طرح حذف عبارت‌های لاتین و کدگذاری تابلوهای معابر شهری با هدف یکسان سازی و برطرف کردن مشکلات ناشی از نام‌های الفبایی متعدد در منطقه ۷ آغاز شده است.

کدگذاری معابر

همشهری آنلاین- زینب زینال زاده: مدتی است که روی برخی از تابلوهای معابر شهری اعداد دو یا سه رقمی نوشته شده است. اعدادی که برای شهروندان نامفهوم است و اطلاعی از سبب نوشته شدنشان روی تابلوهای معابر شهری ندارند. «حسین تهرانی»، ساکن محله سهروردی درباره اعداد نوشته شده روی تابلوها می‌گوید: «مدتی است که این اعداد را می‌بینم و فکر می‌کنم مربوط به طول معابر است.»
«الهام روحی»، ساکن خیابان ابن یمین هم با اظهار بی اطلاعی می‌گوید: «اعداد را روی تابلوی خیابان شهید بهشتی دیده‌ام اما واقعیت این است که نمی‌دانم برای چه نوشته شده است.»
در حقیقت اعداد نوشته شده روی تابلوهای معابر شهری، طرح «کدگذاری» معابر است. طرحی که در سکوت رسانه‌ای اجرای آن در مناطق آغاز شده و همان گونه که مردم گفتند، اطلاعی از سبب و چرایی اجرای آن ندارند.
 


 «یحیی سرلکی»، رئیس اداره فنی و مهندسی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه شهرداری منطقه ۷در گفت و گو با همشهری محله، طرح کد گذاری معابر شهری را این گونه تشریح می‌کند: «کدها از سوی کارشناسان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای معابر شهری تعیین شده‌اند و با اجرای این طرح همه معابری که نام مشابهی دارند، به طور مثال خیابان دکتر شریعتی، با کد ۴۰۴ مشخص می‌شود.»
او ادامه می‌دهد: «اجرای این طرح علاوه بر یکسان سازی معابر، سبب ایجاد پیوستگی و آدرس دهی صحیح و مسیریابی درست می‌شود. همچنین کدهای تعیین شده به معابر شهری وجه بین المللی می‌دهد و در دنیا، خیابان دکتر شریعتی با کد ۴۰۴ شناخته می‌شود.»
شاید به نظر می‌رسد کدگذاری مشکلاتی برای گردشگران ایجاد می‌کند اما سرلکی این موضوع را نمی‌پذیرد و می‌گوید: «بسیاری از گردشگران با الفبای فارسی آشنایی ندارند و در آدرس یابی با مشکل مواجه می‌شوند. کدگذاری معابر در واقع کمکی است به گردشگران، چرا که نیازی به خواندن نیست و دیدن اعداد آنها را به مسیر درست هدایت می‌کند.»
به گفته او تا کنون این طرح در خیابان‌های دکتر شریعتی، خرمشهر و شهید قندی انجام شده است: «کدگذاری در مرحله نخست روی تابلوهای مخدوش شده اجرا می‌شود و به مرور زمان همه تابلوها شامل کد می‌شوند.»

کد خبر 482408

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha