سر و صدای انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری آمریکا در نقاط مختلف جهان نیز مخاطبان بسیاری را مجذوب خود کرده است. این ادعا چندان هم غیرمنطقی نیست.

هر کسی که در پایان سال‌جاری ساکن کاخ سفید شود، بر مناسبات خارج از ایالات متحده نیز اثر‌گذار خواهد بود. به‌خصوص در خاورمیانه، افراد بسیاری به انتخابات آمریکا چشم دوخته‌اند.

اسرائیل – به شکل اجتناب ناپذیری- بیشترین توجه را به این انتخابات دارد. در این کشور، که نزدیک‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شود، عمده نگاه‌ها متوجه رئیس‌جمهوری بعدی ایالات‌متحده است.

‌هاآرتص و اورشلیم پست، ۲ روزنامه چپ گرا و راست گرای اسرائیل هر روز بخش‌هایی  از مطالب خود را به انتخابات آمریکا اختصاص می‌دهند.

هاآرتص دائما از صاحب‌نظران دعوت می‌کند تا به نامزد‌های ریاست‌جمهوری آمریکا نمره بدهند. این نمره‌گذاری، ارقام بین صفر تا ۱۰ را شامل می‌شود.

براساس این درجه بندی، تا کنون جان مک کین، نامزد جمهوریخواهان نمره ۷.۷۵ و هیلاری کلینتون، یکی از ۲ نامزد مهم دمکرات‌ها نمره ۷.۵ را کسب کرده‌اند و به‌دنبال آن‌ها، باراک اوباما دیگر نامزد مهم حزب دمکرات با نمره ۵.۱۲ در پایین جدول قرار دارد.

صاحب‌نظران اسرائیلی از این بابت نگرانند که اوباما فاقد تجربه لازم است و اشتیاق و توجه چندانی به « جنگ علیه ترور» از خود نشان نمی‌دهد.

آنها به اجمال چنین نتیجه گیری می‌کنند که ممکن است اوباما دوست خوبی برای اسرائیل نباشد. در مقابل مک کین از جمله« بازهای واقع گرا» در عرصه حکومت آمریکا و فرد مناسب برای احراز مقام ریاست‌جمهوری این کشور ارزیابی می‌شود.

عواملی که اوباما را در مبارزات انتخاباتی با مشکل مواجه کرده اند، در بسیاری از مناطق خاورمیانه برای وی امتیاز تلقی می‌شوند.دردسر ناشی از نام میانی اوباما، حسین، که در آمریکا گریبانگیر او شده است، از نظر بسیاری در خاورمیانه نشان دهنده اسلام‌ستیزی در این کشور است.

نام اول اوباما نیز به زبان اعراب خوش می‌آید، باراک از واژه عربی برکت گرفته شده است.

مخالفت اوباما با جنگ عراق نیز وی را در جایگاهی بهتر نسبت به مک کین و کلینتون قرار می‌دهد. البته برخی اعراب کمتر تحت‌تأثیر جذابیت‌های اوباما قرار گرفته‌اند.

افکار عمومی در خاورمیانه تاثیر اندکی بر انتخابات آمریکا دارد و شاید حتی بی‌تاثیر باشد اما نمی‌توان نفوذ یهودیان آمریکا و آمریکایی‌های عرب تبار را در این انتخابات نادیده گرفت. تا این لحظه به‌نظر می‌رسد که هیلاری کلینتون، تاثیر نسبتا بیشتری بر یهودیان آمریکا گذاشته است.

براساس نتایج نظر سنجی مؤسسه گالوپ، میزان حمایت یهودیان آمریکا از کلینتون 48 درصد است. این رقم در مورد اوباما 43 درصد است؛ اما براساس نظر سنجی مؤسسه تحقیقاتی کیوون در اسرائیل، اکثریت یهودیان اسرائیل (61 درصد) کلینتون را ترجیح می‌دهند. این رقم در مورد اوباما تنها 12 درصد است.

نامزد محبوب منطقه

باراک اوباما که نزد فلسطینیان از محبوبیت بیشتری برخوردار است، می‌تواند واسطه صلح معتبرتری برای منطقه باشد. این اظهار نظر او که «هیچ کسی به اندازه فلسطینیان رنج نمی‌کشد»، طنین بسیاری در جهان عرب داشته است، جایی که اوباما از محبوبیت بیشتری نسبت به رقبای دمکرات و جمهوریخواه خود برخوردار است.

تمایل ابراز شده او برای گفت‌وگو با دشمنان آمریکا، به این معنی است که اوباما در مقایسه با مثلا جان مک کین روحیه تهاجمی کمتری دارد. هفته نامه الاهرام، نسخه انگلیسی زبان روزنامه مصری الاهرام، به گونه‌ای جانبدارانه از اوباما سخن می‌گوید و او را نامزد محبوب مردم منطقه توصیف می‌کند.

اکونومیست
۵ آوریل ۲۰۰۸

کد خبر 48246

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز