه‌های جدول شامل ۳۴ گروه با فراخوان، ۲۳ گروه دعوت شده و هشت گروه بین الملل و ۸ گروه پاپ خواهند بود. مجموعا ۸۳ گروه در هفت روز اجرا می‌کنند. ۱۶۰۴ هنرمند که بانوان ۳۷ درصد و مردان ۶۳ درصد هستند. ۹۰ نوبت اجرای زنده در انواع موسیقی در تالارهای مختلف داریم و ۲۳ گروه برای اولین بار شرکت می‌کنند.

دبیر جشنواره موسیقی فجر به این پرسش چنین پاسخ داد: امسال در نظر داشتم تصانیف موسیقی ایرانی را تم قرار دهم و این کار را کردم و برای آن برنامه هم چیدیم. تیمی مامور این کار شد ولی انصراف داد؛ چون این کار آسان نبود. قرار بود تصانیفی از عارف شیدا، مرتضی محجوبی، کلنل وزیری، علی تجویدی، بزرگ لشگری، جواد لشگری، همایون خرم و... انتخاب شود. البته بحث تم ادامه خواهد داشت و شروع آن با موسیقی محلی خواهد بود.

از او سوال شد که چرا سال گذشته اعلام کرد دستمزد نمی‌گیرد ولی بعدا ۵۰ میلیون به حسابش واریز شد؟ گفت: پس از پایان جشنواره ۵۰ میلیون به من دادند و همه آن را صرف امور خیریه و حیوانات کردم. در اسفند به حسابم پول واریز شد و من هم تعجب کردم. شماره کارتی نداده بودم.

«چرا این پول را صرف هنرمندان نواحی نکردید؟» فرهت پاسخ داد: این پول به من داده شده و تصمیم آن با من بود. برایم مهم بوده است که چه بر سر حیوانات در خیابان می‌آید.

این آهنگساز همچنین درباره اینکه چرا ساخت دو اثر سفارشی را به یک هنرمند سپرده‌اند؟ گفت: آهنگسازی یک کار محدود است و نمی‌توان هر وقت اراده کرد اثر ساخت. ایشان فردی است که می‌توانست در یک زمان محدود دو اثر برای آن موضوعات بسازد.

فرهت در پایان صحبت‌هایش در نشست جشنواره موسیقی گفت: امسال از من اثری اجرا نمی‌شود. سال گذشته که تم اجرای آثار هنرمندان ایرانی بود، چون دیگر آهنگسازان کارهای کاملی برای هر بخش این موسیقی پیدا نکردند، من آثارم را در اختیار گروه‌ها قرار دادم و گمان می‌کردم که با این کار به کشورم خدمت می‌کنم و خارج از ایران می‌فهمند که ما هم هنرمندی داریم که آثار کلاسیک متعددی دارد ولی این کار باعث اعتراض برخی شد.

به گزارش ایسنا، در بخشی از نشست جشنواره موسیقی فجر، برخی پرسش‌های خبرنگاران باعث دلخوری شاهین فرهت شد و در ادامه اعتراض کرد که مگر نشست محل محاکمه است که چند تن از خبرنگاران اعلام کردند که بله! محل محاکمه است.

توضیحات بخش بین‌الملل جشنواره موسیقی فجر

در نشست جشنواره موسیقی فجر، اردوان جعفریان، مسوول بخش بین‌الملل نیز درباره این بخش گفت: در این بخش با توجه به اینکه در پوستر جشنواره قسمت بین الملل حذف شده، سعی کردیم کیفیت کارها مهم باشد. آوردن بخش بین‌الملل مشکلات خاص خود را از لحاظ مالی، سیاسی و ارتباطی دارد. تلاش این است که دفتر موسیقی حرکت کند تا در آینده اعتبار بخش بین الملل زبان‌زد شود.

جشنواره موسیقی فجر از ۲۴ بهمن ماه آغاز می‌شود به مدت هفت روز ادامه دارد.

کد خبر 482487

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha