مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
۰ نفر

حدود ۲۰ سال از طرح توسعه بیمارستان قدیمی ولیعصر(عج) اراک که عمرش از مرز ۶۰ سالگی گذشته و دیگر کارایی مناسبی ندارد، می‌گذرد اما این طرح هنوز به سرانجام نرسیده است.

بیمارستان ولیعصر اراک

همشهری آنلاین - مهدیه صالحی: در دهه فجر امسال نیز طرح توسعه این بیمارستان به‌ عنوان بزرگ‌ترین بیمارستان غرب کشور در فهرست طرح‌های عمرانی که در نوبت بهره برداری هستند، دیده نمی‌شود. با وجود اینکه اقدامات اولیه برای ساخت بیمارستان در دولت نهم انجام شده است، اما مسئولان برای تکمیل این پروژه وعده سال آینده را می‌دهند.  

این در حالی است که به اذعان مسئولان استانی و کشوری، کمبود تخت بیمارستانی در اراک به دلیل قرار گرفتن این شهر در شاهراه مواصلاتی و مراجعه بیماران زیاد از استان‌های اطراف، مشکلاتی را برای مردم استان و دیگر مراجعه کنندگان به وجود آورده است. همچنین بدقولی‌ها در تکمیل و افتتاح پروژه توسعه بیمارستان ولیعصر(عج) اراک که در ۱۳ طبقه و در فضایی به وسعت ۴۵ هزار مترمربع طرح‌ریزی ‌شده، مردم را نسبت به وعده‌های مسئولان بی‌اعتماد کرده است. تا جایی‌که رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی نیز به دلیل خلف وعده ابراز شرمندگی کرد.  

بستری بیماران در راهرو

یکی از مراجعه کنندگان به بیمارستان ولیعصر(عج) از وضعیت شلوغی و کمبود تخت در این بیمارستان گلایه می‌کند و می‌گوید: هنگام شلوغی بیمارستان، برخی از بیماران در تخت‌هایی که در راهروها می‌گذارند بستری می‌شوند و باید مدتی منتظر بمانند تا تخت خالی شود.  

محسن عبادی بیان می‌کند: بیمارستان ولیعصر(عج) اراک بسیار قدیمی است و علاوه بر کمبود تخت و فضای فیزیکی با استانداردهای یک بیمارستان فاصله زیادی دارد.  

یک شهروند دیگر می‌گوید: موضوع بهداشت و درمان از اهمیت زیادی برخوردار است، اما گویا ساخت بیمارستان به عنوان یکی از نیازهای اصلی مردم، دغدغه اصلی مسئولان نیست و از کمبود اعتبار سخن می‌گویند.  

شهریار ستوده اضافه می‌کند: چندین سال از طرح توسعه بیمارستان ولیعصر(عج) می‌گذرد و هنوز مسئولان استانی و کشوری نتوانسته‌اند این پروژه را به سرانجام برسانند. متأسفانه هر سال مبلغ ناچیزی برای ساخت آن تخصیص می‌دهند و افتتاح این طرح را هر سال به سال دیگر موکول می‌کنند.  

وی ادامه می‌دهد: مگر ساخت یک بیمارستان در اراک که علاوه بر استان مرکزی تمامی استان‌های همجوار را پوشش می‌دهد چقدر سخت و پیچیده است؟ چرا مسئولان به درمان مردم اهمیت نمی‌دهند؟

مسئولان کشوری و استانی هر سال از افتتاح بیمارستان جدید ولیعصر(عج) اراک در مقاطع مختلف زمانی مانند هفته دولت، دهه فجر و... سخن می‌گویند. با آنکه در آخرین صحبت‌های مسئولان استان در سال ۹۷ از افتتاح و راه‌اندازی این پروژه در هفته دولت و سپس دهه فجر و پایان سال ۹۸ سخن به میان آمده، اما بار دیگر وعده افتتاح و راه‌اندازی این بیمارستان مهم را در سال ۹۹ می‌دهند.  

حسن طاهراحمدی، رئیس سابق دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه هزینه‌های ساخت این بیمارستان نسبت به زمان آغاز آن چندین برابر شده است، می‌گوید: دولت قول داده بود که سال ۹۵ و ۹۶ هر سال ۴۰ میلیارد تومان و در مجموع با ۸۰ میلیارد تومان به ساخت و تکمیل این بیمارستان کمک کند اما وعده‌هایش محقق نشد، حال آنکه با شرایط اقتصادی کنونی هزینه‌ها نیز بالاتر رفته است.  

افزایش هزینه‌های ساخت و ساز

محمد جمالیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز بعد از نشستن بر کرسی ریاست وعده‌های خود برای اتمام این پروژه را مشروط به تامین اعتبار و تحقق بودجه عنوان کرد.  

وی با اشاره به اهمیت توسعه مرکز درمانی ولیعصر(عج) به عنوان یکی از مراکز درمانی اصلی در اراک می‌گوید: برآورد اولیه‌ای که در زمینه ساخت این مرکز درمانی صورت گرفته بود هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال بود که با توجه به مسائل مالی ایجاد شده و افزایش قیمت‌ها در همه بخش‌ها و به ویژه مصالح ساختمانی این رقم به ۲ هزار میلیارد ریال افزایش پیدا کرده است.

جمالیان اضافه می‌کند: تکمیل پروژه ولیعصر(عج) یکی از مطالبات اصلی و مهم شهروندان اراکی است که با جدیت دنبال و از همه ظرفیت‌های موجود برای تکمیل این پروژه استفاده خواهد شد.

به همین منظور سال جاری نیز برای ادامه عملیات تکمیل این پروژه علاوه بر اعتباراتی که تاکنون به این پروژه تخصیص یافته ۴۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز تخصیص اعتبار داشتیم.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به حجم مراجعه کنندگان به مراکز درمانی اراک از شهرها و استان‌های دیگر، تکمیل و بهره برداری از این پروژه یکی از اولویت‌های دانشگاه علوم پزشکی اراک است، زیرا با این اقدام گام بسیار ارزشمندی در حوزه سلامت استان و همچنین افزایش تخت‌های بیمارستانی برداشته خواهد شد.  

سید علی آقازاده، استاندار مرکزی نیز درباره تکمیل این پروژه می‌گوید: تمام تلاش مجموعه مدیریتی استان این است که این پروژه تا پایان سال آینده یعنی پایان سال ۹۹ تکمیل و با تجهیز آن از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 482312

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha